Hur viktigt är det att känna sig själv?

R

Rikkan

Vad tror ni?:)
Hur stor del av hästhanteringen handlar om att känna sig själv och förstå vilken balans man utstrålar, signaler som man sänder till hästen i form av känslor, tankar, sinnestämning, harmoni i kroppen osv.

Sv: Hur viktigt är det att känna sig själv?

Jag anser att det är A och O för att kunna uppnå förtroende mellan häst och människa. För min del är sinnestillståndet den absolut viktigaste grudstenen i min hästhantering.

Lugn, trygg och positiv - i alla situationer.

Och för att uppnå detta krävs självinsikt. Ifrågasätta sig själv och allt runt ikring så att man kan vara trygg med att det man gör är det bästa för både mig och min häst. För att vara trygg måste man också vara förstående, självkritisk och öppen.

Kanske till ungefär 90 %

De återstående tio procenten är helt enkelt hanteringssätt, ren kunskap om hur man skall göra etc. etc.

Men utan en självinsikt och en insikt om att jag påverkar hästen så kommer man ingenvart alls.

I princip alltihopa.
Ren teknik är värdelös om man inte kan förmedla känsla och förtroende. Om man däremot har gott om självkänsla och har förmåga att ta in omgivningen så är tekniken inte så viktig- då kan man agera och få hästen lugn och "lydig" utan att veta vilken sida man "ska" leda på.

/Migo
som ser det i praktiken varje dag på jobbet.

Jätteviktigt!!

Jag tror aldrig att man kan få en väl fungerande relation om man inte har kontroll över sitt känsloliv och kan slappna av och fokusera tillsammans med hästarna.

Senast ändrad:

Det är därför jag håller på med hästar...de ger så mycket och kräver ens utveckling! Hästar är så otroligt lyhörda för kroppspråk och känslor... Jag håller med alla här, det är viktigt att känna sig själv när man är med hästar. För att vara trovärdig när man ber hästen om något den inte riktigt vill vara med om (en så enkel sak som att gå förbi den där stenen...).

Men det är svårt ibland, hästen hjälper mig att se mig själv, på gott eller ont...sen är det upp till mig att reflektera över detta och förhoppningsvis bli en bättre människa. Hästar är nog väldigt överseende med oss människodjur...:o

Jätteviktigt!

Sedan jag börjat läsa om hästens kroppspråk och börjat lära mig hur jag ska komma i balans på hästryggen så har mitt förhållningssätt till mina hästar ändrats drastiskt.
Borta är rovdjuret som ger sig ut i hagen på jakt efter ett byte, numera går jag in i hagen och visar att jag är ofarlig och hästarna flockas omkring mig istället för att titta skeptiskt och flytta sig lite.

Min valack som är den jag arbetar mest med är en fantastisk häst, han märker direkt om jag är stressad eller ur balans på annat sätt och då visar han det för mig direkt. Vilket får mig att känna efter och fundera över hur jag beter mig.

/M

ganska mkt, djur över huvud taget verkar ha väldigt lätt för att tyda hur vi mår. Man ska ju tex. inte träna hårdpass på banan om man är stressad och irreterad, slutar aldrig bra... Lika i hanteringen så även om man är väldigt självsäker men aldrig har hållt på med hästar så slår det nog om fort ifall hästen står och viftar med benet åt en. Men det kanske inte skrämmer en person som kankse inte är så tuff i vanliga fall men som vet att hästen bara har tråkigt, och inte förösker sparka en....
Så tror både vana och sina egna känslor spelar roll, för ju vanare du är desto självsäkrare blir du ju. Försat gången man provar en ny rörelse lr något är man kanske inte så säker på hur man igentligen ska göra, men när man övat och gjort rätt tror jag , man kan intala sig själv bättre att man kan och då får bättre självförtroende.

Borta är rovdjuret som ger sig ut i hagen på jakt efter ett byte, numera går jag in i hagen och visar att jag är ofarlig och hästarna flockas omkring mig istället för att titta skeptiskt och flytta sig lite.
Det är sällan det nämns att vi är flockdjur och däggdjur, både häst och människa.

Senast ändrad av en moderator:

Jätteviktigt!
Sedan jag börjat läsa om hästens kroppspråk och börjat lära mig hur jag ska komma i balans på hästryggen så har mitt förhållningssätt till mina hästar ändrats drastiskt.
Nu blir jag nyfiken: Har sättet du förhåller dig till dig själv och din egen kropp och dina rörelser ändrats, isf hur?

varning för ngt OT:angel:

Men med detta i bakhuvudet, hur viktig våran egen närvaro och självkännedom är i hanteringen och bemötandet av hästar...

Hur kan folk lämna bort sina djur till "experter" och sen förvänta sig få tillbaka en "snällare" häst?
Varför anses man som en ganska besvärlig tränare när man ber ägaren själv närvara och tom. delta i träningen av sin häst?
Är det så jobbigt att ta itu med sig själv?

En dator kan man lämna bort och få lagad. Men om man lämnar bort en häst så är det bara relationen tränare-häst som förstärks, möjligtvis kan grundläggande teknik och enskilda moment läras in. Men det är fortfarande ägaren själv som måste kunna samspela och ge förtroendet till hästen när det kommer till kritan. För det blir både tråkigt och dyrt att lämna bort hästen så fort den inte går klockrent...

Varför ses det som konstigt att jag som tränare tycker att mitt jobb är att lära människor läsa och förstå sina hästar, inte lära hästar gå på transporten?

/Migo

Så länge vi lever i "tanken" så blir alla krvav på att vi ska komma ut ur den (tanken) ett hot mot vår trygghet. Det skapar stress som får oss att: fly eller sticka huvudet i sanden och lådsas som det regnar... *hehe* Det är lätt att tro att man kan lägga över ansvar på andra. Jag tror att det bottnar i att många inte är medvetna, rätt och slätt. Sedan så behöver vi alla lärt mer om vad ödmjukhet är och hur det påverkar, först inför sig själv och sedan inför andra. :)

Jag blir lika förvånad varje gång någon kläcker ur sig att de skickat bort sin häst på "NH träning". What, liksom :confused:

Det säger ju en hel del om tränarna.. som tar emot hästar för att lära dem NH..ehh...eller vänta... :angel:

Tyvärr verkar det vara vad folk vill ha: En quickfix som de själva inte behöver jobba med.

Men med detta i bakhuvudet, hur viktig våran egen närvaro och självkännedom är i hanteringen och bemötandet av hästar...

Hur kan folk lämna bort sina djur till "experter" och sen förvänta sig få tillbaka en "snällare" häst?
Varför anses man som en ganska besvärlig tränare när man ber ägaren själv närvara och tom. delta i träningen av sin häst?

ett par bekanta fick ett föl på köpet när dom köpte häst. dom hade ingen vana av hästar och kunde nada, jag och min andra kompis fick tala om vad, hur, när och varför dom skulle göra. dom lät fölungen göra som den ville, dom vågade inte säga till den, jag och kompisen fick uppfostra den, men varje gång ägarna hade hanterat fölet så fick vi börja om från 0 igen. tyvärr så smitta detta av sig till våra hästar som tog sig friheter när inte vi var med. fölet är idag 3år och kan fortfarande inte ledas eller vara uppbunden. hade dom lyssnat på oss och inte bara trott att det ordnar sig så hade den här hästen vart hanterbar idag.

En dator kan man lämna bort och få lagad. Men om man lämnar bort en häst så är det bara relationen tränare-häst som förstärks,

exakt, jag och kompisen kunde ta hästen men så fort ägarna skulle ta över så var allt som bortblåst

möjligtvis kan grundläggande teknik och enskilda moment läras in. Men det är fortfarande ägaren själv som måste kunna samspela och ge förtroendet till hästen när det kommer till kritan. För det blir både tråkigt och dyrt att lämna bort hästen så fort den inte går klockrent...

eller så kan ägaren låta allt vara och tro att det en dag står en en lydig häst i hagen

...........

varning för ngt OT:angel:

En dator kan man lämna bort och få lagad. Men om man lämnar bort en häst så är det bara relationen tränare-häst som förstärks, möjligtvis kan grundläggande teknik och enskilda moment läras in. Men det är fortfarande ägaren själv som måste kunna samspela och ge förtroendet till hästen när det kommer till kritan. För det blir både tråkigt och dyrt att lämna bort hästen så fort den inte går klockrent...

Varför ses det som konstigt att jag som tränare tycker att mitt jobb är att lära människor läsa och förstå sina hästar, inte lära hästar gå på transporten?

/Migo

Jag tror tyvärr att många människor ser sina hästproblem som synonymt med att det är fel på hästen (det är bara läsa på "Hästhantering"...). Jättetrist och oerhört icke-konstruktivt! Om man inte förstår vad man gör för fel - hur ska man då kunna bli bättre? Konstig inställning från hästägare att inte vilja vara med i den processen. Kan det hänga ihop med att det är jobbigt att ändra sitt sätt att vara och hur man gör?? Jag har känslan av att många hästmänniskor bara vill göra som de brukar...:crazy:

Hästarna är så otroooligt duktiga på att läsa av oss mäniskor! Tror inte ens vi förstår hur duktiga de är, för vi har det inte alls inbyggt i oss att läsa av kroppspråk såsom de gör.

Blev påmind imorse när jag som vanligt hade fodrat frukost, lämnade stallet och kom tillbaka som jag brukar. Min häst är alltid jätteivrig att komma ut.. Men inte idag! Idag skulle vi nämligen inte ut i hagen utan till veterinären, så när jag kom och öppnade boxdörren stod han med rumpan mot mig och visade att han hade INGEN lust att följa med.
HUR kunde han se det på mig? Jag hade knappt visat mig..

Eftersom jag vet att han är duktig på att läsa av mig när vi skall ut och åka, försökte jag verkligen göra allt som vanligt och vara precis som vanligt.

Om man inte förstår vad man gör för fel - hur ska man då kunna bli bättre? Konstig inställning från hästägare att inte vilja vara med i den processen. Kan det hänga ihop med att det är jobbigt att ändra sitt sätt att vara och hur man gör?? Jag har känslan av att många hästmänniskor bara vill göra som de brukar...:crazy:
Medvetenhet!
Om man är medveten så behöver man inte ens döma situationer som rätt eller fel, utan man kan lära sig och låta självkänslan växa utan att klandra någon. Det är valfritt och vi kan se att allt som sker nu är precis vad vi behöver för att vakna upp och lära oss att gå vidare. Vi kan också välja att uppleva livets förändringar som hotfulla, då inträder vi i samma kamp eller flykt reaktioner som hästen. Springer undan, kämpar för att få rätt i tanken, blir lata eller apatiska. Att välja att inget göra (att vara passiv) är också ett val. Jag tror att det bottnar i att lära känna sig själv och hitta ödmjukhet och att så ta ansvar över livet och allt som hör till. :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
987
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama