Hur viktigt?

S

Sweet

Att bettet är i rätt storlek när det gäller odelade bett utan tungfrihet?

Min häst har 10,5 cm i bettstorlek, skulle hon kunna ha ett bett i storlek 11,5 cm om det är ett odelat bett?

min häst har 11,5 på ett rakt tränsbett.
men på de ledade betten har hon 12,5.

(Fast kanske 11,5 skulle passa på de ledade oxå) :confused:

får du in ett rakt bett på 11,5 och det inte sticker ut speciellt mycket så har hästen 11,5 i storlek.
och just nu så har hästen alltså 1 cm för långt bett på dom ledade

ja det är det jag misstänker, fast jag har slutat med de delade betten. använder endast det raka eller sidepull.

har nu några tips på vad jag kan prova för bett?

Gör en egen tråd!

Jag vill veta hur viktig längden är på ett odelat stångbett utan tungfrihet.

pratar vi stångbett eller raka bett??

risken finns väl att bettet glider när du tar ledande tygeltag. annars vet jag inte.

Tänkte mest på odelade stångbett, alltså ett bett med skänklar. Har de tungfrihet så vet jag att de måste vara i rätt längd då stången vilar på lanerna, men hur är det med de som är raka, aternativt svagt böjda?

Precis, men köp gärna lite tjockare i gummi, och inte såna tunna i plast. Sådana har jag på ett bett som är en storlek för stort och det funkar utmärkt.

Nej. bettet ska vara lika långt, oledat som ledat.

Det är bättre med ett för långt RAKT bett än ett för långt ledat bett.

Anledningen till att jag frågar är att westernbett inte går att få tag på i mindre storlek än 11,5 cm (har inte hittat något än i alla fall).

Bettskivor är ju en lösning men det ser nog lite knasigt ut på ett westernbett.

Om man jämför med ett kandar så är ofta stången en aning längre än bridongbettet, eller är jag helt ute och cyklar :confused:

Jag har också det fast jag till och med två på varje sida...Men det finns ju lite tjockare plattor vilket är snyggare!!

Tror inte det är nåt problem att få på det! Det finns nog värre bett än westernbett. Men ska du ha det för tävling eller träning?

Tänkt att ha på tävling om vi nu blir så duktiga någongång. :)

Träna kan jag ju göra med engelska bett.

jag såg på affären här i stan ett "vanligt" enkelt stångbett, med ungefär lika långa skänklar som ett ponnyhack, och bettet var smalt med en väldigt svag lätt böjd tungfrihet, och tror de fanns ända ner 10,0 :).

vet dock inte vilket märke det var, men det går ju och ringa dom och fråga kanske.

vet inte om man får skriva ut namn osv på affären här.
PMa om du vill veta mer?

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30