Hur vet man när man ska fatta?

Masterstroke

Trådstartare
Till exempel när man ska fatta galopp, ska man ju se till att fatta när hästen lyfter sitt inre bakben. Men hur vet man eg när den gör det? I skritt brukar det ju gå ganska lätt att känna vilket ben hästen tar fram, men i trav, ska man känna det då också?

Sv: Hur vet man när man ska fatta?

Till exempel när man ska fatta galopp, ska man ju se till att fatta när hästen lyfter sitt inre bakben. Men hur vet man eg när den gör det? I skritt brukar det ju gå ganska lätt att känna vilket ben hästen tar fram, men i trav, ska man känna det då också?

Fast jag tänker tvärtom - fatta när ytter bak är i marken (men det är ju samma sak!) Spelar kanske inte så stor roll hur man tänker.. I trav ska då fattningen ske precis när inner fram sätts ned :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka