hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Som jag misstänkte då mao. Viktrasist...:grin:
Tänk om alla kunde se likadana ut ,vad tråkig värld vi hade haft.MEN jag tycker inte att överviktiga ska frysas ut från hästvärlden som du vill.Däremot ska varje individ få hjälp med både häst/ras val vid ridning.Och vill de så ska de även få hjälp med viktnedgång. SEN undrar jag vad övervikt är för dig? 5-10-15kg?
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Nu menar jag rejäl övervikt.

Jag skrev- där rumpan knappt får plats i sadeln....
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

*KL*

Att tänka på i sammanhanget är att även de maxgränser som det finns någon form av vetenskapligt underlag för är just MAX-gränser för vad hästen kan bära utan att ta direkt (akut) skada. Och det är också studier som är gjorda under en begränsad tid. Det är inte samma sak som att t ex bli riden av samma ryttare nästan varje dag i flera år. Någon handlade t ex om hur mycket en häst kunde bära utan att bli direkt öm i muskulaturen. Det betyder inte att den kan bära så mycket dag efter dag utan att få förslitningsskador.

Skuggi har väldigt rätt i sitt inlägg om hur man ser att hästen orkar bära det den ska. Men det krävs kunskap för att kunna avgöra det. Ju mindre kunskap, desto mer marginaler bör man ha. Det är aldrig till nackdel för hästen att det finns en marginal till maxvikten.

Sen vad gäller övervikt så håller jag med om att det är lättare att rida ju mindre man har. Musklernas och skelettets rörelser kan man kontrollera, men fettet gör som det vill och är i vägen. Vi tjejer får ju t ex gärna fettdepåer på indidan av låren, hemskt opraktiskt om man vill ha en lodrät djup sits. Vad gäller mig själv tycker jag att redan 5-10 kilo övervikt påverkar ridningen påtagligt negativt.

Sen som Axel skriver hänger det ju också på hur man rider om man är tung. När min vikt har stuckit iväg blir det färre ridpass i veckan, och jag värmer upp hästen på lina i stället för att sitta och skritta på lång tygel. Och så blir det fler pass med arbete från marken. Definitivt inget "åka häst".

Att en islandshäst på 375 kilo kan bära en ryttare på 94 kilo i en vetenskaplig studie betyder att en duktig ryttare kan rida på en vältränad häst med omdöme. Det betyder inte att en 94 kilo tung vuxennybörjare ska köpa en liten islandshäst som väger 375 kilo efter sommarbetet och ha den som moped.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Håller med i det du skriver Svea.
Min filosofi är att de krav jag har på mina hästar vad det gäller att ta till sig träning och utvecklas har jag även på mig själv. Jag har satt en maxgäns för min egen vikt och tränar fysiskt utöver ridningen o stalljobbet för att vi som ekipage ska må så bra som möjligt o ha en rättvis chans att både hålla i längden och utvecklas utefter vår förmåga. Jag tycker det är viktigt att inse att hästarna har inte valt att släpa runt på oss då måste vi göra det bästa vi kan av det.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Jag är överviktigt, men nog kan jag rida för det när jag hinner. Och ja, jag kan rida "ordentligt" också. Jag motionerar, men det är inte alltid lätt att gå ner i vikt och det fungerar inte för alla. Jag äter lika mycket som jag gör av med och då händer ingenting viktmässigt. Jag blir frågad om jag vill rida andras hästar och det gör jag gärna när jag hinner. Min egna gör jag annat med, då jag inte kan rida på honom själv hur mycket jag än vill. Jag har en 6årig tös som rider på honom i stället.:)

För övrigt finns ju folk som av olika andledningar inte KAN gå ner i vikt så att dra alla över en kam är inte schysst.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Men varför är man viktrasist av skriva vad axel skriver? självklart orkar inte hästar bära hur mycket som helst.
Det behöver ju inte ens handla om övervikt utan en fullvuxen karl på 190 och 85 kg måste helt enkelt anpassa hästen efter sin storlek trots normalvikt.

Jag har tex hjälpt en skadad kompis att trimma hennes c-ponny när hon varit skadad, och jag skulle aldrig få för mig att sitta på den (maxad men smäcker) varje dag eller mer än 30 min åt gången, jag ligger helt enkelt i överknat för vad hon bör bära med mina 56 kg, i balans och korta stunder är det inga problem. Det är mao inget överviktsproblem utan mer ett faktum att min vikt är lite för mycket för att hästen ska behöva släpa på den varje dag.

Sen kvarstår faktum att det är lättare att rida som smalare. Jag tycker det är betydligt lättare att rida nu än när jag vägde 7-8 kg mer och var betydligt mer vältränad. Då var jag knappast överviktig då heller.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Viktrasist??? Finns många "överviktiga" ryttare med bra balans .. Finns många otroligt dåliga bengetter som sitter som krattor..:mad:
Alltid, alltid, alltid, kommer den där meningslösa jämförelsen upp. Varför? Det hör inte ens till diskussionen.
En skumpig/dålig ryttare, är en dålig ryttare oavsett vikt. Men en människa med mycket överskottsfett har en del extra som inte alltid sitter still och bidrar till god sits.

Som jag misstänkte då mao. Viktrasist...:grin:
Tänk om alla kunde se likadana ut ,vad tråkig värld vi hade haft.MEN jag tycker inte att överviktiga ska frysas ut från hästvärlden som du vill.
Jag ser ingenting som tyder på att Axel skulle vara viktrasist eller vilja frysa ut överviktiga från hästvärlden, är det inte självklart att hästarnas välmående ska komma i FÖRSTA hand? Inte oron över att någon överviktig ska ta illa upp?

För övrigt finns ju folk som av olika andledningar inte KAN gå ner i vikt så att dra alla över en kam är inte schysst.
Det spelar ingen roll, man får hitta en häst som passar, eller pyssla med körning/markträning osv om man är för stor, helt enkelt. Det är ingen rättighet att få rida.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Nu måste jag ju bara få fråga då.
En "smal" person har då alltså den största rättigheten till att rida? Hur många blir det över 25 år som har den rättigheten kvar ,som någon skrev vi kvinnor har tendens att samla på oss fett depåer.Så igentligen borde man då sätta en max vikt oavsett häst för ingen kan garantera att hästen orkar med "övervikt"? Och ingen har ännu skrivit vad deras syn på övervikt är. Jag skulle absolut inte utsätta någon häst för extremt överviktig,men åter igen hur definierar ni övervikt? Enskilda åsikter alltså.Vart borde gränsen gå för ex tävlingar eller mer krävande för hästen? Ex hoppning,dressyr osv osv...

Är själv normalviktig (enligt forskare,läkare osv) men jag ser tendenser till osmaklighet uppsyn hos vissa ryttare när de ser någon med en valk eller två.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Kul att så många synpunkter kom fram då jag startade tråden. har sållat bland svaren o försökt bilda mig en rimlig uppfattning. Enligt den amerikanska studien kan jag lugnt fortsätta rida min grova C ponny på samma vis som tidigare, varvar med promenader o trickträning, :bump:
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Viktrasist??? Finns många "överviktiga" ryttare med bra balans .. Finns många otroligt dåliga bengetter som sitter som krattor..:mad:

Vem är det som är viktrasist här egentligen? Att kalla smala personer för "bengetter" är inte speciellt snällt. Ungefär som att kalla överviktiga personer för fetton eller fetknoppar. Men smala personer får man säga vad som helst om men nåde den som säger nått om en överviktiga. Har jag märkt av egen erfarenhet...
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Ja jag använder ordet bengetter när jag anser att överviktiga blir malplacerade och det skrivs att de ska hålla sig på marken. Underviktig,normalviktig är det rätta ordet,men blir man arg så blir man.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Ja jag använder ordet bengetter när jag anser att överviktiga blir malplacerade och det skrivs att de ska hålla sig på marken. Underviktig,normalviktig är det rätta ordet,men blir man arg så blir man.

Och hur vet du att dom som skrivit det som du stör dig så mycket på är underviktiga? Jag tycker inte att fetton har på en hästrygg att göra om inte hästen är lämpad till det. Oj, nu blev jag visst arg :grin:
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Vem är det som är viktrasist här egentligen? Att kalla smala personer för "bengetter" är inte speciellt snällt. Ungefär som att kalla överviktiga personer för fetton eller fetknoppar. Men smala personer får man säga vad som helst om men nåde den som säger nått om en överviktiga. Har jag märkt av egen erfarenhet...

:bow::bow:
Ser inte heller att axel skulle vara viktrasist... Några verkar vara lite överkänsliga:crazy:

Oj, nu blev jag visst arg
:rofl:
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Ganska så löjligt inlägg. Bemödar mig inte att svara seriöst på det:p
 
Senast ändrad:
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Inte ett dugg överkänslig,men jag är inte av den sorten som ser ner på överviktiga vilket otroligt många bengetter gör som sitter med näsan i vädret när de ser en valk på en ryttare.Oj nu blev jag visst :D
(Trams nivå)
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Viktgränser på sin egna häst sätter man rimligtvis utifrån hur man känner sin häst. Man märker ju hur den påverkas :)
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Hur skapar man en ny tråd? Hittar inte det någon stans :s tack på förhand! :)
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Nu måste jag ju bara få fråga då.
En "smal" person har då alltså den största rättigheten till att rida? Hur många blir det över 25 år som har den rättigheten kvar ,som någon skrev vi kvinnor har tendens att samla på oss fett depåer.Så igentligen borde man då sätta en max vikt oavsett häst för ingen kan garantera att hästen orkar med "övervikt"? Och ingen har ännu skrivit vad deras syn på övervikt är. Jag skulle absolut inte utsätta någon häst för extremt överviktig,men åter igen hur definierar ni övervikt? Enskilda åsikter alltså.Vart borde gränsen gå för ex tävlingar eller mer krävande för hästen? Ex hoppning,dressyr osv osv...

Är själv normalviktig (enligt forskare,läkare osv) men jag ser tendenser till osmaklighet uppsyn hos vissa ryttare när de ser någon med en valk eller två.

Tja, på punkten vikt så har den ju rimligtvis mer rättigheter än en som väger mer. Det säger ju sig självt att en mindre ryttare kan sitta på mindre viktvärande hästar?

Det är ju självklart när ryttarna är likvärdiga på övriga punkter.


I praktiken är det ju fler saker som väger in vilket typ alla i tråden påpekat.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Är ju ganska stor skillnad på att "se en valk" och att vara kraftigt överviktig.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Hur skapar man en ny tråd? Hittar inte det någon stans :s tack på förhand! :)

Klicka på forumet du vill lägga tråden i - tex "Hästhantering"
Längst upp till vänster ovanför den långa lila listen som går hela vägen över sidan hosiontellt (Tråd i forum : Hästhantering)
finns en kort lila list - "Posta ny tråd"

:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 539
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 112
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Kolgjinis Barack Face är inte med för att se och lära i lördagens Åby World Grand Prix. Femåringen är redo att ta sig an världseliten i...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp