hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Tack så jättemycket! :)
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

*kl*

Jag förvånas över hur fettvalkarna hamnade i tråden?

Frågan gällde väl hur mycket en häst kan bära, inte hur mycket en överviktig människa väger.

Jag är nog enligt en del mått mätt en aning underviktig, men när min islänning skulle ridas in så var jag för tung(och för lång) för honom.
Det gör ju inte MIG överviktig, det gör bara att jag är för tung för just den hästen.

Ridning är ju ingen rättighet, är man för dålig på att rida och aldrig lär sig tex, så tycker jag att man bör sluta. Samma om man blivit så tjock att man inte kan kontrollera sin kropp och hur den påverkar hästen. Oavsett vilken häst man rider, en obalanserad ryttare är aldrig bra.

Vi har en islandskorsning nu där jag kan känna mig lite väl lång/tung i längden. Bara för att det är vå häst har jag ju inte rätt att rida honom så mycket jag vill, utan jag måste träna honom en hel del från marken för att kunna rida också.

Är väl inga konstigheter? Varför är alla så arga? :confused:
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

*kl*

Jag förvånas över hur fettvalkarna hamnade i tråden?

Frågan gällde väl hur mycket en häst kan bära, inte hur mycket en överviktig människa väger.

Jag är nog enligt en del mått mätt en aning underviktig, men när min islänning skulle ridas in så var jag för tung(och för lång) för honom.
Det gör ju inte MIG överviktig, det gör bara att jag är för tung för just den hästen.

Ridning är ju ingen rättighet, är man för dålig på att rida och aldrig lär sig tex, så tycker jag att man bör sluta. Samma om man blivit så tjock att man inte kan kontrollera sin kropp och hur den påverkar hästen. Oavsett vilken häst man rider, en obalanserad ryttare är aldrig bra.

Vi har en islandskorsning nu där jag kan känna mig lite väl lång/tung i längden. Bara för att det är vå häst har jag ju inte rätt att rida honom så mycket jag vill, utan jag måste träna honom en hel del från marken för att kunna rida också.

Är väl inga konstigheter? Varför är alla så arga? :confused:

Kan inte mer än hålla med dig. Det är bara till att se hur det är här hemma har tre hästar i stallet, och ändå ingen som sambon ens får sitta upp fast han bara har ca 5-10 kgs övervikt. Men är man 2,10 lång och rejält byggd så är det svårt att hästar som är tillräckligt viktbärande överhuvudtaget.

/Camilla
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

*kl*

Jag förvånas över hur fettvalkarna hamnade i tråden?

Frågan gällde väl hur mycket en häst kan bära, inte hur mycket en överviktig människa väger.

Jag är nog enligt en del mått mätt en aning underviktig, men när min islänning skulle ridas in så var jag för tung(och för lång) för honom.
Det gör ju inte MIG överviktig, det gör bara att jag är för tung för just den hästen.

Ridning är ju ingen rättighet, är man för dålig på att rida och aldrig lär sig tex, så tycker jag att man bör sluta. Samma om man blivit så tjock att man inte kan kontrollera sin kropp och hur den påverkar hästen. Oavsett vilken häst man rider, en obalanserad ryttare är aldrig bra.

Vi har en islandskorsning nu där jag kan känna mig lite väl lång/tung i längden. Bara för att det är vå häst har jag ju inte rätt att rida honom så mycket jag vill, utan jag måste träna honom en hel del från marken för att kunna rida också.

Är väl inga konstigheter? Varför är alla så arga? :confused:

Bra inlägg!

Jag undrar oxå varför det blev så hätskt?
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Jag ville bara ha sagt att jag tycker det är fel att kalla smala personer för allt möjligt medans det är total förbjudet att säga nått om övervikt.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Nu måste jag ju bara få fråga då.
En "smal" person har då alltså den största rättigheten till att rida? Hur många blir det över 25 år som har den rättigheten kvar ,osv...

Är själv normalviktig (enligt forskare,läkare osv) men jag ser tendenser till osmaklighet uppsyn hos vissa ryttare när de ser någon med en valk eller två.
det har väl ingen skrivit? Du tolkar verkligen allt som du själv vill.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Jag tycker inte att det handlar om övervikt utan om vikt. Jag tillhör den kortare skaran och skulle kunna väga 10-15 kg mer än vad jag gör och ändå inte väga speciellt mycket och därmed kunna rida i princip alla normala stora hästar och kraftigare d-ponnys, trots att jag skulle vara på gränsen/över gränsen till övervikt.
Är man däremot lång, och ffa längre män så blir ju möjligheterna helt andra. En normal lång man med normal vikt väger oftast inte under 70...

Fönuft och känsla är prio.

Jag har suttit på smäckrare b-ponnyer enstaka gånger, och ingen av dem har dött av det. Det är ju vardagsridningen man får begränsa om man väger för mycket-återigen- oavsett övervikt.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

kl

Förstår inte heller riktigt upphetsningen vid viktdiskussioner. Det är väl ytterst lämpligt att man tränar sig själv samtidigt som man tränar hästen - ska den ha en ärlig chans att bära upp sin ryttare korrekt så måste ryttaren vara välkoordinerad och välbalanserad. Det betyder inte att ryttaren måste vara en tunnis, men hen bör ha gott flås och vara musklad, liksom hästen.

Det är ingen rättighet att rida. Det är en förmån. Vill man rida så skaffar man en häst som passar ens behov och storlek. En människa behöver inte ha övervikt för att väga uppåt 100 kilo eller mer, många (män framförallt) som ex styrketränar kommer upp i den viktklassen. Ridskolorna här omkring har maxgräns på 80 kilo för sina lektionshästar (ponnysarna lägre). Dessa hästar går cirka tre lektioner om dagen, med både nybörjare och vana ryttare. Man kan inte bara stapla på hur mycket som helst utan att de får förslitningsskador.

Sedan är situationen annorlunda för en privathäst som långsamt kan vänjas in och tränas för att bära en högre vikt, inte bär den långa perioder åt gången i början, och inte bär en obalanserad ryttare.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Jag ville bara ha sagt att jag tycker det är fel att kalla smala personer för allt möjligt medans det är total förbjudet att säga nått om övervikt.

Det håller jag med om, varken benget eller tjockis är särskilt trevligt att bli kallad. Oavsett om man är nöjd med sig själv som man är eller försöker förändra sig.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Nu måste jag ju bara få fråga då.
En "smal" person har då alltså den största rättigheten till att rida?

Det beror helt på hur man uttrycker sig. En lätt person skulle jag säga, absolut.

Att rida är inte en rättighet för någon (varför skulle det vara det?) och särskilt inte om det skadar hästen. Det handlar inte bara om vad hästen "orkar bära" utan vilket tryck man vill utsätta hästens rygg för - hud, päls, blodgenomströmning, svettkörtlar och muskulatur. Man måste också tänka på att trycket blir mycket större än bara ryttarens vikt då man faktiskt rör sig i sadeln, och att man ofta rider i i alla fall 30-60 min, vilket är ganska lång tid. Man vet ju själv hur ont det gör i benet efter ett tag när någon sitter i ens knä.

KL

Intressant att så många tycks tro att hästen är skapad och evolutionerad för att vi ska kunna rida på den..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Ser inte ner på överviktiga?
Alltså herregud! Men se ner på "normal-/underviktiga", det är heeeeelt ok i din lilla värld... Gå och lägg dig.


otroligt många bengetter gör som sitter med näsan i vädret när de ser en valk på en ryttare.

:mad::mad::mad::mad::mad:


Jag tycker också som många andra att om man tränar sin häst, varför ska man inte träna själv????
Det är så himla viktigt vad hästen äter och hur mycket motion den får osv, men när det kommer till vissa hästägare så är det völlig egal!
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Nu måste jag ju bara få fråga då.
En "smal" person har då alltså den största rättigheten till att rida? Hur många blir det över 25 år som har den rättigheten kvar ,som någon skrev vi kvinnor har tendens att samla på oss fett depåer.Så igentligen borde man då sätta en max vikt oavsett häst för ingen kan garantera att hästen orkar med "övervikt"? Och ingen har ännu skrivit vad deras syn på övervikt är. Jag skulle absolut inte utsätta någon häst för extremt överviktig,men åter igen hur definierar ni övervikt? Enskilda åsikter alltså.Vart borde gränsen gå för ex tävlingar eller mer krävande för hästen? Ex hoppning,dressyr osv osv...

Är själv normalviktig (enligt forskare,läkare osv) men jag ser tendenser till osmaklighet uppsyn hos vissa ryttare när de ser någon med en valk eller två.

Det finns absolut ingen rättighet till att rida.

Det säger ju sig själv.

Att rida är INTE en rättighet.

Är man för fet för att rida, ja då får man helt enkelt avstå.

Det har inget med "viktrasism" (Kan man vara rasist om man tycker att folk är feta?) att göra.

Utan det har med HÄSTENS välbefinnande att göra.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Vem är det som är viktrasist här egentligen? Att kalla smala personer för "bengetter" är inte speciellt snällt. Ungefär som att kalla överviktiga personer för fetton eller fetknoppar. Men smala personer får man säga vad som helst om men nåde den som säger nått om en överviktiga. Har jag märkt av egen erfarenhet...

håller med!
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

kl
Axel skrev dessutom "rejält överviktig" och "knappt får plats i sadeln" det är skillnad på att vara rejält överviktig och inte knappt få plats i sadeln, och att ha några valkar.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Det är inte alla som förstår att dom väger mer än vad som är bra för hästen tyvärr. Många tror att islandshästen kan kånka omkring på hur mycket som helst utan att ta skada.
Väger man mer än 120 kg så tycker inte jag att man ska rida en slimmad smäcker liten islandshäst. Är ryttarens rumpa 3 ggr bredare än hästens så är det ingen vacker syn.:(

Men ärligt, hur ofta ser man det? Vad gäller islänningar tycker jag mer man ser väldigt lååånga ryttare, sällan kraftigt överviktiga?
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

kl

Tycker det finns en del gråzoner i det här. Diskussionsproblemen kanske uppstår när ena sidan går efter vad som är optimalt, medans andra går efter vad som absolut skulle vara fel.
Jag har t ex en häst i d-ponnyhöjd själv (väger ca 55kg), provade rida en annan d-ponny, kände mig jättetung! :eek: Men snackar man generellt och vad som genererar stor sannolikhet för problem, så var ju inte vikten mycket i förhållande till ponnyns vikt (kanske 375kg?) och höjd. Börjar man prata om att sätta upp en 80kg ryttare på densamme, då tror jag det är lättare att komma överens om att det kan leda till problem.

Skriver man annons om medryttare t ex och anger vad hästen max bör bära tror jag nog mer man går efter det ideala än absolut max att regelbundet rida hästen. Tror nog det är ganska lätt att märka av om man känner hästen och har sett den med ryttare i olika storlekar. Går den bättre med en 30kg-ryttare än en 50kg-ryttare tycker jag nog man ska hajja till (att hästen behöver stärkas och kanske jobbas mycket från marken) även om 50kg-ryttaren inte "borde" vara för tung. Likaså om en 90kg-ryttare visserligen är stabil och rider hästen bra, ibland kan man nog ändå märka att hästen känns ihoptryckt och har svårt att orka höja manken. I strävan efter det ideala som sagt, det är ju inte ristat i sten att hästen kommer gå sönder på grund av det.

Och ja, jag tycker man ska få rida som överviktig, så länge man hittar en häst som klarar ens vikt - utan att det märks någon negativ skillnad jämfört med om en mycket lättare ryttare skulle rida, för då tycker jag det är för tungt. Min högst personliga åsikt!
Alla vuxna människor (nåja, får väl gardera mig för att det alltid finns undantag) har ju begränsningar för vilka hästar man kan rida. Många vuxna kan inte rida ponny överhuvudtaget, allra minst A- och B-ponnyer. Klart man inte skaffar en sån då om man har tänkt rida! Och tyvärr måste ju gränsen gå någonstans för att man inte borde rida på någon häst alls, mer än kanske sitta och åka runt i fem minuter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 539
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 112
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Kolgjinis Barack Face är inte med för att se och lära i lördagens Åby World Grand Prix. Femåringen är redo att ta sig an världseliten i...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp