Hur viktig är tölten och tips för svårtöltad häst.

J

Jenny-79

Jag är nybörjare på islandshäst och köpte min första häst för ett par veckor sen. Innan barnen red jag flera år men då på "vanliga" hästar/ponnyer och enda gångerna jag då red islandshäst reds dom som vilken häst som helst, dvs det var ingen tölt eller så.

I januari började jag rida igen efter 12 års uppehåll och nu har jag då som sagt köpt häst. Egentligen tänkte jag inte köpa isandshäst från början men jag hittade en häst som passar mej perfekt så jag kunde inte låta bli.

Det med tölt är jag som sagt helt nybörjare på och det gör ju inte saken lättare att hästen jag köpte är rätt svårtöltad. Jag kan få henne i tölt en liten bit men efter en liten stund så börjar hon trava istället. Vilka är era bästa tips?

Sv: Hur viktig är tölten och tips för svårtöltad häst.

Jag kan egentligen bara svara på rubriken känner jag. För mig är tölten väldigt viktig har jag nyligen märkt. Har ridit islandshäst i många år och har varit fodervärd åt två olika och nu är jag medryttare. De två som jag var fodervärd åt hade lätt för tölten medan den jag nu är medryttare åt har svårt för tölten och det är lite trist. Man har något att jobba med med samtidigt saknar jag uteritter i trivsam tölt.

Det enda tipsen jag egentligen kan komma på är att muskla upp henne. Eftersom hon töltar en kort bit och sen bryter av till trav så tycker jag det låter som att hon inte riktigt orkar. Är hon ordentligt tränad eller har hon stått?

Hur viktig, det är ju upp till dig. Men med tanke på att du köpt en islänning, så känns det ju meningslöst om man inte utnyttjar hästens hela kapacitet.

Det behöver inte vara hästen som har svårt med tölten, det kan vara så enkelt att ryttaren har svårt med gångarten.

För mig är tölten den viktigaste gångarten, men hur det ärför dig och din häst kan bara du svara på.

Annars håller jag med Boj, frågan är om det är du eller hästen som har svårt för tölten. Hur går det med en van islandsryttare i sadlen?

Ja delvis beror det nog på mej också att jag har svårt att driva tillräckligt och hon blir väldigt tung i handen. Även vanare ryttare har svårt att tölta henne för hon behöver enormt mycket drivning och det känns som man har hela hästen i handen, att man får nästan träningsvärk (inte mina ord utan vanare ryttare). Min kompis red henne på en lektion och det första ägaren sa var att det där är ingen häst man åker på utan man måste jobba mycket på henne. Min kompis som då har mer vana sa också att det var lättare att tölta henne på volt än på rakt spår, vad kan det bero på?

Orsaken att jag köpte henne var som sagt inte för att hon är islänning utan för att jag föll för hästens personlighet.

För att det på en volt är lättare för ryttaren att få med bakdelen och jobba hästne ordentligt! :idea:
Om hon hänger i handen krävs det mycket styrka och mycket arbete för att få henne att bära vikten bak, och inte stupa framåt. Tänk dressyrhäst som ska upp i formen inför högre klasser!
Var också noga med att INTE ge henne det stödet av din hand hon vill ha- hon ska bära sig själv.
Träna mycket skritt, samla-läng-samla. Samlad skritt- driv- upp i tölt (bibehåll samma bärighet och form som i den samlade skritten!)- tölta bara några steg- rid in i ett avbrott till skritt i samma form- länbg form... och börja om!

Longering över kavaletti, klättring i skogen, små skutt över pyttehinder (om matte vill! :)) och MYCKET övergångar, både mellan gångarter, ökningar/minskningar OCH ändra form ofta.

Mycket sidvärtsrörelser, gärna skänkelvikning i början av passet, sedan öppna, driv upp i tölt i öppnan. Tölta i öppna när ni klarar det.

Hoppas detta kan vara lite till hjälp, även om det inte blev så utförligt (plugget kallar...)
Lycka till :laugh:

/Ia

För att det på en volt är lättare för ryttaren att få med bakdelen och jobba hästne ordentligt! :idea:
Om hon hänger i handen krävs det mycket styrka och mycket arbete för att få henne att bära vikten bak, och inte stupa framåt. Tänk dressyrhäst som ska upp i formen inför högre klasser!
Var också noga med att INTE ge henne det stödet av din hand hon vill ha- hon ska bära sig själv.
Träna mycket skritt, samla-läng-samla. Samlad skritt- driv- upp i tölt (bibehåll samma bärighet och form som i den samlade skritten!)- tölta bara några steg- rid in i ett avbrott till skritt i samma form- länbg form... och börja om!

Longering över kavaletti, klättring i skogen, små skutt över pyttehinder (om matte vill! :)) och MYCKET övergångar, både mellan gångarter, ökningar/minskningar OCH ändra form ofta.

Mycket sidvärtsrörelser, gärna skänkelvikning i början av passet, sedan öppna, driv upp i tölt i öppnan. Tölta i öppna när ni klarar det.

Hoppas detta kan vara lite till hjälp, även om det inte blev så utförligt (plugget kallar...)
Lycka till :laugh:

/Ia

Tack för svaret. Hoppa gör jag inte men dottern gör det så det ska nog fixa sig. Då är det hinder på kanske 40-50 cm max och det älskar hästen :)
Jag ska testa att jobba mer på att samla hästen, även det är en sak som jag börjat med först nu. Trots 8 års ridskola tidigare gjorde vi aldrig sånt så det är helt nytt för mej. Skänkelvikningar jobbar med med men öppna har jag inte heller gjort tidigare. Så öppna i tölt får nog vara tills jag lärt mej det i skritt ;) Hästen kan iaf öppna så det ska vi nog kunna lära oss. Jag har en kompis som ridit utan avbrott i över 20 år så hon har lovat att hålla privatlektioner för mej. Iof så har jag inte några stora krav på ridningen egentligen utan det är mest skogsmulleridning men lite enklare dressyr.

Jag tycker det låter som att hästen saknar "töltmuskler" och tycker därför att det är lättare att trava. Jobba mycket med klättring, det brukar kunna hjälpa enormt. Om hästen är inkörd så åk gärna ut o kör en gång i veckan. För att få en häst att tölta är det viktigt att hästen har energin bakifrån, jobba därför mycket med dressyr, dels ska hästen gå i form, men oxo volter, skänkelvikningar, öppna, sluta m.m
När du har börjat komma underfund med tölten mera så kan du ev. slänga på ett par boots, det brukar göra underverk på de flesta hästar. Men då krävs det först att du gör 100% rätt, därför tycker jag att du ska anlita en tränare(islandshästinriktaad) som kan hjälpa dig med tölten till en början. Sitsen är otroligt viktig för tölten, även om de flesta tror att det bara är att sitta så krävs det så mkt mer.
Lycka till!

Du skriver att hästen är tung i handen och gärna faller ned i trav.
Det borde betyda att den inte är ordentligt lösgjord/samlad och inte arbetar rätt. Vilket förmodligen beror på att den saknar muskler och är stel!

Reynirs ridskola är en jättebra bok. Och har du möjlighet så kanske du kan få hjälp av en instruktör? :)

Rid för tränare.

Det är det ända sättet du kan få ordentlig hjälp på när du är så ovan med gångarten. Det behöver inte vara hästen som nödvändigtsvis är så svårtöltad, det kan lika gärna ha att göra med att det är du som inte vet hur du skall inverka!

Lycka till

För det första så tycker jag att du ska rida för en intruktör för att du ska lära dig att tölta. Har hästen svårt för tölt så blir det mycket, mycket svårare om ryttaren inte kan..
Jag själv kommer ifrån "storhäst världen" och är mycket duktigare på att få svår travade hästar att trava, än att få svårtöltade hästar att tölta.. men jag har ridit mycket för instruktör och lärt mig massor!!

Jag tycker att du ska bryta av till skritt innan hästen faller ner i trav. Eftersom hon tycker att det är svårt att tölta och säkert lite jobbigt så måste du får henne mer positiv och få henne att bygga lite mer "tölt-muskler". Börja med att mjuka upp henne riktigt i skritt först. Hästen måste vara lösgjord för att kunna tölta så rent så möjligt. Sedan går du på antingen fyrkanten eller på en volt, det beror på vad du tycker passar bäst för er.. sen samlar du henne, tänk lite piaff.. hon ska skritta i samma tempo men med mycket energi, du måste driva ! men utan att hon ökar tempot.. Samla henne så några steg och sen "släpp efter" och låt henne bli lite lång igen. Sen gör du så några gånger och när det känns bra så går du upp i tölt. Tölta i början kanske bara 1 meter! och sen ta ner till skritt och beröm mycket! det ska inte bli jobbigt för henne att tölta.. utan det ska vara roligt och lätt.
Töltar du på för länge så kan det bli motsatt effekt, att hon tycker att det är jobbigt och tråkigt att tölta. Gör istället många igångsättningar och tölta bara korta, korta sträckor! Sen kan du öka töltsträckan succesivt. I slutet av ridpasset kan du trava lite på fyrkanten som lite belöning..

Du kan också prova att göra det här i skogen.. Hästar som man vanligtvis måste driva mycket på kan bli piggare och lättare att "driva ihop" om man är ute i skogen.. speciellt på hemvägen! du kan också prova att samla henne och tölta några steg i nedförsbackar, då får dem flesta under sina bakben lite lättare.

Tack för tipsen. Jag ska jobba på att samla henne. Det är som sagt en helt ny grej och inget jag fick göra under ridskoletiden men jag har börjat komma underfund med vad det går ut på. Jag har en kunnig kompis som ska hålla lektion vid behov och hjälpa mej, då kör vi på med ca 45 minuters intensivt så det blir nog bra. Jag har även möjlighet att ta lektioner på ridskolan hon står (islandsridskola) men då är det grupper om ca 5-6 st så det blir inte lika "bra" som när man är ensam och kan få full uppmärksamhet av instruktören.

Hon är tyvärr inte inkörd men jag har funderat på att tömköra henne. Behöver man nån utrustning/sele till det eller räcker det med tömmar?

Vi har väldigt bra terräng där som dels är fina vägar till att trava/galoppera/tölta (om hästen vill ;)) blandat med stigar i skogen och där är det mycket klättring och lyfta på benen.

Det att hon har svårt att tölta är nog en kombination av att jag dels är nybörjare på det samt att hon är "tungtöltad". Eftersom även vanare ryttare som ridit mera och som kan tölta får jobba som sjutton med att få henne i tölt så kan det inte bara ligga hos mej.

Ja, tömköra är oxo bra. Då kan du dessutom se ganska lätt om hästen töltar eller ev. passar. Du behöver inte en hel körningsutrustning, men en enkel tömkörningsgjord kan vara en bra investering annars blir det mkt strul att hålla reda på tömmarna.

Är hästen svårtöltad är det såklart inte ditt fel, men för att kunna få en såvrtöltad häst krävs det att du vet vad du gör, annars är det ju snudd på omöjligt ;) Kanske kan du prova en lektion på en lätt-töltad häst för att se hur det verkligen känns och hur DU ska göra? Kolla om det inte finns någon annan på ridskolan isf, alltså inte en ridlärare utan en bra utbildad elev som är villig att hjälpa dej med tölten, om din kompis inte skulle ha tid :)

Kl

DRIVNING, säger jag bara, inte bara för att tölten ska bli bättre, utan för att hästen ska sluta lägga sig på bettet (tung i handen).

Börja i skritt, flytta henne för både vänster och höger skänkel, se till att hon verkligen flyttar bakbenet då också, så hon inte fuskar!
Jag har även någon gång kört på den här metoden, när hästar hängt sig på bettet; När hästen hänger sig på bettet, stannar jag håller tryck i bettet, och backar hästen ända tills den ger efter, och lättar från bettet.
Då släpper jag efter lite på tyglarna, och driver fram hästen några steg, och sedan fortsätter jag med det jag höll på med innan.

Detta kan man behöva göra några gånger innan hästen fattar att den måste jobba om det hänger sig i bettet, att det inte lönar sig att göra det.

I tölten om hästen faller i trav, så oftast har den inte riktigt med sig bakkärran som det ska.
Den glömmer bakbenen totalt, framdel och bakdel lever sina egna liv, dom sammarbetar inte så att säga.
Det enda man kan göra är att se till att hästen HELA TIDEN trampar på ordentligt i alla gångarter.

Stärka baken, med hjälp av klättring, longering över bommar, gå i kuperad mark, om man har tillgång till en sjö kan man låta hästen trava, skritta, galoppera i vattnet, på vintrarna kan man tolka och gå i djupsnö.
Finns tusen, och tusen till olika roliga övningar man kan göra för att stärka baken, och såklart vanliga hederliga dressyrövningar funkar också finemang.

När du ska sätta igång hästen i tölt, se då till att hästen trippar och vill framåt så att säga.
Att du känner att baken är med, och även där, om hästen hänger sig i bettet, stanna och backa!
Och direkt när hästen lättat i munnen, driver du fram henne i tölt.
För då har du med dig baken på köpet, efter du backat henne.

Jag skulle råda dig att ta hjälp av en islandshäst tränare, som vet vad dom pratar om.
Som kan hjälpa dig med tölten, ordentligt.

Lycka till
Snekkja

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar