Hur viktiga är volter?

S

spanglish

Min tränare pratar väldigt mycket om hur viktigt det är att göra volter. Vi har gjort volter väldigt mycket nu, varje ridpass mints 15 min på en stor volt. Nu är min fråga, är det nödvändigt att göra så mycket volter? Vi vill bygga muskler och få honom i form, men finns det inget annat sätt man kan göra det på?

Sv: Hur viktiga är volter?

På böjda spår får du lättare med dig yttersidan och får därför igenom ställningen på ett "lättare" sätt. Lösgörande. (Som jag ser på det).
Dock sliter det med på det inre benparet. Dvs om du rider volterna med hästen ställd inåt. (Det går såklart att rida på böjda spår med rak häst).

Rakriktning med rak häst och ridning på raka spår upplever jag är svårare. Rakriktning kommer inte förrens senare i utbildningsstegen.

Dock ska man som bekant inte spendera hela ridpass enbart ridandes på volt. Tråkigt och enformigt. Inte helt bra för hästens ben. Jämför med longering.

Man kan alltid variera volterna istället för att sitta och nöta i trav eller galopp på en volt runt runt runt. Tänker man efter så upptäcker man att det faktiskt finns en hel del olika sätt att variera sig på, även om det kan vara svårt att komma på ibland;)
Tex så kan du köra trav eller galopp på en åttvolt, fast över diagonalen så bryter du av till skritt/trav och flyttar undan för skänkeln. Lite dåligt förklarat men hoppas att någon är med på hur jag menar.
Serpentinbågar är ju en annan bra och simpel grej som också fungerar lösgörande och som går att variera på måååånga olika sätt. Bara att använda fantasin :banana:
Så tycker du att det är tråkigt att rida volter i 15 min så går det säkert minst lika bra att klura ihop någon variant och köra den istället. :rofl:

Jag ser det som så att själva volten är inte så viktig, däremot att kunna få hästen att böja sig korrekt och att få den att spåra. Och att sen kunna variera mellan att rida hästen böjd och (någorlunda) rak.

Men fråga din tränare varför ni bara rider på volt hela tiden. Gör ni det varje pass eller bara något pass då och då?

Som JAG ser på det, för tillfället;) Så är dressyrridning, att få hästen att göra det man vill utan motstånd, eftergivet alltså. Och du vill ju kunna svänga snävt, svänga mjukt osv och då måste man ju öva på det? Om hästen är hård i ena tygeln tex, så KAN det bero på bara att det ledande tygeltaget inte gått igenom, alltså den följer inte handen i svängen. När hästen blir eftergiven och följer ryttarens hjälper så kommer hästen automatiskt vilja söka sig lite mjukare till handen och inte streta emot och hamnar då automatiskt "på tygeln". Därför anser JAG volter vara ett mycket bra sätt att få hästen "lösgjord/eftergiven" som tidigare förspråkare här nämnde.
Mvh Michaela

Jag tycker fördelen med att rida på böjt spår är att man kan koncentrera sig på en sida i taget. Det är SKITSVÅRT att rida rakt fram. Rider man ung häst eller är orutinerad själv är det många gånger enklare att ge sig ut på rakt spår och ta hjälp av det man lärt sig på böjt spår .

Det är ju inte volten i sig som är viktig, utan vad man jobbar på medan man rider på volten.

hejjaSVAMPBOB: bra ide, då kan jag fortsätta med att jobba på böjt spår samtidingt som det inte är en enkel volt. :)
sweet_knorven: det är varje ridpass

tack så mycket för alla svar :)

Jag är försiktig med att ligga länge på en volt pga hållbarhetsaspekten, det sliter mer på lederna. Sedan beror det ju också på om man tränar en gång varannan vecka, och rider varierat i terräng/hoppar dessemellan, eller om hästen går i ridhus på volter de flesta dagar i veckan.

Ibland kanske man behöver få igenom ställningen och därför behöver ligga på volten en stund, men man kan variera med att göra serpentiner, och kanske göra en volt eller två när hästen inte riktigt följer med. Dvs om hästen känns spänd så istället för att ställa om till en ny serpentinbåge så gör man en volt i bågen, och fortsätter när man är nöjd med hur hästen känns.

Man kan ligga på en 20-metersvolt några varv, gå ut på fyrkanten ett varv, och så tillbaks på volten, osv.

Sedan verkar många tränare slentrianmässigt använda 20-metersvolten, troligen för att höras eller för att inte störa andra ryttare.

Jag måste säga att jag avskyr volter. Jag är så dygnled dem. Nu har jag iof inga problem med att ställa min häst så jag fördrar att försöka rakrikta hästen i stället. Och tränar jag på volt brukar jag testa att ställa hästen utåt, eller rida halva volten i trav och halva volten i galopp.
Klart jag rider volter, men de är inte min favvosyssla sas. :)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Elo
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 807
Senast: Kajsalisa
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 980
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka