Enligt mig så finns det inget "rätt".
En häst kan arbeta mer eller mindre bra, ha mer eller mindre bra förutsättningar och vara mer eller mindre utbildad med en mer eller minder duktig ryttare på ryggen.
beroende på bland annat dessa ting så får man olika förnimmelser vid ridningen, samtidigt som man pga detta även strävar efter olika saker.
Att hästen "trampar under sig och bär sig" är ett fantastiskt luddigt uttryck, som jag knappt tror att någon här kan förklar på ett enskilt sätt. Även det är en växlande sak som beror på många olika faktorer och kan nyanseras i evigheters evigheter.
Nu kommer vi till förklaringen på varför "rätt" inte är något som fungerar i hästsammanhang.
Rätt indikerar att det finns ett slut, ett giltigt mål och dessutom att det skulle vara fix för alla individer.
Hur du lär dig och hur hästen lär sig att succesivt arbeta bättre enskilt och tillsammans är genom träning. Träning träning träning. Känslan av att något är "rätt" lär man sig genom massor av timmar på hästryggen och någon på backen som säger att nu när du kände det där så gjorde hästen "rätt". Vilket efter många timmar ger en egna indikationer på att "nu när hästen gjorde så där var det en positiv konskevens av att jag gjorde såhär" = en bra känsla.