Hur vet man om hästen är för varm?

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Hur märker man om hästen är för varm under sina täcken? Är det så illa så att dom svettas så märks det ju så klart. Finns det några "tecken" man ska kolla efter?

Hoppas att ni förstår den lite luddiga frågan :confused:

Sv: Hur vet man om hästen är för varm?

Ofta vill de rulla sig, speciellt de som varit för varmt täckade inne och släpps ut i hagen.
En del ser liksom besvärade och rastlösa ut.
Du kan känna med handen under täcket när hästen haft det på sig en bra stund, det ska vara "behagligt" och inte varmt.

jag känner alltid under täcket vid varje fodring, hästen är nu filtklippt så över rumpan ska han vara kall/sval men varm inne under pälsen, sen på den klippta delen ska han vara lagom.

Hästen skall vara sval/mkt milt ljummen över rygg, länd och kors när man känner med handen under täcket.

utöver det kan man se på allmäntillståndet. För varma hästar blir endera eller omväxlande, som redan svarats i tråden, mycket oroliga/rastlösa, alternativt loja och hängiga.

Min rullar sig alltid om han är för varm, och det blir han lätt så jag får täcka mindre än de flesta andra i stallet trots att han är klippt. Men han rullar sig inne, inte ute som Equilina skriver ovan.

Hästen skall vara sval/mkt milt ljummen över rygg, länd och kors när man känner med handen under täcket.

utöver det kan man se på allmäntillståndet. För varma hästar blir endera eller omväxlande, som redan svarats i tråden, mycket oroliga/rastlösa, alternativt loja och hängiga.

Jag fetmarkerade det sista, och det beror på att i höstats hittade man en häst liggande i hagen till synes utslagen. Ja han levde men verkade mycket matt och som sagt loj, hängig så borde dom kanske stå upp vilket inte denna häst gjorde.

Man ringde givetvis till veterinär, jag bad dem ta av hästen täcket vilket ägaren först vägrade men gav sedan med sig. Under tiden vi väntade på veterinären så kunde vi beskåda följande, från att ha vara it mer eller mindre utslagen vaknar hästen sakta med säkert till liv och reser på sig. Efter en stund börjar hästen fara runt som en galning, stackarn blev jätte lycklig. Hästen var täckad med ett ganska tjockt täcke i + grader, ägaren ville helt enkelt inte ha en lerig häst och därav täcket.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka