Hur vinterbroddar ni?

Sv: Hur vinterbroddar ni?

4 i alla.
Rundade på insidorna o mindre vassa.

lägre i tån.
sålänge det är mkt snö spelar brodden i sig ingen roll, men är det plogat o isigt..

vill inte ha brodd som "biter" för mkt. Byter mellan varven efter förutsättningarna.
skruvar ur v.b..
Jag drar ju av den anledningen inte hårt o kan därmed riskera en tappad brodd, men..

4 brodd i alla hovar, typ elitbrodd i modellen, fast jag vet inte om det är just de (köpte av hovis eftersom mina förråd inte räckte till 16 likadana brodd i år).
8 mm höga.

Jag har likadana broddar i alla hovar, ser ingen anledning att mixtra för mycket.
Hästen är broddad dygnet runt sålänge det är snö och is ute, han och hagkompisen är väldigt lugna i hagen så det finns enligt oss ingen anledning att brodda ur.

Blir det barmark åker brodden ur och i med något annat (typ bomull, eller såna blindbrodd som inte sticker ut ur skon) i hålen utifall att det kommer ny snö. Vill inte att han ska gå med brodd om det inte behövs, eftersom det stoppar upp glidmomentet.

Har aldrig haft 4 brodd i varje förr, utan bara 2 (runt om), och ingen hovis har tidigare erbjudit sig att fixa 4 broddhål/sko. Tycker det är skönt att inte behöva ändra hovvinkeln så mycket som enbart traktbrodd ändå gör, och upplever ett fenomenalt mycket bättre grepp när jag rider.

Som utflyttad norrlänning har jag ett helt annat broddtänk än mina kompisar här söderöver har jag upptäckt.
Skräcken(?) för brodd är stor och man broddar inte gärna alls. Jag som är van vid att alla skor kommer med 4 broddhål får specialbeställa broddhålen i tårna av hovis på vintern.
Nu kom snön innan hovis med vinterskorna, så jag rider bara med traktbrodd. Funkar absolut, men hästen halkar betydligt mer än med 4 brodd.
Idag kommer vinterskorna på, med snösulor, så nu blir det 4 brodd - skönt.
Jag använder 7 mm som jag köper från postorderföretaget som börjar på H. "Vanliga" isbrodden ligger väl på 9 mm, men jag tycker de låga funkar super när man har 4 st i varje hov och minskar ju även skaderisken på hagkompisar och balltramp (som jag aldrig har problem med).

Det finns travskor att köpa med fasta brodd, de jag tänker på har 6 brodd i varje sko som är rätt låga - super skor, men något klena i konstruktionen (smala) och kan bli lite krokiga om hästen trampar på t ex sten. Bättre för ej fullstora hästar (600 kg +) enligt mig.

Broddar ur om jag ser att det är barmark en längre period, annars får de sitta i.

Jag har 4 likadana broddar i alla hovarna. Hästarna är broddade dygnet runt. Skruvar i brodden innan skon slås på och sen får dom sitta (om vinterväglaget upphör tar jag av dem) tills det är dags att sko om. Har 9 mm vinterbrodd.

Jag upplever att greppet blir betydligt mycket bättre med 4 brodd än med 2.

Klart att den får mer grepp. Jag undrar om inte ponnys som har små hovar o därmed mindre blank metall kan klara sig med 2?
Min som har 5-or får bakhalt t o m på snö ,med traktbrodd.

Den har rispat sig bak förr med de ej rundade brodden.

Kanske det...vet inte hur ponnys klarar sig, jag har stora elefanter :p

Som någon skrev här i tråden så har jag också upplevt den här "rädslan" för att brodda och att brodda 4 i varje har varit big no-no. Så det var först för 4 år sen som jag broddade med 4 i varje för första gången. Och helt plötsligt gick det bra att rida trots relativt halt underlag!

Jag har bara isbrodd i trakten runt om. Tycker det har fungerat bra i alla år, men försöker undvika att rida på isgata.

Upplever också en väldigt tydlig "broddrädsla" här i södern (fast jag är "bara" från Småland från början, men där är det ju vardag med snö, snösulor och brodd, tycker jag..)

Första vintern jag tillbringade här i Skåne var 2009, då det var snö och ishalka ganska länge. Då såg mina stallkompisar extremt chockade ut över att jag stod och broddade på inför varje ridtur (fick inte ha broddar bak för dåvarande hagkompisägarna), det skulle de ju aaaaldrig orka eller hinna, sa de. Så istället tog de transporten och körde iväg till ridhuset, alternativt skrittade på den saltade cykelbanan...

Haha, jag för det tar ju så lång tid att brodda hål som gängas upp varje dag :-D

Jag blev helt såld på 4 brodd förra vintern när vi testade! Just nu har hästen dock varken sulor eller 4 brodd pga sin flytt (ny kompis o ny hovis så jag föredrar att skorna sitter på och vill se så min inte sparkas). Vi ska ut i snö första gången ikväll med 2 brodd. Som jag skruvade i morse och det tog verkligen extremt lång tid dessutom med fel verktyg ;-)

Haha, ja det är extremt jobbigt :angel:
Jag kan kanske förstå om man tycker det är jobbigt när man är ovan, eller om hästen gått länge utan brodd i hålen och de ska gängas upp första gången (och kanske är fulla med lera), men att brodda i, och sen ha något i hålen om/när man inte har brodd i, jämfört med den tid det skulle ta att varje dag koppla på transporten, lasta, köra, rida, köra hem, etc... Nä, då vet jag vad jag väljer :p

Jag blev överlycklig när min nya hovis erbjöd sig att göra 4 hål i varje sko, det har som sagt aldrig hänt förr. Han är inte skåning, det kan kanske förklara saken :angel: :D

Har 4 broddar/sko, även på barfotabootsen.
Just nu har jag samma höjd på alla broddarna, men jag brukar ha lägre fram och ett par mm högre bak.
Men nu fanns det inte hemma så när det finns kommer jag att ändra :)

Upplever också en väldigt tydlig "broddrädsla" här i södern (fast jag är "bara" från Småland från början, men där är det ju vardag med snö, snösulor och brodd, tycker jag..)

Första vintern jag tillbringade här i Skåne var 2009, då det var snö och ishalka ganska länge. Då såg mina stallkompisar extremt chockade ut över att jag stod och broddade på inför varje ridtur (fick inte ha broddar bak för dåvarande hagkompisägarna), det skulle de ju aaaaldrig orka eller hinna, sa de. Så istället tog de transporten och körde iväg till ridhuset, alternativt skrittade på den saltade cykelbanan...

Jag bor i Halland och de senaste åren har vi haft rejäla vintrar och det har varit glashalt! Hade inte ens vågat gå över gårdsplanen utanför ridhuset utan brodd!
Så var det med broddar i hagen att det var förbjudet när jag stod inackorderad. Så det var jäkla mek med av och på med broddar. Nu har jag eget stall sen flera år så nu gör jag som jag vill :p

4 brodd i varje sko som sitter i hela tiden, lite lägre och från början ganska kvadratiska - på höjden. har försökt googlat efter bilder men inte hittat.

skruvar på dem varje dag så jag vet att de lossar och kollar om de behöver bytas pga slitage. Ser alltid till att ha lägre fram än bak om jag byter.

jag har mina två i samma hage och det är skönt då jag kan bestämma själv :)

4 elitbrodd i varje sko, runt om plus snösulor. Jag vill kunna hålla igång mina hästar oavsett väder/underlag.
Brodden sitter på dygnet runt.

menar hon inte att hon känner på dom ifall dom sitter? så uppfattade jag det, inte att skruva ur och i varje dag?

jag har fyra i varje sko och dom sitter där dom sitter.

2 st 9 mm isbrodd placerade i trakten + snösulor runt om. Fungerar utmärkt till min pålle så ser ingen anledning att ändra på det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 698
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna