Hur viktig är tölten och tips för svårtöltad häst.

J

Jenny-79

Jag är nybörjare på islandshäst och köpte min första häst för ett par veckor sen. Innan barnen red jag flera år men då på "vanliga" hästar/ponnyer och enda gångerna jag då red islandshäst reds dom som vilken häst som helst, dvs det var ingen tölt eller så.

I januari började jag rida igen efter 12 års uppehåll och nu har jag då som sagt köpt häst. Egentligen tänkte jag inte köpa isandshäst från början men jag hittade en häst som passar mej perfekt så jag kunde inte låta bli.

Det med tölt är jag som sagt helt nybörjare på och det gör ju inte saken lättare att hästen jag köpte är rätt svårtöltad. Jag kan få henne i tölt en liten bit men efter en liten stund så börjar hon trava istället. Vilka är era bästa tips?

Sv: Hur viktig är tölten och tips för svårtöltad häst.

Jag kan egentligen bara svara på rubriken känner jag. För mig är tölten väldigt viktig har jag nyligen märkt. Har ridit islandshäst i många år och har varit fodervärd åt två olika och nu är jag medryttare. De två som jag var fodervärd åt hade lätt för tölten medan den jag nu är medryttare åt har svårt för tölten och det är lite trist. Man har något att jobba med med samtidigt saknar jag uteritter i trivsam tölt.

Det enda tipsen jag egentligen kan komma på är att muskla upp henne. Eftersom hon töltar en kort bit och sen bryter av till trav så tycker jag det låter som att hon inte riktigt orkar. Är hon ordentligt tränad eller har hon stått?

Hur viktig, det är ju upp till dig. Men med tanke på att du köpt en islänning, så känns det ju meningslöst om man inte utnyttjar hästens hela kapacitet.

Det behöver inte vara hästen som har svårt med tölten, det kan vara så enkelt att ryttaren har svårt med gångarten.

För mig är tölten den viktigaste gångarten, men hur det ärför dig och din häst kan bara du svara på.

Annars håller jag med Boj, frågan är om det är du eller hästen som har svårt för tölten. Hur går det med en van islandsryttare i sadlen?