Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

Alexandra_W

Trådstartare
Varning för puckofråga. Treåringen har ju genomgått en atroskopi då det tagits bort ett löst fragment från kotleden på höger bak. Är lite varm i det benet, och något ökad puls nedanför kotan. Dock ohalt i skritt.

Vet anser att jag ser trots zinkabandet om leden svullnar, jag känner mig tveksam men får väl lita på hennes ord ;) Det jag dock glömde fråga är hur jag avgör om zinkabandet stasar? Hon är nämligen lite fylld 'puffsig typ' i karleden på det ben bandaget sitter. Är det ett tecken på att zinkabandet sitter för hårt, eller är det bara 'normal svullnad härrörande till operationen' så att säga? (Opererades i tisdags, vet inte om bandaget las då eller om det las igår)

kort sagt, när ska jag oroa mig och klippa bort det och lägga om? (Idealiskt ska det läggas om efter en vecka, och så ska det omlagda ligga en vecka och sen bandagefritt).
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

Hejsan! :)
Om bandaget skulle stasa så borde det inte kunna bli svullet under "stasen" om du förstår vad jag menar.. Eftersom blodet då inte skulle komma dit ner. Dessutom skrev du väl att pulsen var ökad neranför va?! I så fall är det lugnt. Är hästen mer svullen nu än t.ex. igår?
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

Ingen aning hur hon såg ut igår, jag hämtade hem henne imorse ;)

Ah, sant det där med att hon är svullen och ökad puls nedanför! Jag tänkte att det kanske var för att det var svårt för blodet att 'cirkulera upp igen' om det satt hårt, därför jag började undra.
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

Ok, :)
Men det är ju sant, blodet som redan är där nere har ju svårt att ta sig upp igen men det är aldrig så mkt blod i benet normalt att det blir svullet..
Angående svullnaden får du hålla koll om det går upp eller ner. Går det upp bör du nog kontakta veterinär..
Lycka till!
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

Min gamling hade ju zincabandbandage i flera veckor (stod i sjukhage, mindre ensamhage i ca 7½ månad) efter sin griffelbandsfraktur. Men han skulle ha dubbelt zincaband + stödbandage ovanpå.
Jag lindade det som en vanlig linda, inte tajt. Satt på 7-10 dagar innan jag fick byta det (många gick åt, dyyyrt!:( ), ibland lite längre beroende på hur vädret var.
Blev måånga åkturer till Ultuna Apoteket, eftersom de är enda som har zincaband i Uppsala:mad:
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

Hur det ska sitta och hur jag ska linda om det är inga problem. Jag fick mer än tillräcklig träning i det under valackens gaffelbandsskada. Utan det var det där med hur man vet om ett bandage stasar jag undrade, då jag lyckats förskoniga mig från sådant innan.

(Damen har zincaband + vetrap för övrigt)
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

På min hasade zincabandet ner om man lindade för löst. Han är ju något stöörre än din tjej, så det är svårt att få zincabandet att räcka runt överallt.
Det blev varmt ovanför och svullet när det råkade stasa någon gång.
Hade även zincabandbandage när han hovleds och kotledsvrickade sig förra året. Men då fick han lymfangit:eek: (vet ej vad det berodde på, ej ambulanstoriska heller, så han fick vara utan zincabandage och hade bara ett lätt bandage för att förhindra att smuts och skit kom in i såren.
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

En förklaring. Stasning innebär oftast att venerna stängs av men inte artärerna, då pumpas mer blod ner utan att kunna transporteras därifrån.
PL
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

Tack Peter för förklaringen. Men när ska man så att säga oroa sig då? Damen var nästan sval i benet imorse (boxvandrat lite inatt..morr). Efter 4½ h i boxhagen, lugn och stilla hela tiden så svullnade det ffa nedanför, liite svullnad över opererade leden, varm i benet igen och förstärkt puls och 'utåtbuktande' (stasade?) blodkärl både ovanför (insidan av benet vid hasen) och nedanför kotan.

Tempen vände dock ner och låg på 38.1 (38.3 igår) och hon var glad, ohalt i skritt, belastade fullt ut och åt etc så jag antog att det var pga stillaståendet hon svullnade. (Hästen har generellt lätt att svullna upp vid stillastående om hon har minsta sår, går ner direkt vid rörelse då dock. Nu är det ju inte rörelse ordinerad direkt..)

Just nu sitter jag tyvärr på jobbet och har hela natten kvar att jobba, men jag funderar ju på om jag ska linda om det imorgon bitti för säkerhets skull, eller om jag ska ha is i magen och låta det sitta en vecka?
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

peter_lundin skrev:
En förklaring. Stasning innebär oftast att venerna stängs av men inte artärerna, då pumpas mer blod ner utan att kunna transporteras därifrån.
PL

Vid kraftiga blödningar vilka oftast kan vara arteriella kan man stasa benet dvs. snöra "av" blodcirkulationen. Man stasar alltså artärer..
Därför är det en risk att låta stas sitta för länge eftersom vävnaderna inte tillförs blod och därmed skadas. (Om endast venerna skulle stängas av så skulle blodet försörja vävnaderna)
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

Om bara vener eller både artär o ven stängs av beror på hur hårt man snör av. Vener är lättare att stänga av.
Om man tex stasar för att ta ett blodprov stasar man inte hårdare än att bara venerna stängs av. Vill man operera blodfritt drar man åt mkt hårdare.
PL
 
Sv: Hur vet man om ett zinkaband sitter för hårt?

Tack, tack, då låter jag det sitta om det inte blir värre då.

Jättetack för att du tog dig tid att svara!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp