Hur viktigt är det med transportskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Skaploff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 501
Sv: Hur viktigt är det med transportskydd?

Andvänder inte transportskydd men smaken är som baken delade i två delar.

Gillar inte skydden och det gör inte min häst heller lindar med stallbandage och paddar vilket funkar kanon för min dam.

Inte viktigt alls tycker jag. Jag kör båda mina hästar utan skydd. Min stora häst blir vansinnigt irriterad om hon har skydd på sig och sparkar som attan.
Skaderisken gör då att jag aldrig använder skydd på henne. (sparkar inte utan skydd alltså)
Vill man skydda mot trampskador om man har en häst som lätt trampar sig så kan man lika gärna linda benen som att använda transportskydd. Förr användes alltid vaddstycken och lindor vid transportering om man ville ha skydd.
Transportskydd är inte alls nödvändigt som många verkar tro. Väldigt många hästar åker mycket lugnare utan skydd. Inom travet är det inte ens tillåtet (hos vissa tränare i alla fall) att ha varken skydd eller täcken på i transporten just på grund av den ökade skaderisken.

För mig är transportskydd vid transportering en självklarhet. Unghästar får helt enkelt vänja sig vid skydden precis som de väjner sig vid att bli lastade och att åka. Jag har aldrig träffat på en häst som inte vänjer sig vid höga transportskydd, hur mycket de än kan krumbukta i början.

Mammas sto drog upp hela bakbenet barfota som 1 eller 2-åring utan att de ens märkte att hon gjorde något i transporten, med stora ärr fortfarande som följd. Tur det var framsida skenben och inte över senor.

Att hästarna står lugnt är bara korkat att ha som säkerhet, vem som helst kan behöva tvärnita pga andra idiotiska bilförare i trafiken och då skyddar vettiga skydd mot en normalt tramp/skrap.

kl

min åker i de skydden jag rider med + boots.
Transportskydd är ofta ett störningsmoment för hästarna, de blir varma, det börjar klia = de börjar trampa. Absolut inte alla men många, finns en anledning till att transport företag ej vill ha skydd på hästarna.

För mig är transportskydd vid transportering en självklarhet. Unghästar får helt enkelt vänja sig vid skydden precis som de väjner sig vid att bli lastade och att åka. Jag har aldrig träffat på en häst som inte vänjer sig vid höga transportskydd, hur mycket de än kan krumbukta i början.
Jag förstår inte vitsen med att vänja hästen vid någnting som inte behövs.
Att hästarna står lugnt är bara korkat att ha som säkerhet, vem som helst kan behöva tvärnita pga andra idiotiska bilförare i trafiken och då skyddar vettiga skydd mot en normalt tramp/skrap.[/QUOTE
För att skydda mot tramp i kronranden har jag hellre boots på hästen.
Jag menar inte att alla hästar ska åka utan skydd utan att de som behöver skydd ska naturligtvis ha det och de som åker bättre utan får göra det. Ju mindre utrustning desto mindre att skada sig på. Travet har ju inte sina regler utan anledning och de om några åker ju mycket med sina hästar.

kl

Jag äger ett par transportskydd, men de ligger och samlar damm. Använder dem på pensionären om vi ska åka långt, men det är extremt sällan.
Kör med paddar + fleecelindor och boots ist. Anledningen är att hästarna helt enkelt avskyr transportskydden och jag tycker att alla vi provat har haft dålig passform och gärna kanar ner.

KL

Jag har transportskydd eller lindar med stora paddar.
Kör aldrig utan.

Jag har skickat hästen med transportföretag två gånger och det sades aldrig någonting om skydden.

kl

Har alltid höga transportskydd runtom på mina hästar. Ingen av de hästar jag haft har varit irriterade över det, det har aldrig varit nåt problem.
Anledning: ja, först förmodligen pga tradition/vana. Har aldrig haft nån häst som stått oroligt, och inte heller trampat sig.
MEN, efter att ha sett hur valacken halkat på vägen ut från transporten, och kanat på framknäna nedför hela bakluckan, så är jag ändå glad över att jag envisas med mina b*cas-skydd. (som är "hela" framtill på knäna och knäpps bakåt/utåt, till skillnad från samtliga alla andra varianter.) Kommer aldrig köpa någon annan modell, de jag har nu har hållit i 15 år, och jag räknar med att de hänger med ett tag till.
:)

Transportskydd är ofta ett störningsmoment för hästarna, de blir varma, det börjar klia = de börjar trampa. Absolut inte alla men många, finns en anledning till att transport företag ej vill ha skydd på hästarna.

Precis så betedde sig min häst. Trampade sönder alla transportskydd hon hade på sig. Likadant med svansskydd, hon kämpade frenetiskt till hon fick av det och då såg svansen förskräcklig ut.

Nu för tiden åker hon som hon är i bara grimma och har aldrig skadat sig. Hon är dessutom svårlastad men inte ens det har gjort att hon fått några skador.

Jag förstår inte vitsen med att vänja hästen vid någnting som inte behövs.
Att hästarna står lugnt är bara korkat att ha som säkerhet, vem som helst kan behöva tvärnita pga andra idiotiska bilförare i trafiken och då skyddar vettiga skydd mot en normalt tramp/skrap.[/QUOTE
För att skydda mot tramp i kronranden har jag hellre boots på hästen.
Jag menar inte att alla hästar ska åka utan skydd utan att de som behöver skydd ska naturligtvis ha det och de som åker bättre utan får göra det. Ju mindre utrustning desto mindre att skada sig på. Travet har ju inte sina regler utan anledning och de om några åker ju mycket med sina hästar.

Om trampet kommer högre? Om hästen kliver vid sidan av rampen av någon anledning vid i/urlastning?

Det är din åsikt att det inte behövs, för mig är det en självklarhet och som sagt, jag har aldrig haft någon häst som haft problem ens med höga skydd. Dock få man självklart lära dem att inte försöka sparka av sig dem första gången om de är så lagda, då kan skydden ju kasa och är självklart inte bekväma. Men bra skydd som passar hästen sitter där de ska.

Och självklart finns det undantag! Men som sagt, jag har aldrig träffat på något.

.

Om trampet kommer högre? Om hästen kliver vid sidan av rampen av någon anledning vid i/urlastning?

Det är din åsikt att det inte behövs, för mig är det en självklarhet och som sagt, jag har aldrig haft någon häst som haft problem ens med höga skydd.
Jag var av den åsikten innan att jag aldrig skulle köra en häst utan skydd. Sen träffade jag på hästar som stod mycket bättre utan och insåg att det som är ett bra skydd för vissa är en större skaderisk för andra. Jag tycker man måste anpassa efter individ och situatin. (som med så mycket annat) För mig finns det inte längre ett sätt som är rätt till alla hästar.

Har jag sagt det?

Dock tror jag bra mycket fler hästar än man tror kan lära sig bära skydd. Många blir ju hysteriska om hästen sprätter lite och sliter av skydden och hävdar att deras häst aaaaldrig kan ha transportskydd, hästan HATAR dem. Men då har man ju inte alls gett hästen en chans att vänja sig vid dem utan snarare spätt på obehaget mot dem.

Annars håller jag såklart med dig, individer som inte vänjer sig behöver en annan typ av skydd eller inga alls om deras sätt att visa obehag går ut över säkerheten, helt klart.

Jag har slutat köra min tant med transportskydd eftersom hon sparkar som en tok tills hon fått av sig dom som sitter bak och det är betydligt större risk att hon skadar sig då. Har benskydd och boots eller lindor om hon är skodd/broddad. Är hon oskodd bak så kan hon åka "naken".

Har personligen bara varit med om hästar som skadat sig när dom "ramlar av" rampen och då min är väldigt snäll på just den biten när "dom hemska skydden" inte är på så är jag inte så orolig.

Min häst åkte från södra Polen till Skåne utan transportskydd & det gick bra. Som jag har förstått det så använder professionella "hästtransportörer" sällan transportskydd.

*KL

Min häst åker alltid med transportskydd. Han står snällt och krånglar inte så mycket vid i- och urlastning men jag vill ändå inte riskera att han trampar sig (har inte kamera i transporten). Modellen jag har är jag personligen väldigt förtjust i dessutom och de sitter alltid där man sätter dem. Stallkompisarna däremot kör ofta femåringarna utan skydd. De joxar mycket mer med benen om de har skydd.

kl

Min första häst (egen uppfödning) har alltid åkt med skydd i min ägo. Låga i början, sedan höga. Han fick vänja sig vid dem på samma sätt som alla nya grejer (sadel/träns) presenteras för unghästar.

Andra hästen köptes som 4-åring. Van vid låga skydd, men hade inga problem att vänja sig vid de höga skydden som jag hade kvar efter den första hästen.

Nuvarande hästen (3 år) åker än så länge utan. Hon hade inte vant in med skydd då jag köpte henne och än så länge har jag inte haft tid/ork att träna extra med skydd, men ska göra det.

Alla tre hästarna har stått stilla i transporten, med eller utan skydd. Men jag vill ha skydd därför att jag transporterar hästarna med brodd i skorna på vintrarna. Visst skulle jag kunna linda och komplettera med boots, men det känns smidigare med färdiga transportskydd.

De gånger min unghäst har åkt transport har hon för det mesta aldrig haft någon slags skydd på sig what so ever.
Hon har åkt lindad alla 4 och boots runt om när hon åkte med ett annat sto när vi skulle på utställning sommar 2008.
Aldrig annars, tycker inte det behövs och är dessutom rätt rädd att hon kanske fastnar i någonting med skydd eller liknande på sig när hon åker.
Hon står väldigt snäll när transporten är i rullning, rör sig annars rätt mkt mer som att hon vankar fram och tillbaka.

Hon är dessutom barfota, så tycker inte det behövs på henne. Hon reser helt naken. Om hon haft skor, med lr utan brodd skulle jag kanske haft boots på fram:)

mina unghästar har alltid fått åka utan transportskydd trams tills de fått skor, men så fort skorna åkt på har de haft transportskydd dock har min äldre dam varit väldigt orolig när vi åkt det sista fått panik och sparkat och trampat tills hon fått av sig dom, testade utan och hästen stod som ett ljus, så numer åker hon med boots runt om och vanliga jhlskydd (mark todd) eller lindor runt om ("ridlindning")

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 114
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka