Hur vet ni vilken hastighet?

zabby

Trådstartare
Hur vet ni vilken hastighet era hästar har? Tex ''6km/h i skritt osv? Finns det någon mojäng att ha med sig som mäter sånt? :)

Ursäkta en kanske dum fråga.

Sv: Hur vet ni vilken hastighet?

Japp, en forerunner. En GPS som mäter sträcka o tid. Då kan du se hastigheten.
Men sen kan man också skritta en runda och ta tiden hur lång tid det tar. 6km på 1h = 6km/h
// Linda

Själv är jag lite gammaldags av mig, så jag kollar på klockan när jag rider och mäter sträckan i efterhand, med tandtråd på kartan. ;)

Har man bara två av tre variabler (tid, sträcka eller hastighet) så kan man räkna ut den tredje variabeln. :laugh:

Ah, ok :)
Fick låna en sån klocka idag, garmin nånting, när jag pratade om det med en kompis. Men den verkar inte riktigt hundra på hastighet.. skritt skulle vara 9-10km/h (vilket kan stämma då Crow går i FW- skritt och den är bra mycket snabbare än normal skritt) men sen när vi ökade så blev det 3km/h.. O__o och det är ju en aning ologiskt..

Jag hade velat mäta hur snabbt han kan tölta :)

Då ska du ändra i inställningarna. Nu hittar jag inte min svenska instruktionsbok hittar bara den franska och jag kan inte ett ord av det. Men jag har för mig att du inte ska ha pace utan speed.
Därför blir det lite tvärt om.
// Linda

Du mäter längden på Din runda, går att gör på ex. www.hitta.se.
Sedan mäter Du tiden det tar att rida rundan.

Därefter går Du in på Kalkylatorn på distansridning.se.

Där knappar Du in Dina värden för längd och tid. Sedan räknar sidan ut hastigheten åt Dig.
Eller tvärtom om Du vill. Har Du en sträcka som Du vill rida på en viss hastighet kan Du räkna ut vilken tid det motsvarar.

//

Halft KL

Fast det är svårt att kolla anat än genomsnittshastigheten där :) Jag rider ju inte distans (även om det kunde varit kul att prova) utan är mest nyfiken på vilken toppfart han har egentligen.

Men tack för alla tips, ska försöka ställa in klockan jag lånat.. kanske kompisen kan hitta bruksanvisning med..

Polar och Garmin är de stora märkena av "mojäng". Jag tror du mätte kilometertid precis som mahlmt sade. Alltså först rörde du dig i ett tempo där det tar 9-10 min att ta sig en kilometer. När du sedan ökade farten gick det i tempo 3 minuter att ta sig en kilometer. När man ställer in klockan borde det finnas under "inställningar", på engelska "settings". Men kolla manualen eller kolla runt i klockans menyer på egen hand.

Liknande trådar

Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
11 269
Senast: Amanda_F
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 366
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 632
Senast: Capybara
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 203
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka