Sv: Hur viktbärande är olika raser?
Vad tro du (och andra) om tex dessa korsningar:
Frieser/irish cob (tinker)
Frieser/Welch Cob
Frieser/fullblod
Welch Cob/irish Cob
Welch Cob/fullblod
irish Cob/fullblod
Fullblod/nordsvensk
Andra förslag?
Jag kan ärligt säga att jag bara är (riktigt) hemma på området nordsvenskar. Mina föräldrar är mycket förtjusta i nordsvenskar och det är med dem jag vuxit upp. De är starka och lite tuffare och lämpar sig egentligen bäst för skogsbruk eller framför en vagn. För några årsedan (ok, ganska många) bestämde vi oss för att korsa ett nordsvenskt sto med en halvblodshingst. Resultatet blev bra: det blev min häst (
), nu en 8 årig valack, som fungerar utmärkt som ridhäst.
Det jag vet om coben är att den är viktbärande och har för mig att rasen har både arab och fullblod i sig längre tillbaka, så en korsning med fullblod kanske inte blir helt främmande.
Friserhästar var förr i tiden krighästar och jag har fått kännslan av att de är ganska mångsidiga, dressyr, akademisk ridning, körning mm.
Tinker verkar, i alla fall för några årsedan (har säkert ändrats nu), vara/ha varit en hästhandlar-häst, utan samma krav på exteriör, så jag tror inte jag hade satsat på den (men jag har säkert fel...).
Vill du ha ett ytterligare alternativ kanske någon korsning med dölehäst vore ett alternativ, eller varför inte någon spansk ras.
Fullblod är ingen speciellt viktbärande ras. De är framavlade för att springa fort (bakdelen ska driva på, inte bära upp, eller i alla fall har det blivit så genom aveln). Om jag var överviktig hade jag kanske inte satsat på fullblod, men du verkar ju komma överens med den rasen, så en korsning kanske skulle fungera riktigt bra för dig.
För övrigt så får man se till föräldrarna. Det finns ju variationer (både exteriört och personligheten) inom olika raser, så det får man ta hänsyn till också.