Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Jillybean

Trådstartare
Jag har i andra trådar berättat om problem vi haft med vår 15-åriga dotter. Efter några månaders familjeterapi har det konstaterats att maken och jag behöver hjälp med vår uppfostringsteknik. Vi har liknande mål för vår dotter men väldigt olika personligheter och därmed olika uppfostringstekniker och vi jobbar nu på att bli mer enhetliga.

Igår gick vi igenom värderingar, vad vi ansåg vara viktigast för vår dotter. Ville vi att hon ska vara framåt och tuff eller mer eftertänksam och mjuk etc Vi fick skriva varsin lista som sedan jämfördes och slogs ihop. Detta för att vi iom att vi velat olika saker för henne skickat ut olika signaler och detta har gjort henne osäker, vill vi A eller B? Terapisten ställde en fråga som jag nu vill ställa er, den fick oss att tänka till och ifrågasätta oss själva lite:

Hur vill du kunna beskriva ditt barn när h*n är 25?
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Trygg, självständig, företagssam, alltså få saker ur händerna, veta att man kan få arbeta långsiktigt mot mål.

Tror jag.
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Harmonisk, god självkänsla, initiativrik, självständig, klok.

En annan sak man skulle kunna fundera på apropå din terapeuts fråga är vilken relation man vill ha till sin dotter när hon är 25. Alltför många föräldrar får sån panik över situationen när barnen är tonåringar att det tar lång tid att reparera relationen efter den tiden är över. Jag känner många som inte har fått en någorlunda vettig relation till sina föräldrar förrän efter de själva har fått barn. Så vill jag inte ha det, jag vill inte blåsa vår relation för att driva en maktkamp. Men det är så klart lättare sagt än gjort.
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

jag säger som er andra.

Självständiga, harmoniska.
Initiativförmåga->hög
Omdöme->högt
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Igår gick vi igenom värderingar, vad vi ansåg vara viktigast för vår dotter. Ville vi att hon ska vara framåt och tuff eller mer eftertänksam och mjuk etc ?

Hur mycket kan man styra detta som förälder egentligen? Kan en "mjukis" bli en "tuffis" genom uppfostran och tvärtom? Kanske man kan slipa kanterna litet men ligger inte en hel del i personligheten?

Intressant tråd.
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Vill att hon ska vara lycklig och försöka förverkliga sina drömmar. Hoppas att hon är trygg i sig själv och vågar ta för sig av livet och står på sig och tar plats.
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Har inga barn än men tänker ofta och hoppas när jag ser ungdomar ute att ev. barn blir så pass starka i sig själva och får sån hög självkänsla att de inte bara "följer med strömmen".

Integritet är något jag önskar för mina framtida barn.

Att de får lära sig att arbeta för vad de vill ha och njuta av det enkla.
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Det är ju jätebra att ni får hjälp med att få en bra/bättre relation med er dotter.
Jag hoppas att även hon blev tillfrågad om hur hon ville ha det/vara när hon blir 25?!

Jag tror som någon annan skrev att man inte kan styra sina barn till vad man själv vill at de ska vara!

jag hade det som någon skrev tidjgare mkt jobbiga tonår med mina föräldrar. Detta gjorde att vår relation (främst med mamma) var förstörd i många år. Fortfarnde nu när jag är över 30 och har ett eget barn har vi ibland riktigt uppslitande bråk... Oftas kan vi ha en bra relation men sedan ibland går det tillbaka till det "gamla" igen!

Men några saker som jag hoppas att jag kan "ge" min dotter är följande:

Självständig
Trygg
Lycklig
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Förhoppningen är att båda barnen skall bli trygga och självständiga individer med ett sunt eget tänkande när de växer upp.

Det räcker för mig, i övrigt måste de själva forma sina liv och vi stöder dem så gott vi kan.

Det skulle vara roligt om vi har en god relation och de vill umgås litet med sina gamla föräldrar ibland.
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Humoristisk, empatisk, respektfull, ärlig, nyfiken, hjärtlig, innerlig, fördomsfri.
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Jag vill att vår son ska ha bra självkänsla och självförtroende, ha en positiv livssyn, vara tolerant och vara en trevlig prick att umgås med!
 
Sv: Hur vill du att ditt barn ska vara som vuxen?

Vi kan ju bara ge våra barn de värderingar vi anser vara värdefulla, i vårt fall: integritet, självförtroende, empati, respektfull och initiativrik. Om sedan deras personlighet styr dem i en annan riktning så kan vi inte göra så mycket åt det. Det bästa vi kan göra är att visa varför det kallas värderingar, nämligen att vissa typer av beteenden belönas, andra inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
9 047
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp