Hur viktigt är det

Jamtland

Trådstartare
Hur viktigt är det egentligen att bm känner efter om bebisen är fixerad och mäter storleken på magen? Vad kan de egentligen göra om bebis inte är fixerad eller växer lite/mycket sista veckorna?

Saken är nämligen den att jag blir GRMYT dålig när bm trycker runt bäckenet för att kä'nna om bebisen är fixerad (är i ca v31) och även när hon klämmer för att mäta magstoleken. För det första gör det jävligt ont i fogarna (och det håller i sig i ett par dagar) och för det andra blir jag spyfärdig och det håller i sig i flera timmar efter besöken.

Förra gången när jag var gravid klarade jag inte av att ligga på rygg sista veckorna, så då fick inte bm mäta magen eller känna om bebisen var fixerad, men min bm var HÖGST upprörd över att jag inte lät henne göra det och påpekade flera gånger att det var helt och hållet på mitt ansvar att detta inte gjordes.

Jag vill gärna ta blodpro och lyssna på hjärtljud, men jag vill inte bli illamående och få ont i flera dagar om det inte finns goda skäl...

Jenny
 
Sv: Hur viktigt är det

Fixeringen vet jag inte. men ifall magen växer väldigt mycket så blir man iallafall där jag bor skickad på tillväxtultraljud för att göra en bedömning hur det står till där inne. Tror det är samma sak om det växer för lite. Så det tror jag är viktigt iallafall.
 
Sv: Hur viktigt är det

Fixerad eller inte tror jag inte spelar så stor roll, men magens tillväxt är rätt så viktig att ha koll på... Det kan påvisa att man kanske måste göra tillväxtkontroll och kolla flödet mellan moderkakan och bebisen eller om bebisen börjar bli för stor för snabbt...
 
Sv: Hur viktigt är det

fixeringen har väl oxå med att göra om bebis har vänt sig åt "rätt" håll.
Kan vara bra at veta innan, även om bebis kan vända sig ända fram till den dagen h*n kommer ut.

Och storleken på magen e ju som dom andra säger. Dom vill ha kolla på att barnet växer som det "ska". Ett sätt att se om barnet mår bra.

Det är ju hemskt att du mår så dåligt när denna undersökning görs. Har du pratat med din Bm om det så hon förstår?? Annars har du ju rätt att byta bm.
Olika Bm gör ju denna undersökning olika "bra" oxå.
Kanske kan vara värt att testa en annan??!!
 
Sv: Hur viktigt är det

En sak jag tänkte på var om fostret ligger högt eller inte.
Mitt gör det och min bm har sagt att om vattnet går ska jag direkt till bb och hålla mig liggande, halvliggande så gott det går eftersom en ev lång navelsträng kan komma i kläm om vattnet går och barnet sjunker ner snabbt.
Jag är i vecka 36 nu.

Sånt märker dom ju också när dom gör sina undersökningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 614
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 749
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 522
Senast: Imogen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 955
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sämsta filmen?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp