Jag förstår inte vitsen med att vänja hästen vid någnting som inte behövs.
Att hästarna står lugnt är bara korkat att ha som säkerhet, vem som helst kan behöva tvärnita pga andra idiotiska bilförare i trafiken och då skyddar vettiga skydd mot en normalt tramp/skrap.[/QUOTE
För att skydda mot tramp i kronranden har jag hellre boots på hästen.
Jag menar inte att alla hästar ska åka utan skydd utan att de som behöver skydd ska naturligtvis ha det och de som åker bättre utan får göra det. Ju mindre utrustning desto mindre att skada sig på. Travet har ju inte sina regler utan anledning och de om några åker ju mycket med sina hästar.
Om trampet kommer högre? Om hästen kliver vid sidan av rampen av någon anledning vid i/urlastning?
Det är din åsikt att det inte behövs, för mig är det en självklarhet och som sagt, jag har aldrig haft någon häst som haft problem ens med höga skydd. Dock få man självklart lära dem att inte försöka sparka av sig dem första gången om de är så lagda, då kan skydden ju kasa och är självklart inte bekväma. Men bra skydd som passar hästen sitter där de ska.
Och självklart finns det undantag! Men som sagt, jag har aldrig träffat på något.