Hur viktig är vaccinationerna?

B&B

Trådstartare
Mina kissar blev förra året kastrerade, id-märkta och vaccinerade mot hm, i alla fall kattpest plus något mer.
Nu ska de tillbaka snart igen för återvaccination men jag funderar på att låta bli.

De är utekatter, huskatter. Vi bor i ett område där det inte rör sig några vildkatter eller rävar (är väl de som kan sprida sjukdomar?!)

Anledningen till att jag funderar på att låta bli är att det är 2,5 mils bilresa till vetrinären och mina katter blir extremt åksjuka. De bajsar, kräks och kissar ner sig och det tar evigheter att få dem rena efter en biltur.
Jag har testat att ha dem lösa i bilen, ha dem i burar, ha dem i helt övertäckt bur. Haft dem i framsätet, baksätet, på golvet osv. Det är alltid samma sak, efter att ha åkt någon minut börjar de jama högt och så bajsar de eller kräks.

Ska de behöva utsättas för detta för att få en vaccination?

Sv: Hur viktig är vaccinationerna?

Hur högt smittotrycket är skiljer en hel del mellan olika platser i landet. Mitt tips är att du kontaktar din lokala veterinär och frågar vad som gäller på din ort.

Veterinärer brukar kunna göra hembesök och om han tar sig an dina kissar när han har vägarna förbi, kanske du slipper ifrån resekostnaden.

Åksjuketabletter och Feliway??

Boostern är ganska viktig, och man vet inte alltid om det finns kattpest i området. Hade jag varit du hade jag sett till att de fått sin spruta nu, och sedan låtit det gå ett par år mellan vaccinationerna. De kan vara så att efter grundvaccination+booster räcker pestskyddet resten av livet, men det är inte helt utrett. Eventuella försäkringar täcker inte om man inte har katterna vaccinerade enligt rekommendationerna. Snuva räcker vaccinet inte så länge mot, men utegående vuxna katter i en miljö med lågt smittryck är inte i högriskområdet för att bli allvarligt sjuka av det.

Ettårsboostern har de väl alltid räknat med att man ska ge? Och sedan med olika intervall beroende på katt och omgivning... De resultat jag har sett räknar med två grundsprutor plus ettårsbooster som start, alt. två grundsprutor och sedan vartannat år. Nu har jag inga artiklar på denna datorn, så jag kan inte kolla vad det egentligen står heller.

Så här står det på SVA's sida om vacciner:

Det finns viktiga principiella skillnader mellan levande och avdödade vacciner. Vid injicering initieras det primära adaptiva immunförsvaret och samtidigt påbörjas en sönderdelning av själva vaccinantigenerna och en rensning ur kroppen av desamma. För avdödat vaccin behövs därför påföljande injiceringar, s.k. boosters för att inducera det starkare sekundära svaret eller det immunologiska minnet mot vaccinantigenet. Mikroorganisationer hos levande vacciner däremot försökar sig i värddjuret och den effektiva vaccindosen förstärks på detta sätt så att primärsvaret automatiskt övergår i sekundärsvar. Endast en vaccindos behövs alltså för att levande vacciner ska inducera fullgod immunitet.

Sida 18/74 i http://www.sva.se/pdf/smadjur/vaccination_hund_katt_sverige.pdf

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 396
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden