hur vet man om hästen är "viktbärande"?

yasmineA

Trådstartare
Hej. Hur kan man veta om man är för tung för sin häst? I en del annonser ser man maxvikter för hur mycket vikt olika hästar kan ta. Hur kommer man fram till dessa?
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Det beror även på hur man kan hantera sin kropp samt rida hästen i en ändamålsenlig form.

Sen kan jag tycka att det borde vara självklart att man trimmar sig själv - lika som man begär av hästen. För en älskade väns skull.

Det går inte att rida bra om man är otränad o dessutom rejält överviktig- får knappt plats i sadeln....

En bra morot till att komma i form kanske...
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Det beror en del på hur lång rygg hästen har, en kort rygg som ex islandshäst kan bära monstervikter till deras höjd, så kolla hästens rygglängd mot höjden och har den kort rygg brukar den vara viktbärande. Hur mycket den kan bära är dock individuellt.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Viktrasist??? Finns många "överviktiga" ryttare med bra balans .. Finns många otroligt dåliga bengetter som sitter som krattor..:mad:
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Självklart kan du rida bra som överviktig, men det fanns ju en tråd nyligen om en tjej på buke som har gått ner massor i vikt (Hejja!:banana:) och hon sa själv att det är lättare nu! Hon når fram och kommer åt hästen på ett helt annat sätt! Så även om red bra som överviktig så har det ju blivit bättre nu!
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Hon skrev ju att det hänger på hur man hanterar sin kropp.

Sen tycker jag hon har helt rätt i att man måste hålla ner vikten för hästens skull, är inget personligt eller konstigt med det. Är man lite för tung kan man rida bitvis, och sen sitta av och gå med hästen, speciellt där det är kuperad och jobbig terräng. Två flugor i en smäll:) rolig och bra träning som jag själv ofta gör i förebyggande syfte:) brukar till och med vara ute och jogga med hästen!
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Tror inte man "kan" veta på pricken vad ens häst bär men har man hyfsad koll så ser man om hästen tycker det är okej eller ej. Framförallt så känner man det när man sitter på. Jag är både överviktig och "tränad" (tävlar i styrkesport), jag känner ju om en häst inte orkar bära mig eller känns ansträngd under mig.

Överlag så tror jag att man kan kompensera vikten genom försiktigare ridning, jag hoppar av och promenerar en bit när jag ridit en stund så min häst får vila en stund, kör inga vilda galopp-race och kräver inte så mycket av honom. Delar med min syster och min dotter får rida ibland också så hästen får växla mellan lätt, normal och tung ryttare. Kollar alltid igenom hästen dagen efter ridning för att se om han verkar öm i rygg eller har träningsvärk men han har alltid varit fräsh, upplever att syrran rider nog på mer för då kan han vara betydligt tröttare dagen efter. Jag har ökat tiden allteftersom som jag rider, i början red jag bara tio minuter och hoppade av och promenerade i omgångar men sen så är han unghäst också så då tar man det extra försiktigt.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Viktrasist??? Finns många "överviktiga" ryttare med bra balans .. Finns många otroligt dåliga bengetter som sitter som krattor..:mad:
Du kan inte komma ifrån att det är en gigantisk skillnad på om 60 kg vs 110 kg skumpar runt. Tänk rörelseenergiformlerna! Både horisontellt o vertikalt. Hela havet stormar.....:bump::bump: i värsta fall.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

läser citat ur islandshästen nr 1 2012:

amerikansk forskar studie säger att hästen kan bära 20% av sin egen vikt.
450 kg kan bära en ryttare som väger 90 kg

amerikansk studie på hästar med bred bål och länd typ islands häst 25% av sin vikt.
häst 375 kg ryttare 94 kg.
www.equinescienceupdate.co.uk/wtcar.htm
www2.hipp.slu.se/fda/381sundkvistwestman.pdf

Islandshästen avlas nu att bli ädlare och blir därmed inte lika viktbärande.

Men vad en häst kan bära är mycket individuellt.
För tung ryttare skapar obalans som hästen sekundärt försöker kompensera vilket kan leda till överansträngning.

Ett halvblod med lång svag rygg med mankhöjd 175 kanske inte skall ha en tyngre ryttare än 75 kg.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Personligen tycker jag att det känns på hästens steg, alt syns när man står på marken och någon annan rider. Vad gäller maxvikten på våra hästar skulle jag säga att vi kommit fram till dem genom att testa.
Om hästen rör sig spänstigt och stabilt med väl bibehållen balans så anser jag att ryttaren inte är att betrakta som för tung.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Hon skrev ju att det hänger på hur man hanterar sin kropp.

Visst hänger det delvis ihop med hur man hanterar sin kropp, men hur bra man än är på att hantera sin kropp så är "överflödet" i vissa lägen helt enkelt "i vägen".

/Camilla(som delvis talar ur egen erfarenhet)
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Det är inte alla som förstår att dom väger mer än vad som är bra för hästen tyvärr. Många tror att islandshästen kan kånka omkring på hur mycket som helst utan att ta skada.
Väger man mer än 120 kg så tycker inte jag att man ska rida en slimmad smäcker liten islandshäst. Är ryttarens rumpa 3 ggr bredare än hästens så är det ingen vacker syn.:(
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Nej,jag håller med om att synen kan ju ibland vara mindre tilltalande.MEN jag tycker inte det är just att sitta och uttala sig om att det skulle vara en morot att rida för en överviktig.Någon som tänker på att ridning är en bra motions form,både balans,konditionsmässigt.MEN man måste anpassa hästen efter ryttaren helt klart.Och känner man att det tar emot och är jobbigt så kan man som någon skrev,hoppa av och gå en bit.Bra motion det också;)

Jag skulle inte vilja se en överviktig på en smal omusklad häst heller,men hellre hjälpa än stjälpa är mitt motto när det kommer till överviktiga.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Du kan inte komma ifrån att det är en gigantisk skillnad på om 60 kg vs 110 kg skumpar runt. Tänk rörelseenergiformlerna! Både horisontellt o vertikalt. Hela havet stormar.....:bump::bump: i värsta fall.
Nej,men varför inte skriva direkt som du igentligen tänker..Att tjocka inte ska få rida,för det är vad jag utläser av ditt svar.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

En fråga bara,varför ska Islänningen nu bli ädlare? Vad är det för fel på ursprungs islänningen?
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Man förädlar ju alla hästraser så varför inte islänningen?
Enshettissåg ju inte ut som den gör idag för ett exantal år sedan, förr var ju shetisen sällan över en meter, idag är det inte ovanligt att de växer över 107.
Själv föredrar jag ursprungsmodellen på både Islänning o Shetland, vill inte ha dessa långbenta, smäckra individer
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

läser citat ur islandshästen nr 1 2012:

amerikansk forskar studie säger att hästen kan bära 20% av sin egen vikt.
450 kg kan bära en ryttare som väger 90 kg

amerikansk studie på hästar med bred bål och länd typ islands häst 25% av sin vikt.
häst 375 kg ryttare 94 kg.
www.equinescienceupdate.co.uk/wtcar.htm
www2.hipp.slu.se/fda/381sundkvistwestman.pdf

Islandshästen avlas nu att bli ädlare och blir därmed inte lika viktbärande.

Men vad en häst kan bära är mycket individuellt.
För tung ryttare skapar obalans som hästen sekundärt försöker kompensera vilket kan leda till överansträngning.

Ett halvblod med lång svag rygg med mankhöjd 175 kanske inte skall ha en tyngre ryttare än 75 kg.


Har jag också lärt mig att utgå frå som tumregel, sen måste man se till hästens exteriör, hur rör den sig under olika tyngder, har den eller har den haft problem med rygg och ben. Sunt förnuft helt enkelt.
Sen tror jag inte det är helt vanligt att man har ridning som hobby om man väger 120 kg, för vid den vikten börjar ofta knän och rygg krångla, och då är det nästan omöjligt att orka med ridningen, än mindre sitta upp.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

Nej,men varför inte skriva direkt som du igentligen tänker..Att tjocka inte ska få rida,för det är vad jag utläser av ditt svar.
Varför ska det vara ens rätt att rida om man nu inte hittar en individ som passar? Det är bra att ridskolorna har satt gränser. för både hästar o för att människan ska söka hjälp eller på eget initiativ börja träna o tänka på intaget.

Man får nog anpassa sig en aning. En himla bra morot. Jag måste gå ner om jag ska få syssla med det jag älskar o dessutom får extra träning av det:idea:

Om du kommer till Figurskridskoträning o är fet får du nog både blickar o förmaningar om att börja träna på marken först. Det blir en rent praktisk omöjlighet att bli ens en hobbyatlet. Här handlar det om en häst som ska bära upp ens ÖVERVIKT.

En vältränad karl som är lång o väger 100+ har inte en massa löst.. som skumpar i otakt förutom kroppen.
 
Sv: hur vet man om hästen är "viktbärande"?

läser citat ur islandshästen nr 1 2012:

amerikansk forskar studie säger att hästen kan bära 20% av sin egen vikt.
450 kg kan bära en ryttare som väger 90 kg


amerikansk studie på hästar med bred bål och länd typ islands häst 25% av sin vikt.
häst 375 kg ryttare 94 kg.
www.equinescienceupdate.co.uk/wtcar.htm
www2.hipp.slu.se/fda/381sundkvistwestman.pdf

Islandshästen avlas nu att bli ädlare och blir därmed inte lika viktbärande.

Men vad en häst kan bära är mycket individuellt.
För tung ryttare skapar obalans som hästen sekundärt försöker kompensera vilket kan leda till överansträngning.

Ett halvblod med lång svag rygg med mankhöjd 175 kanske inte skall ha en tyngre ryttare än 75 kg.
Vad innebär bära?

5 min eller 2 h. i obalans.:confused:

en duktig ryttare om kan rida hästen så den bär upp sig o ryttaren med sina muskler, kan nog rida en god stund. Är den dessutom jäkligt duktig behöver den inte agera färdmedel. Rids kort o effektivt.

Skritt är rena döden då musklerna är slappa. Hellre god träning i trav o galopp där hästen ARBETAR( inte masar sig fram)o sen skritta avsuttet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 539
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 112
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Kolgjinis Barack Face är inte med för att se och lära i lördagens Åby World Grand Prix. Femåringen är redo att ta sig an världseliten i...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp