Sv: Hur vet man att man är distansryttare?
Hm, måste nog besvara dem själv också...
1. Din häst är någon av följande raser:
a) arab
b) varmblodstravare
c) angloarab
d) annan ras med tunna, slanka muskler och ytliga blodkärl
a) arab
2. Du har en mycket ovanlig sadel som troligen saknar bom eller iaf måste importeras från annat land och heter något i stil med Trekker eller Endurance som modell.
Star Trekk Comfort
3. Du färgmatchar dina ridkläder inte bara med hästens benlindor - du har även färgmatchat träns och kanske till och med sadel.
Nja, men nosluddet på sidepullen...
4. Alla dina gamla schabrak och vojlockar har ersatts av långa håriga renskinn.
Jupp!
5. Du rider helst utan bett men iaf med träns där bettet går att plocka av.
Sidepull
6. Du vet exakt vilopuls på din häst men har inte en aning om vilken normaltemp du själv har.
Faktiskt vet jag båda - 28 resp. 36,5
7. När du ser förkortningen IT tänker du inte på datorn utan på maxpuls, mjölksyra och återhämtning.
Både och. Var ju IT-företagare tidigare så...
8. När någon frågar om du gått en distansutbildning någon gång så säger du ja och berättar om senaste träningshelgen för distriktets c-tränare i distansritt.
Det händer, dock har jag faktiskt gått en distansutbildning i ordets "rätta" bemärkelse
9. Du ser fullständigt oförstående ut när stallkompisarna berättar om deras långtur med fikapaus - fikapaus?? Efter bara 45 minuters ridning??
Ja, verkligen :smirk: Två hopptjejer från ridskolan berättade förra vintern att de varit på en jättehärlig årlig långtur med fika och allt och det visade sig att de ridit min normala träningsrunda...
10. Du är helt fascinerad av kartor och blir frustrerad över vägar som bara slutar mitt i ingenstans, men blir superlycklig när du hittat en slinga som kommer tillbaka där du började.
Usch, ja. Hade ett tag ena väggen på kontoret klätt i gröna kartan...
11. Åker du bil så letar du ridvägar på sidan om vägen.
Alltid!
12. Ingen rider ut med dig längre, varken hästar eller ryttare kan hålla ditt tempo.
Ingen, förutom en tjej i stallet som börjat med distans.
13. Du diskuterar träningstips med lokala löparklubben istället för med stallkompisarna.
Ja, och med travtränarna.
14. Du har alltid två klockor på dig när du rider - en för puls och en för tiden.
Jajemen!
15. Man kan ofta se speciallösningar på din utrustning - antingen helt hemmagjorda sadlar och träns eller detaljer såsom extra vaddering eller remmar...
Igår fick mina fendrar teddyomslag då jag får skavsår på knäna annars...
16. Rider du någon annan disciplin så är det western eller barockridning.
Tävlar i western.
17. Du kan tala om vilket tempo förbipasserande cyklister har.
Ja, och jag räknar ut vilket tempo jag hållit när jag joggar själv.
18. Du skrattar så du gråter när lokala dressyrässet klagar över avståndet till regionala tävlingar.
Jag gråtskrattar hysteriskt. Speciellt när de säger att de inte kan åka på vintern eftersom man inte ska vara ute med hästtransporten då...:smirk:
19. Alla dina tävlingsfoton skiljer sig markant från dressyrkompisens - på dina är du svettig, tårna pekar neråt, hästen har nosen i vädret och man kan ana käppar med gula markeringar på.
Ja, fast eftersom det blir jag som tar kort för det mesta så är de från grindarna när sambon håller i hästen...
20. Du har ett helt lager av Comfort skölj-flaskor trots att du inte tvättar för ett helt kompani.
Ja, numera - tack Boije!
Maja - med tanke på att jag började bra med min häst men sen haft ett skadeår så kan jag nästan svara jag på 21:an också!!!
/Camilla