Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Tingeling

Trådstartare
Mitt sto är konstaterat dräktig :banana: hon är kollad på 18:e och 28:e dygnet
och nu ska hon inte kollas mer....ska man behöva gå i 10 månader till och hoppas på att det är en liten fölunge där inne?
Jag vill kolla varje månad! :p
Men på riktigt, kan man se om hon resorberar eller aborterar?
Eller ska man bara vänta och ev konstatera att magen aldrig växte?
Detta är min första fölunge och jag är så nervös.
Läser och läser, men behöver er Buke :)
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Med tanke på att resorberingsrisken är störst fram till ca 90 dygn så kollar man oftast vid 90-95 dygn och sen brukar jag kolla vid 8 mån för att se om jag ska öka maten eller börja rida bort ev.fett.
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Varför skulle man inte kolla stoet fler gånger?
Vi kollar våra vid 16, 30, 45 och 90 dygn...
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

45 och 90 är det för försäkringen respektive 90 dagars avgift?
Efter det, kollar du inget? Hur vet du efter 90 dagar att stoet fortfarande är dräktigt?
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Trodde 90 dagar var för de som betalar 90 dagars avgift?
Vad jag läst så är det störst risk fram till dag 45?
Har jag blandat ihop det?
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Känner man sitt sto märker man på henne om hon är dräktig eller inte. De sista gångerna kollade jag mitt sto på 45 dygn och sen inget mer eftersom jag visste hur hennes beteende förändrades under dräktighet.

Sen börjar det ju synas också. Man tittar i flanken och ser att den börjar tryckas ut. Fostret ligger däruppe och kommer längre och längre ner allteftersom det växer. Första gången de är dräktiga kan det ta lång tid innan det syns, sen brukar det synas allt tidigare.
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Det är inte första gången för henne, men för mig :)
Det var intressant det där med flanken.
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Dels så precis som Görel säger så känner man sitt sto och hennes beteenden. Även storleken på stoet ändras. Man ser skillnad på en dräktig häst och en som bara är tjock. Du känner ju även fosterrörelser.

Sen så är fostret så pass stort att om hon kastar efter 90 dygnet så ser du fölet och alla tillbehören då de "fölar" ut fölet.
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Vem har sagt åt dig att det räcker med att kolla på 28?
Gör man en koll på 40 så vet man mer säkert att fostret kommer att vara kvar.
Är det inte kvar vid 40 finns ju faktiskt möjlighet att seminera om.
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

När kan man börja känna fosterrörelser?
Trodde inte man såg på stoet att hon är dräktig förrän de sista månaderna?
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Jag frågade på stationen när man skulle kolla igen och då sa vet att man kan kolla igen vid 40 dagar för försäkringens skull, detta sa även försäkringsbolaget.
Men eftersom det är levande föl avgift och inte 90 dagars avgift så antar jag att det är ointressant att kolla mer för deras skull. Ang försäkringen så känner jag inte att det blir en så stor ekonomisk förlust då det som sagt är levande föl avgift. Dessutom är stoet svårlastat, så jag vill inte utsätta henne för mer transporter än nödvändigt. Hur hade ni gjort?
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Kan du inte ta hem en veterinär till ditt stall för undersökning då? Vid 90 dygn behövs inte ens ett ultraljud vid rektaliseringen för att känna fostret.
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Behöver man inte??? Vad bra!!!! Då ska jag absolut ta ut vet!!! Tack!!! Vad glad jag blev nu :) :) :)
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Eftersom det är så tidigt på säsongen hade jag definitivt kollat även på 45-50 dygn iom att det inte är ovanligt att de tappar fostret inom den tiden (sen är det säkrare) har hon tappat det så har du ju fortfarande tid att göra ett nytt försök i år på samma kostnad (hingst+ station), har hon tappat vid 90 dygns kollen är det ju däremot ganska kört tidsmässigt att börja om igen i år.

Mina kollas för övrigt 16 - 30 - 50 och 90, har skippat 50 när det var sent på säsongen så att möjligheten att göra ett försök till ändå var körd, men aldrig på någon som ligger så tidigt på säsongen som din.
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Det är absolut värt en tanke!
Vid dygn 45-50 är det fortfarande ul man tittar med?
Hur gör man dräktighetskoll vid dygn 90?
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Många som är okunniga om hästens anatomi tror att de ska börja titta på magen efter fölet men det är alltså inte rätt utan man tittar på flanken.
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Olika från sto till sto och dräktighet. På min tog det 5-6 månader med första fölet och sen blev det tidigare och tidigare.
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Ok, tack för infon :)
Men någon skrev att man vid 90 dagar inte behöver kolla med ul.
Vet du hur vet kollar då?
Lyssnar vet efter hjärtljud?
Något annat?
 
Sv: Hur vet man om stoet fortfarande är dräktig?

Man gör en rektalundersökning. En erfaren veterinär vet hur stor livmodern är i olika stdier av dräktigheten.
 

Liknande trådar

Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 093
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 845
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 349
Senast: iNHALE
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 431
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp