Hur vet man ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare juni_cool
  • Startdatum Startdatum
J

juni_cool

Nu har den stora frågan i mitt huvud kommit upp.
För jag undrar igentligen ,hur vet man hur mkt % av den ena rasen hästen har om den är t.ex korsad welsh och arab och mamman är helwelsh och pappan renrasig arab och stoet har mkt mer drag från araben och man ser ingenting av rasen welsh??
Krångligt mebn kan man at red apå hur mkt procent dem ahr igentligen exakt?

Sv: Hur vet man ?

100 % arab korsat med 100 % welsh blir 50 % från varje, oberoende på hästens utseende.;)

okejokej men vad blir fölet då om stoet är 50% och hingsten renrasig?blir den då 75 %?

Dela mammans % på 2 och gör likadant med pappans sen slår du ihop en halva från mamma och en från pappan så får du fram avkommans %.

Om mamman är 50% welsh och 50% arab så får avkomman 25% vardera från henne och om pappan är renrasig arab så ger det 50%.

75 %arab alltså och 25 % welsh i fölet alltså:)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 991
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 213
Senast: pastejja
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·
Hästvård Någon här som varit med om att en häst haft lång och vågig/krullig päls på vintern??? Jag hade en sköthäst en gång i tiden som var...
Svar
3
· Visningar
1 216
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka