Hur viktigt är det med rika föräldrar för att lyckas?

Sv: Hur viktigt är det med rika föräldrar för att lyckas?

KL

Utan pengar är är det väl i princip en omöjlighet att hålla på med hästsport o ff tävling. Dock kan man inte köpa sig den talang man oxå behöver ha för att nå toppen. Den talangen har RG bevisat att han har. Alla minns väl Pia-Lotta som såldes utan att han kunde göra något åt det. Därför x:a roligt med Ninja.:p

Jag hoppas i framtiden att han får visa framfötterna och får han det, kommer vi alla få se honom i de stora tävlingarna, det är jag helt övertygad om.
Men som sagt han kommer inte komma dit, utan pengar..
Tyvärr..
Och han behöver en bra pålle redan idag, för att kunna utvecklas framåt.
Hade jag haft pållen, hade han fått den på studs!
För förstå vilken bra reklam för ens egna stuteri!
Med en sån super kille på ryggen, i den åldern..

Han försöker visa framfötterna sa han sist jag träffade honom, för större stallar, få se vad som händer i framtiden, jag önskar honom all lycka iaf. :bump:

Det du kan göra är ju att rekommendera honom till hästägare som söker tävlingsryttare.

För vad är det som säger att man måste ha sin EGEN häst för att lyckas. Är man förunnan med talang utöver det vanliga, så är det något som jag tycker att hans tränare ska fånga upp och sprida.

Visst det kan ta längre tid än om man har mycket pengar och kan köpa sig bra ponnyer/hästar. Se på RGB och PE. Vi har även en kille i vårt eget distrikt som det äntligen börjat lossna för. Inte stora pengar i ryggen. Utan satsat på egna uppfödningar och rider andras hästar. Visst det tar lite längre tid än om man har mycket pengar, men jag tror man blir en skickligare ryttare om man får lära sig att rida väldigt olika typer av hästar och lösa de problem som uppstår på vägen när rider hästar som inte är helt enkla.

För övrigt så tror jag motivation, ambition och drivkraft är större än pengar när det gäller att ta sig till toppen. Det är MYCKET hårt arbete och envishet som ligger bakom och det är nog endast ett fåtal ryttare som har det som krävs. Om man hårddrar det.

/Lizzie

Självklart måste man ha tillgångar.
Föräldrar som inte har råd/intresse kan/vill inte satsa de pengarna som ens en liten ponny kostar i månaden.
Att tro att en omyndig person skulle kunna ta sig framåt på annat än ridskolans hästar då är ju bara lyckotänkande.
Visst kan man på egen hand söka sig till stallar men det är ju inte lätt och ofta blir man enbart utnyttjad som svart jobbare och ridningen blir minimal.

Jag blev lite förvånad faktiskt när jag hörde om att han skulle ha kommit från "ingenstans" har man redan hästar hemma så har man det i mina ögon väldigt väl förspänt, hur många är det inte som skulle göra vad som helst för att ens få äga en egen häst?!

Jag blir faktiskt lite sur när jag hör om dem som fått kämpa såååå och rida in sina egna hästar, det finns så oerhört många som aldrig ens kommer så långt, hur gärna de än vill.

Nä, så kan man säga om den som inte har fått någon hjälp eller stöttning alls och som verkligen har mockat sjuttioelva boxar för att få rida en kvart och som kommer uppåt i klasserna, då kommer man från ingenstans och lyckas.

Visst det tar lite längre tid än om man har mycket pengar, men jag tror man blir en skickligare ryttare om man får lära sig att rida väldigt olika typer av hästar och lösa de problem som uppstår på vägen när rider hästar som inte är helt enkla.

För övrigt så tror jag motivation, ambition och drivkraft är större än pengar när det gäller att ta sig till toppen. Det är MYCKET hårt arbete och envishet som ligger bakom och det är nog endast ett fåtal ryttare som har det som krävs. Om man hårddrar det.

/Lizzie

Håller med till fullo:bow:

Pengar och hjälp spelar en viss roll men ibland kan det nog ta bort en del av den egna drivkraften. Har flera vänner som varit allt för hjälpsamma och givmilda föräldrar under många år och nu sitter de där med hästarna då barnen tröttnat totalt.

Kontakter är ju allt, i allt.
Häromkring där jag bor går det inte hitta ett jobb, för dom annonseras inte, utan de frågar någon som redan jobba där om de vet om någon som söker jobb, bara som ett exempel.

Denna killen hoppas jag alla lycka i världen, tyvärr är han lite blyg, vilket kommer vara en rejäl nackdel, ska man vara i ridsporten för man klättra över lik. :crazy:
Han har ett hjärta av guld, talang utan dess like och hoppas innerligt att han får just den där stora chansen att visa vad han går för!

*hoppar innerligt och djupt, trots att jag knappt känner människan*

Undersökningarna du hänvisar till, har jag inte läst...

Han låter som en tillgång för de som föder upp prestationsponnyer, tyvärr är det svårt att hitta dessa ryttare.

Jag hade en elev på gymnasiet för några år sedan (är lärare) som verkligen brann för ridningen. Hon gick fram till RGB på Göteborg Horseshow och frågade om hon kunde få komma och praktisera hos honom. Han svarade att det gick bra, utan att veta så mycket om henne.

För något år sedan hade Ridsport ett reportage om henne och nu för tiden arbetar och driver hon ett stort stall utomlands, hade blivit betuttad i den rika ägaren och var stallchef:angel:

Under skoltiden hade hon inga egna hästar men hjälpte ofta till med någon annans ponny som krånglade, som jag minns henne. Liten och försynt men målmedveten.

Så det kan löna sig att våga fråga!

Jag tycker att det är gaska stor skillnad på ryttare i topp och ryttare i topp.

Vissa har lärt sig att rida, kan förvalta en häst från unghäst till färdig, medan andra bara kan rida färdiga hästar. De kan inte utbilda. I regel är det dom som från början har pengar som aldrig lär sig att utbilda hästar och som därför också saknar grunder, men kommer hela vägen ändå på hästarnas kapacitet och sin egen rutin att tävla.

Ponnytiden är viktig för att lära sig grunder, tyvärr är det få som förvaltar den. Och då kommer de heller ingen vart på häst om de inte har riktigt mycket pengar att köpa bra färdigutbildade hästar.

*KL*

Kyra Kyrklund är uppvuxen i stan med icke-hästintresserade föräldrar. Började sin karriär som ryttare med att rida arbetshästarna på landet där hon var om somrarna, fick sen börja rida på ridskola. Klaus Balkenhol började också sin karriär som barn med att rida på arbetshästarna. Ponnytiden försvann utan ponnyer att rida, blev sen ridande polis och hade enorm talang och intresse för hästar och ridning. Fick välja ut sin tjänstehäst bland alla de unghästar polisen köpt in och tog så småningom sin tjänstehäst (inköpt för 7000 DMK) till OS. Han fick under början av sin tävlingskarriär delta i fem tävlingar per år med sin tjänstehäst men med enorm talang och mycket hårt arbete kom han ända till OS medalj. Fantastiska hästmänniskor!!

Klart att pengar i ryggen och engagerade föräldrar underlättar enormt! Framförallt kommer man tiotals år tidigare ut på tävlingsbanonorna med såna förutsättningar. Men utan förutsättningar och tillräckligt med talang, arbetsvillighet och hårt arbete kommer man långt och att rida alla typer av hästar, även "värdelösa" hästar, blir det på sikt oerhört skickliga ryttare som med all den erfarenheten även blir ypperligare tränare.

Givetvis spelar det roll om föräldrarna stöttar med både pengar, jobb och tid. Själv hade jag i stort sett ingen stöttning hemifrån med något av det och jag hade knappt råd med ridlektioner. Hade jag haft föräldrar som kunnat/velat stötta mig så hade jag med största säkerhet kuskat runt på ponnytävlingar som ung. Ridläraren frågade mig några gånger om jag inte kunde skaffa en ponny så jag kunde vara med i ponnyallsvenskan. Men som 14-åring utan kontakter i hästvärlden och utan pengar så är ju det lite svårt... Så visst spelar bakgrund och pengar en oerhörd roll...

Nu är det ju ingenting som säger att jag hade blivit superduktig om mina föräldrar hade haft pengar men ibland kan jag inte låta bli att undra hur det hade varit om förutsättningarna varit annorlunda.

Pengar är väldigt viktigt för att lyckas, det är iallafall min åsikt. Egen häst krävs ju nästan för att lyckas. Vissa har råd med hästar för flera hundra tusen och vissa har inte ens råd och rida.

*KL*

Kyra Kyrklund är uppvuxen i stan med icke-hästintresserade föräldrar. Började sin karriär som ryttare med att rida arbetshästarna på landet där hon var om somrarna, fick sen börja rida på ridskola. Klaus Balkenhol började också sin karriär som barn med att rida på arbetshästarna. Ponnytiden försvann utan ponnyer att rida, blev sen ridande polis och hade enorm talang och intresse för hästar och ridning. Fick välja ut sin tjänstehäst bland alla de unghästar polisen köpt in och tog så småningom sin tjänstehäst (inköpt för 7000 DMK) till OS. Han fick under början av sin tävlingskarriär delta i fem tävlingar per år med sin tjänstehäst men med enorm talang och mycket hårt arbete kom han ända till OS medalj. Fantastiska hästmänniskor!!

Klart att pengar i ryggen och engagerade föräldrar underlättar enormt! Framförallt kommer man tiotals år tidigare ut på tävlingsbanonorna med såna förutsättningar. Men utan förutsättningar och tillräckligt med talang, arbetsvillighet och hårt arbete kommer man långt och att rida alla typer av hästar, även "värdelösa" hästar, blir det på sikt oerhört skickliga ryttare som med all den erfarenheten även blir ypperligare tränare.

:bow: :bow: Tror Kyra var 11 år då hon började rida. Hade hon någon ponnytid alls?

Pengar är väldigt viktigt för att lyckas, det är iallafall min åsikt. Egen häst krävs ju nästan för att lyckas. Vissa har råd med hästar för flera hundra tusen och vissa har inte ens råd och rida.

Jo, naturligtvis behövs en normal inkomst för att kunna rida för tränare och ha häst, det handlar även om prioriteringar. Men jag tror många utan pengar och backning också skulle kunna rida mer om de ville. Ridskolorna har nu för tiden enorma problem att ens få ihop några skötare eller ledare till sin verksamhet. I utbyte får man ju som stalltjej/kille rida, sköta och framförallt lära sig mycket den vägen. När jag var liten stalltjej på sent 70-80-tal slogs vi om att få ta hand om kusarna och stallet var det bästa stället i världen att vara på. Då var det synnerligen ovanligt att man hade egen ponny. Det var till och med lite fult att vara bortskämd!! Kanske är det alla dessa unga som så hett längtade efter egen pålle som nu curlar på som vuxna? (Nu förespråkar jag inget barnarbete utan den lustfyllda tillvaron i stallet);)

Varför kommer inga ungar till ridskolestallen längre i samma utsträckning förutom till sina ridlektioner?

Senast ändrad av en moderator:

Varför kommer inga ungar till ridskolestallen längre i samma utsträckning förutom till sina ridlektioner?

Det är nog väldigt olika, när jag var liten så fick man inga ridlektioner för att man hjälpte till, man gjorde det för att få vara nära det man älskade mest, hästarna:love:

På den ridskola jag jobbade på fick jag slita hårt och länge innan jag fick igenom att "mina" skötare skulle få ridlektioner i utbyte mot deras hjälp med nybörjarna.
På mitt jobb hade vi många barn som var i stallet varenda ledig minut, jag hade kurser för dem som var gratis och jag kan säga att det blev varken fler eller färre när de fick lektioner i utbyte, det var en extra bonus för dem som gjorde det för att de tyckte att det var roligt.

Nej, det var nog mer uteritter och extraridning vi fick när jag tänker efter.

Dagens situation ser sannolikt olika ut från ort till ort men efter att ha studerat ridskolor på nära håll under alla år av olika anledningar kan jag ändå se att intresset minskat för att vara i stallet (hos de yngre). En orsak kanske är att man får egen häst lite tidigare nu för tiden? Sedan får kanske en del ridskolor skylla sig själva om de inte låter sina hjälpredor rida alls. Ja, det blev ett litet sidospår.

*kl* Jag tror man kan komma väldigt långt med pengar. Se tillexempel på de här saudiaraberna i OS osv.

Däremot för att komma till yttersta toppen krävs det mer. De allra bästa hästarna är ju i regel inte "köpta". Det finns ju en anledning till varför Rolf Göran får Ninja och inte någon gubbe med massor av pengar. Alltså de bästa hästarna går till de bästa ryttarna också...

För att komma någonstans så krävs det pengar.
Så är det bara.

På ponnysidan är det väldigt många som får dyra ponnyer som sköter mycket själv, men jag föstår inte varför folk missunnar andra detta?

Jag anser mig själv vara borskämd med föräldrar som ställer upp.
Jag började rida på ridskola när jag var 3 år.
När jag var 16 fick jag min första ponny, hon kunde ingenting och jag har utbildat henne själv. Har nu fått rätt saftiga bud på henne.
De skjutsar till träningar och tävlingar, de betalar nästan allt, fram tills nu.
Jag är 18 och måste ha en storhäst för att kunna fortsätta tävla.
Vi köpte en 4 åring, riktigt fin.
MEN jag vill inte sälja min ponny, så jag tar mina pengar som jag jobbat ihop under sommaren och helger och betalar kostnaderna för ponnyns stallhyra och mat själv.

Men mina föräldrar är guld värda och jag hade aldrig klarat mig utan deras support. :bow::bow::bow:

Man kommer ingenvart alls utan pengar och suportande föräldrar i ridsporten.
Därmed är det inte sagt att man kommer hur långt som helst med pengar. Det är där den berömda talangen kommer in.

Sedan så lät det på TV som om Rolf-Göran är en fattig nobody som med endast sin talang har gått hela vägen.

Hans Pappa hade ju hästar och födde upp som han red och tävlade på, så riktigt så illa har det ju inte varit för honom... De flesta har ingen häst alls att tävla på när de växer upp.

Om rika föräldrar spelar någon roll? Självklart! Men inte enbart detta. Finns inte talangen går det nog inte hur bra hästar man än har råd att köpa sig. Har exempel på nära håll.

Om man tittar på ponnysidan så är det nästan enbart barn/ungdomar från s k hästfamiljer (egen gård, ofta verksamhet med uppfödning/försäljning etc) som lyckas på SM-nivå. I en krönika i Ridsport nyligen stod det som ett exempel att en duktig ryttare som idag är 14 år hade gått igenom ca 20 ponnier på vägen fram till SM. Då talar vi om en period på några få år, från kanske 10 till 14 år. Det är ju ganska självklart att ett barn som får den sortens uppbackning har större chanser att lyckas än ett barn som går på ridskola eller "bara" har en enda ponny som därtill inte kostat 250.000 kr i inköp. Det retar mig ibland att Ridsport ständigt lyfter fram de här barnen/ungdomarna och talar om hur fantastiskt duktiga de är. Visst, de är säkert duktiga och jag vill inte ta ifrån dem det. Men jag är samtidigt övertygad om att det finns massor av lika duktiga, talangfulla barn/ungdomar "out there" som helt enkelt aldrig har en chans att komma till de högre klasserna, på grund av brist på pengar/brist på intresse från föräldrarna, eller båda faktorerna. Någon gång borde man skriva om de barnen också.

Om man tittar på ponnysidan så är det nästan enbart barn/ungdomar från s k hästfamiljer (egen gård, ofta verksamhet med uppfödning/försäljning etc) som lyckas på SM-nivå. I en krönika i Ridsport nyligen stod det som ett exempel att en duktig ryttare som idag är 14 år hade gått igenom ca 20 ponnier på vägen fram till SM. Då talar vi om en period på några få år, från kanske 10 till 14 år. Det är ju ganska självklart att ett barn som får den sortens uppbackning har större chanser att lyckas än ett barn som går på ridskola eller "bara" har en enda ponny som därtill inte kostat 250.000 kr i inköp. Det retar mig ibland att Ridsport ständigt lyfter fram de här barnen/ungdomarna och talar om hur fantastiskt duktiga de är. Visst, de är säkert duktiga och jag vill inte ta ifrån dem det. Men jag är samtidigt övertygad om att det finns massor av lika duktiga, talangfulla barn/ungdomar "out there" som helt enkelt aldrig har en chans att komma till de högre klasserna, på grund av brist på pengar/brist på intresse från föräldrarna, eller båda faktorerna. Någon gång borde man skriva om de barnen också.

Var det ponnykrönikan du menade?

Varför inte föreslå att de skriver även om andra barn?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar