M
Minna
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?
Tack så jättemycket!
Tack så jättemycket!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack så jättemycket!
*kl*
Jag förvånas över hur fettvalkarna hamnade i tråden?
Frågan gällde väl hur mycket en häst kan bära, inte hur mycket en överviktig människa väger.
Jag är nog enligt en del mått mätt en aning underviktig, men när min islänning skulle ridas in så var jag för tung(och för lång) för honom.
Det gör ju inte MIG överviktig, det gör bara att jag är för tung för just den hästen.
Ridning är ju ingen rättighet, är man för dålig på att rida och aldrig lär sig tex, så tycker jag att man bör sluta. Samma om man blivit så tjock att man inte kan kontrollera sin kropp och hur den påverkar hästen. Oavsett vilken häst man rider, en obalanserad ryttare är aldrig bra.
Vi har en islandskorsning nu där jag kan känna mig lite väl lång/tung i längden. Bara för att det är vå häst har jag ju inte rätt att rida honom så mycket jag vill, utan jag måste träna honom en hel del från marken för att kunna rida också.
Är väl inga konstigheter? Varför är alla så arga?
*kl*
Jag förvånas över hur fettvalkarna hamnade i tråden?
Frågan gällde väl hur mycket en häst kan bära, inte hur mycket en överviktig människa väger.
Jag är nog enligt en del mått mätt en aning underviktig, men när min islänning skulle ridas in så var jag för tung(och för lång) för honom.
Det gör ju inte MIG överviktig, det gör bara att jag är för tung för just den hästen.
Ridning är ju ingen rättighet, är man för dålig på att rida och aldrig lär sig tex, så tycker jag att man bör sluta. Samma om man blivit så tjock att man inte kan kontrollera sin kropp och hur den påverkar hästen. Oavsett vilken häst man rider, en obalanserad ryttare är aldrig bra.
Vi har en islandskorsning nu där jag kan känna mig lite väl lång/tung i längden. Bara för att det är vå häst har jag ju inte rätt att rida honom så mycket jag vill, utan jag måste träna honom en hel del från marken för att kunna rida också.
Är väl inga konstigheter? Varför är alla så arga?
det har väl ingen skrivit? Du tolkar verkligen allt som du själv vill.Nu måste jag ju bara få fråga då.
En "smal" person har då alltså den största rättigheten till att rida? Hur många blir det över 25 år som har den rättigheten kvar ,osv...
Är själv normalviktig (enligt forskare,läkare osv) men jag ser tendenser till osmaklighet uppsyn hos vissa ryttare när de ser någon med en valk eller två.
Jag ville bara ha sagt att jag tycker det är fel att kalla smala personer för allt möjligt medans det är total förbjudet att säga nått om övervikt.
Nu måste jag ju bara få fråga då.
En "smal" person har då alltså den största rättigheten till att rida?
otroligt många bengetter gör som sitter med näsan i vädret när de ser en valk på en ryttare.
Nu måste jag ju bara få fråga då.
En "smal" person har då alltså den största rättigheten till att rida? Hur många blir det över 25 år som har den rättigheten kvar ,som någon skrev vi kvinnor har tendens att samla på oss fett depåer.Så igentligen borde man då sätta en max vikt oavsett häst för ingen kan garantera att hästen orkar med "övervikt"? Och ingen har ännu skrivit vad deras syn på övervikt är. Jag skulle absolut inte utsätta någon häst för extremt överviktig,men åter igen hur definierar ni övervikt? Enskilda åsikter alltså.Vart borde gränsen gå för ex tävlingar eller mer krävande för hästen? Ex hoppning,dressyr osv osv...
Är själv normalviktig (enligt forskare,läkare osv) men jag ser tendenser till osmaklighet uppsyn hos vissa ryttare när de ser någon med en valk eller två.
Vem är det som är viktrasist här egentligen? Att kalla smala personer för "bengetter" är inte speciellt snällt. Ungefär som att kalla överviktiga personer för fetton eller fetknoppar. Men smala personer får man säga vad som helst om men nåde den som säger nått om en överviktiga. Har jag märkt av egen erfarenhet...
Det är inte alla som förstår att dom väger mer än vad som är bra för hästen tyvärr. Många tror att islandshästen kan kånka omkring på hur mycket som helst utan att ta skada.
Väger man mer än 120 kg så tycker inte jag att man ska rida en slimmad smäcker liten islandshäst. Är ryttarens rumpa 3 ggr bredare än hästens så är det ingen vacker syn.