hur vet man verkligen att sitt sto brunstar?

J

jollan

jag har jätte svårt att uppfatta när mitt sto brunstar, är det någon som har några tips på hur man kan konstatera det?:confused:

Sv: hur vet man verkligen att sitt sto brunstar?

en del ston är jätteknepiga att se på, en del visar lite väl tydligt.

Om man ska betäcka och måste veta när den brunstar och den visar dåligt kan det hjälpa att låta henne "nästanhälsa" på en hingst eller hingstig vallack. Annars får man ultradjuda hästen för att se om hon släppt ägg.

Ska man inte betäcka skulle jag vara ÖVERLYCKLIG över att ha ett sto som inte visar brunst! trevligare veckor finns ju ;)

Mitt sto är likadan... Och avelssto! Inte kul!

Man kan kolla i slidan, den blir rödare när dom går i brunst.
Annars får man ta ut en duktig seminvetrinär som kan säga hur långt det är kvar till högbrunst genom UL, annars spruta igång henne.

tack så mycket för era snabba och kloka svar:) ja har tänkt att betcäka till våren och fram till dess måste ja komma underfund med hennes brunst;)

hur länge brunstar dom sen när dom väl börjat?

Mitt sto är väldigt märrig av sig och de kan räcka att en annan häst oavsett kön tittar på henne så tjuter hon:crazy: så det är himla svårt de där tycker jag att veta när hon ev brunstar.

Man kan tempa stoet för att se när hon brunstar, då är tempen en aningen förhöjd vid brunst.

Det bästa är att lära känna sitt sto och se de små förändringarna.

Mitt sto visar det knappt alls.

Man får kolla i slidan på färgen, möjligtvis kan man se lite torkat slem på insidan av låren som droppat ner längs insidan av bakbenen.

Ser att du frågat mer.

Vissa ston brunstar bara en dag. Mitt eget i en hel vecka.

Det brukar vara tre veckor mellan första dagen i brunstcykeln.

Jag har oxå jätte svårt att se när min brunstar o planerar oxå att betäcka till våren så sätter ett litet avtryck här så jag kan följa tråden :)

Hur har ni tänkt betäcka?
Fribetäckning? Handbetäckning? Semin?
Ägget brukar vara släpt ca tre- fyra dagar efter att dom börjat brunsta.
Det finns en jättebra bok som heter att bli med föl, där står alt från brunst till fölning!

När hon hälsar på nya hästar, kolla hur hon beter sig med baken, lyfter på svansen, piskar, "klipper" med slidan osv... Där kan du få lite mer "hintar".

Mina stona pinkar som tusan och i högbrunst ser det ut som uppvispat ägg är blandad i urinen.

Det allra bästa är att ha dem i närheten av hingst. Min ponnydam var väldigt tydlig när det var dags, då stod hon som klistrad vid staketet som vette mot hingstens hage och pinkade och blinkade.

Min visar inte heller brunst! Hon är dock Alltid(!) intresserad av stallets vuxna hingst.
Blir jobbigt om hon ska betäckas i vår...

Man kan känna det på lukten också, mitt sto stinker verkligen när hon är i högbrunst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka