Hur viktigt är det med transportskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Skaploff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 501
S

Skaploff

Min kompis åkte med sin häst utan transportskydd i en bilresa på ca 20 minuter. Jag frågade varför hon inte hade transportskydd och hon sade att det inte behövdes eftersom hon hade lindat frambenen.

Jag tyckte det var det dummaste svaret man kunde ha fått. Men då kom frågan upp; hur viktigt är det med transportskydd egentligen?
Jag skulle aldrig åka någonstans utan transportskydd på hästen. För min kompis verkade det som om hon litade på den som körde att de inte skulle krocka, men man vet ju inte vad som kan hända...

Tacksam för svar :D

Sv: Hur viktigt är det med transportskydd?

Kör aldrig någonsin med transportskydd, finns ingen anledning. Större skaderisk med än utan, hästarna blir irriterade och börjar skrapa.

Skickar du med transportbil får du inte ha på skydd, just för skaderisken är större för hästarna blir irriterade.

Här är ju smaken som baken, precis som om man vill ha skydd på hästen vid ridning eller inte.
JAG anser att detta skiljer från häst till häst, min t.ex. kan jag INTE ha skydd på då han hatar att
ha transportskydd speciellt bak, det skulle alltså resultera i att han skulle stå och sparka i transporten och det vill man ju inte (risken för skador större).
Jag brukar dock speciellt när det är vinter och broddsäsong ha på honom minst boots runtom i transporten, han tycker inte om att ha boots på bak men han vänjer sig på någon minut tillskillnad emot transportskydden. Han brukar även kunna vara lindad runt om (vid dressyrträning) och vid hoppträning vanliga senskydden och bootsen.

Jag ser inget som helst fel i detta, och det är ju många gånger bevisat att hästar som står och kickar i transporten gör det pga obehag från transportskydden, så det kan ju faktiskt vara vettigare att köra utan då hästen är lugn och står still.

Det är väl upp till din kompis om hon vill ha transportskydd på sin häst? :confused:

Det är ju individuellt vad som funkar bäst, en häst som inte gillar transportskydd är det kanske större risk att den skadar sig med än utan skydd? Vissa hästar står bra med transportskydd och då kan de ha det, andra inte.
Förhoppningsvis känner var och en sin egen häst bäst och vet vad som är bäst för hästen.

Som ett tillägg så många hästar som skickas med hästtransportörer långa stäckor, många timmar inte bara tjugo minuter, ¨åker utan skydd, inte alla men många, därför att transportörerna, som jobbar med det och nog har sett en del hästar, upplever att många hästar står bättre utan när de åker långt.

Min ena häst har höga skydd, för att han står bra med dem och är dessutom ofta broddad coh då vill jag ha rejäla skydd. Han har trampat om lite kraftigare nån gång och då har skydden tagit "smällen".
Unghästarna åker utan eftersom de inte är vana vid det än och blir oroliga, dessutom är de oskodda.

Senast ändrad:

kör med transportskydd om hästen har skor annars åker hon utan.. men vad hjälper dom om man krockar :confused:...? jag har skydd för att hon inte ska trampa sig om pållan skulle stappla.. inte för att jag tror att det hjälper om vi krockar.

*kl*

jag kör oftast utan, för min pålle blir mest bara irriterad av benskydden. Brukar dock ha på honom boots,och ibland linda benen med en ordentlig padd under istället. Mindre klumpigt.

Förstår inte varför du vart så förvånad över att din vän transporterade sin häst så?

Pollen åker alltid med höga transportskydd rund om. Senskydd undertill och lindor bak under transportskydden. Speciellt vid tävling, extra skydd också.
Kan vara något svårlastad och under tiden han trasslar kan han trampa sig och skada sig.

Min häst har aldrig några transportskydd, han åker jättelugnt utan och jag har anledning att tro att han är mkt oroligare MED skydd än utan, då det lär bli varmt och äckligt för honom då han har massor av hovskägg samt att han inte direkt är ett fan av att ha saker på benen.

Han är skodd fram.

Min häst åker med skydd endast fram, brorsans sto åker naken eller med boots fram gand förra häst accepterade inte ens boots, fick inte ha ngt alls på benen. Många hästar blir mer stressade och irriterade o ökar dörmed skaderisken med skydd än om de slapp.

Har provat båda delarna. Kör nu mer utan transport skydd helt. När transport skydden var på så gick hästarna med konstiga höga ben lyft på väg till transporten och stog oroligt i transporten och trampade runt mycket. Utan transport skydd går hästarna som vanligt och står i princip helt still i transporten.
Har kamera så jag ser vad hästarna har för sig i transporten när vi kör.

Min åker ibland med, ibland utan, lite beroende på vart vi ska och vad vi ska göra. Jag märker ingen som helst skillnad på honom i transporten med eller utan.

Ofta har vi skydden på till tävlingar eller träningar så han inte skitar ner sig :p, men ska vi bara upp i skogen och rida ut så får han åka naturell.

Om vi åker riktigt långt av någon anledning så brukar han ha skydd på sig, eftersom han då har ett större behov av att trampa runt och därmed större riska att råka trampa sig själv

Enda gången jag har kört/låtit hästar åka "barbenta" är när dom ska till ett närliggande stall (10 min). Annars lindar jag alltid alla 4 benen med stallbandage och sätter boots runtom. Vet jag att det är en häst som irriterar sig på det till exempel bakbenen, lindar jag lite hårdare så att dom inte ska glida ner och irritera mer.

Transportskydd tycker jag är ganska dåliga för dom sitter nästan aldrig ordentligt. Dom hasar ner, och hästarna kan trampa av sig dom, med mera..

Men jag skulle ALDRIG köra en häst utan i alla fall några längre sträckor..

Jag har inte hittat några transportskydd jag gillar, så jag brukar köra med höga senskydd runtom och boots. Men helt utan skulle jag nog inte våga..

Kör alltid utan skydd! De skadorna jag är rädd för hjälper in skydden mot iaf, så var är poängen liksom?

Jag använder aldrig transportskydd, min pålle står så stilla och han blir bara irriterad av att ha trspt skydd.

Aldrig transportskydd.
Oskodda hästar åker helt nakna. Är de skodda har jag neopreneboots fram. Är hästen lite trampig att åka med, alternativt stökig vid i- och ur-lastning så lindar jag bandage runt om. Men aldrig "riktiga" transportskydd som jag bara tycker kasar runt och är onödigt klumpiga.

Min häst har inte haft transportskydd på sig på fem år och hon har inte haft lindade ben vid transport på fyra år. Hon trampar sig inte så jag tycker att det är fullkomligt onödigt.

Min häst behöver egentligen inte skydd för han står snällt på transporten men han är inte så snäll att lasta och det är mest därför jag har skydd så han inte skadar sig under lastningen.

Transportskydd sitter sällan bra på min häst. Nu är han väldigt lugn och rör sig inte så mkt i transporten heller. Så risken att han skulle dra av sig ett skydd och få panik är väl minimal. Men jag lindar benen ner över ballarna för att skydda mot trampskador och slag på senan fram alt har boots och senskydd fram.
Jag tror inte min häst skulle komma fram och upp med benen så att han slår på sig på senan fram. Men för hästar med lite bättre fysik och mer nervösa beteenden i transporten tycker jag det är det bästa. Vet man inte med sig att man kan linda så det garanterat sitter så bör man nog välja boots och senskydd/strykkappor istället.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 114
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 283
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka