Hur viktbärande är olika raser?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur viktbärande är olika raser?

Jag har en korsning nordsvensk/varmblodstrav och hon är världens underbaraste. Kanonpsyke.
Hon är bara ett år ännu men verkar bli precis som jag tänkt och önskat mig :love:

Bansan: Jag kan inte ett smack om Friesern:o... Vet faktiskt inte om de skiljer sig för mycket i typ. Personligen skulle jag inte göra en sån korsning men det beror ju också på att jag vill ner i storlek och inte ha så högställda hästar;)

Jag vill gärna ha en häst med ganska rejäl mankhöjd (Jag har satans långa ben som du vet) & nacke & älskar friesern... Men jag tror inte att frieserhingsten blir aktuell om jag inte hittar ett friesersto & den chansen är förmodligen ganska minimal... korsningen frieser/tinker kan nog bli lite i tyngsta laget & tinkern är den enda ras jag kan se verkar passa att korsa med.

Hmmm... vad gäller welch coben... Hur pass stora blir de? Magic Flyer är 151 cm... skulle man kunna hitta ett sto som är något större & hoppas på en stor avkomma? (åtminstone runt 155).

varmblodstravaren? Den rasen är annars just känd för att ha enormt bra psyke...vilket stämmer mycket väl med den erfarenhet jag har.

Jag säger detsamma! Under mina aktiva år så kom & gick det 17 fd travare i mitt stall & endast 1 var svår i psyket.

Jag vill gärna ha en häst med ganska rejäl mankhöjd (Jag har satans långa ben som du vet) & nacke & älskar friesern... Men jag tror inte att frieserhingsten blir aktuell om jag inte hittar ett friesersto & den chansen är förmodligen ganska minimal... korsningen frieser/tinker kan nog bli lite i tyngsta laget & tinkern är den enda ras jag kan se verkar passa att korsa med.

Hmmm... vad gäller welch coben... Hur pass stora blir de? Magic Flyer är 151 cm... skulle man kunna hitta ett sto som är något större & hoppas på en stor avkomma? (åtminstone runt 155).
Det finns några rejält höga cobbar. Min fröken tror jag stannar på ca 150 och det är lagom då hon är så förb*nnat bred:o... Jag är ju lika lång som du och har mest ben...174 cm (ja, inte bara benen då:angel: ). Misstänker att om man lägger på henne en hingst som Derwen Gladstone kommer mankhöjden upp rejält;)

Båda föräldrarna till mitt sto är 146 cm och hon har klivit om dom rejält;)

Jag har motsatt uppfattning och åsikt; de travare jag träffat på är underbara i psyket.

(Varmblod är alla raser som inte är kallblod, men jag antar att ni pratar om travarna i detta fallet.)

Bansan! Om du nu skulle råka på nån häst nån gång av rasen TORI så rekommenderar jag dem varmt! De är viktbärande, speciellt de lite större exemplaren!

Bansan! Om du nu skulle råka på nån häst nån gång av rasen TORI så rekommenderar jag dem varmt! De är viktbärande, speciellt de lite större exemplaren!

Men en sådan är nog inte heller värst lätt att få på avelsfoder eller?

Hur är finnhästarna då? Jag vet iaf att dom mkt fina! :)

Vad tro du (och andra) om tex dessa korsningar:

Frieser/irish cob (tinker)
Frieser/Welch Cob
Frieser/fullblod
Welch Cob/irish Cob
Welch Cob/fullblod
irish Cob/fullblod
Fullblod/nordsvensk

Andra förslag?

Jag kan ärligt säga att jag bara är (riktigt) hemma på området nordsvenskar. Mina föräldrar är mycket förtjusta i nordsvenskar och det är med dem jag vuxit upp. De är starka och lite tuffare och lämpar sig egentligen bäst för skogsbruk eller framför en vagn. För några årsedan (ok, ganska många) bestämde vi oss för att korsa ett nordsvenskt sto med en halvblodshingst. Resultatet blev bra: det blev min häst (:love:), nu en 8 årig valack, som fungerar utmärkt som ridhäst.

Det jag vet om coben är att den är viktbärande och har för mig att rasen har både arab och fullblod i sig längre tillbaka, så en korsning med fullblod kanske inte blir helt främmande.

Friserhästar var förr i tiden krighästar och jag har fått kännslan av att de är ganska mångsidiga, dressyr, akademisk ridning, körning mm.

Tinker verkar, i alla fall för några årsedan (har säkert ändrats nu), vara/ha varit en hästhandlar-häst, utan samma krav på exteriör, så jag tror inte jag hade satsat på den (men jag har säkert fel...).

Vill du ha ett ytterligare alternativ kanske någon korsning med dölehäst vore ett alternativ, eller varför inte någon spansk ras.

Fullblod är ingen speciellt viktbärande ras. De är framavlade för att springa fort (bakdelen ska driva på, inte bära upp, eller i alla fall har det blivit så genom aveln). Om jag var överviktig hade jag kanske inte satsat på fullblod, men du verkar ju komma överens med den rasen, så en korsning kanske skulle fungera riktigt bra för dig.

För övrigt så får man se till föräldrarna. Det finns ju variationer (både exteriört och personligheten) inom olika raser, så det får man ta hänsyn till också.

nej jag är rolig bara på låtsas!! Vi har alla olika åsikter om saker och ting och der här fallet råkar min åsikt vara annorlunda. De vbl-travare som jag träffats har inte varit så särskilt trevliga individer så själv skulle jag inte korsa vbl-travare med nånting. Och om jag inte minns fel, var vbl-travare avlat för att trava..
MEN som sagt det är min åsikt så var och en kan korsa sina hästar hur dom vill!

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Polly_Mulle här, det är långt viktigare att titta på exteriören än rasen.
Många bruksnordisar har långa ryggar, rasen är ändå avlad för körning och inte ridning. Samma sak med Friesern och varmblodstravaren.
Men inom dessa raser kan man ju hitta individer med god ridbarhet.

Jag har träffat flera korsningar nordsvensk/arab...det verkar kunna bli en lyckad korsning. En av dem red jag in, hon var supertrevlig och en riktig liten snygging...såg ut som en stor (ca 155)welshponny ungefär.
Däremot var hon ganska skarp i temperamentet. Öht ska man inte underskatta nordisarnas temperament, som ofta är rätt hett.

Har även sett en del nordis/halvblod korsningar, som väl var mindre lyckade i jämförelse.

Så, mitt förslag blir: hitta ett trevligt nordissto (alt kallblodstravare)med kort rygg o bra ridbarhet, betäck henne sedan med en stor och rejäl arabhingst.

Min erfarenhet säger tvärt om. Vbltravarna (om det var det du menade med vbl i ditt fall) har enligt min erfarenhet nästan alltid väldigt stabilt psyke. Många halvblod däremot som jag träffat på har ibland varit både på gränsen och över den i hispighet och nerver.

Hmm, visst får man ha olika åsikter om saker o ting...
Och det är synd att du har en sådan uppfattning om Vbl.
Vissa är väl dåliga i psyket men i de flesta fall kan det bero på hur de har hanterats och att de har stressats upp på travet. Men det är inte alls säkert det kan vara där heller. Hade tex en Vbl hemma som var misskött och misshandlad. HAN var mkt lugnare och stabilare i psyket än halvblodet hemma. :O
Blev aldrig aggressiv eller nervös.
Visst är vbl avlade för att vara på banan och trava fort. Men alla hästar är individer och alla trivs inte som det som de är avlade för. Så då får man komma på nåt annat med dem.

Bansan: En nordiskorsning skulle bli kanon. :) Men ta då en hingst som är ridbar. Så bebisen inte får för lång rygg eller liknande.
Hoppas du hittar nån bra häst. =)

Så, mitt förslag blir: hitta ett trevligt nordissto (alt kallblodstravare)med kort rygg o bra ridbarhet, betäck henne sedan med en stor och rejäl arabhingst.

Det där vore kanske något att fundera över ja :idea:
Att jag inte haft arab med i tankarna beror dels på att de ju ofta är ganska små & dels på att jag har lite dåliga erfarenheter av just araber. Men att korsa med något rejält vore kanske en idé.

Åh...så klart!!! De brukar bli toppenhästar. Minns särskilt en som tävlades i hoppning och som imponerade på tränarna på Strömsholm under dressyrträningarna. Min vän som ägde honom (tyvärr inte med oss längre) kunde göra precis allt med den hästen och det högt upp i klasserna.

Min gamla nordisdam hoppade lätt en mur på 120 cm, var extremt vändbar, smidig och mångsidig (red dressyr, hoppning och western med henne) så att använda en korrekt, rättställd, nordis i korsning med en förädlare är inte dumt;)

Det där vore kanske något att fundera över ja :idea:
Att jag inte haft arab med i tankarna beror dels på att de ju ofta är ganska små & dels på att jag har lite dåliga erfarenheter av just araber. Men att korsa med något rejält vore kanske en idé.

Iofs är araber rätt små, men de är ofta viktbärande...har starka ben o bra hovar, och framförallt kort stark rygg. Sen finns det ju lite större araber också, du kan ju välja en hingst som inte ger minihästar och som är av ridhästmodell (till skillnad från de mer finlemmade 'utställningsaraberna')
Korsat med en nordis av ridhästtyp kan det som sagt bli riktigt trevligt :love:
se bara upp lite med temperamentet...och då tänker jag snarare på nordisen än araben. Har träffat en del riktigt skarpa/heta nordisar!
Araberna däremot tycker jag har ett oförtjänt dåligt rykte som 'stirriga'...tror det kan hänga ihop med att så många araber inte får jobba vettigt utan bara gå i en hage o se snygga ut.
Får de jobba som vilken häst som helst är de enligt min erfarenhet mkt trevliga, om än livliga o alerta :)

se bara upp lite med temperamentet...och då tänker jag snarare på nordisen än araben. Har träffat en del riktigt skarpa/heta nordisar!

Jag hade en nordis inackorderad hos mig i ett par år som var den piggaste, fjantigaste, bestämdaste & mest ponnylynniga häst jag nånsin stött på... Men på ett oerhört charmigt sätt. Men när han började bete sig som en lynnig shettis på ridturerna så var man inte så tuff *s*.

Vill du ha en stor, långbent, viktbärande häst med bra temperament så skaffa en shirehäst. De är jättetrevliga i psyket och inte alls så tungridna som man skulle kunna tro.

Jag kan skriva under på det! Shiren är en fantastisk ras och på senare tid har jag sett korsningar med shire i också och de exemplar jag har sett verkar bli vackra i alla fall. Då kan man ju korsa in något smäckrare... om man nu vill ha en smäcker häst.

De har det mest fantastiska psyke jag någonsin träffat på!

Tom (min egen shire) är ingen man kan uppleva som klumpig och tung tycker jag. Han har dock ovanligt lång rygg för att vara shire så ur just den aspekten finns det kanske bättre individer för dig om du vill ha en häst med kort rygg.

Vassbo2006012.jpg

Jenny / nybliven shireägare :bump:

Åh, gud så avundsjuk jag blir!!
Vill också ha en shire, det har helt klart varit en barndomsdröm...

Väger tresiffrigt. Har ett halvblod/fullblod/ardenner... U halvblod/ardenner E fullblodshingst... Ganska liten, men fin modell ändå... Viktbärande :-) Rider honom inte regelbundet dock, är lite orolig för hans rygg nu när jag har gått upp i vikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 455
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar