Hur vet man när äpplena är mogna?

Silver Girl

Trådstartare
Jag bor första sommaren i mitt hus och i trädgården finns ett äppelträd. Nu undrar jag hur man vet när äpplena är mogna.

Jag har ingen aning om vilken sort det är, en kollega har gissat på någon typ av vinteräpplen. De börjar bli lite röda och när jag bet i ett i går tyckte jag det smakade ganska gott och moget. Är det vad man ska gå på?

Och om de är mogna, hur snart måste de plockas? Jag är hemma från jobbet med rejäl förkylning och orkar inte riktigt upp på en stege och plocka närmaste dagarna.

Jag brukar gå på när äpplet släpper stjälken lätt helt enkelt.

Sambon hade dock hört häromveckan att kärnorna blir bruna när de är mogna, de är vita innan.

Beroende på sort äter jag en del redan innan de är helt mogna, som transperant blanche. De blir snabbt mjöliga och trista.

Pomologerna brukar ha äppeldagar där man kan komma och få sina äpplen sortbestämda.

Och om de är mogna redan nu så är det väl inte vinteräpplen och om jag förstått rätt så är det bara vinteräpplen som kan sparas en längre tid?

Beroende på sort äter jag en del redan innan de är helt mogna, som transperant blanche. De blir snabbt mjöliga och trista.

Pomologerna brukar ha äppeldagar där man kan komma och få sina äpplen sortbestämda.

Var hittar man äppeldagar? Någon hemsida?

Var hittar man äppeldagar? Någon hemsida?

Måste plocka och måste plocka.... Man plockar väl det man vill plocka? Har aldrig tänkt i termer om att måsta plocka :confused:

De allra flesta äppelträd ger mångfalt mer än man behöver och kan göra av med. Sommaräpplena mognar över o faller men många höst och vinterfrukter sitter kvar länge på träden.

Hur mycket äpplen behöver du? Vilka förvaringsmöjligheter har du? De är de faktorer jag hade övervägt för att veta hur mycket jag vill plocka.

(jag går och äter från träden bara....:D)

Jag väntade för länge med mina transparent blanche. . Hade bara 3 i år på nya trädet och ville inte ta dem för tidigt. Det hade kunnat bli en kaka iaf. Slutade med att 2 antagligen blev tagna av rådjur eller liknande och sista hade hunnit bli lätt mjöligt.

Jag bor första sommaren i mitt hus och i trädgården finns ett äppelträd. Nu undrar jag hur man vet när äpplena är mogna.

Jag har ingen aning om vilken sort det är, en kollega har gissat på någon typ av vinteräpplen. De börjar bli lite röda och när jag bet i ett i går tyckte jag det smakade ganska gott och moget. Är det vad man ska gå på?

Och om de är mogna, hur snart måste de plockas? Jag är hemma från jobbet med rejäl förkylning och orkar inte riktigt upp på en stege och plocka närmaste dagarna.
Kolla här. http://appelappen.nordiskamuseet.se/start/#/tab/applen

Måste plocka och måste plocka.... Man plockar väl det man vill plocka? Har aldrig tänkt i termer om att måsta plocka :confused:

De allra flesta äppelträd ger mångfalt mer än man behöver och kan göra av med. Sommaräpplena mognar över o faller men många höst och vinterfrukter sitter kvar länge på träden.

Hur mycket äpplen behöver du? Vilka förvaringsmöjligheter har du? De är de faktorer jag hade övervägt för att veta hur mycket jag vill plocka.

(jag går och äter från träden bara....:D)

Jag når endast ett fåtal av äpplena så tänkte därför ta en stege och plocka de flesta på en gång. Vill ev göra äppelgele enligt mormors recept. Det är bara ett litet träd så det är inte ohanterligt mycket frukt.

Med "måste plocka" menar jag hur lång tid jag har mellan de blir mogna och innan de blir övermogna/inte ätbara.

Jag har alltid velat ha en äppelplockare. Ser så coolt ut. Nu plockar jag inte äpplen ur träden utan brukar ta fallfrukten den enstaka gång jag ska göra en paj. Men jag kanske ska köpa en till maken. Han äter inte fallfrukt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Det förekommer ju i så gott som alla stall. Jag har bara stått i något enstaka där det inte förekommit och anledningen till det var att... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 898
Senast: mackan
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min... 2
Svar
25
· Visningar
3 819
Senast: Disen
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 966
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka