Hur vet jag om stoet brunstar???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cina 65
  • Startdatum Startdatum
C

cina 65

Hej.
Undrar om någon kan hjälpa mej här, jag har ett sto som jag inte märker om hon brunstar eller ej.
Vill gärna ta ett föl på henne till sommaren men jag vet inte när det är tid.
Sen undrar jag hur ofta ett sto brunstar?
Jag är helt okunnig på detta området och är tacksam för alla svar och råd jag kan få.
Även eventuella länkar till sidor där man kan läsa om detta.
Tack på förhand.:)

Sv: Hur vet jag om stoet brunstar???

hejsan mitt sto märktes det INGENTING på vid brunst så jag fick åka till vetrinären o kolla hur hon låg i sin cykel. Jag hde tur o hon inseminerades efter 5 dagar och blev dräktig direkt. lycka till.

När jag var hos medryttarhästen så kollade medryttarhästens ägares mamma på underlivet, tydligen ska de vara lite uppsvullna där när de brunstar.

Om du inte ser eller har kunskap om hur hon ser ut vid brunst skall du åka in så får semin vet undersöka och avgöra när det är dax för seminering. det ser dom på ultraljud och kan oxå ev prova henne på sk. teaser hingst vid ev brunst.

Ja det ska jag prova, men vet du hur ofta stona brunstar och är det en särskilld period på året som dom brunstar????:crazy:

Vissa ston brunstar nästan jämt! Men oftast ska de ju brunsta på våren=) Men en gång i månaden är inget ovanligt. Åk in och kolla henne i början på våren. Så blir det nog bra.

Tack för informationen ska verkligen kolla upp detta.
Trodde hon var dräktig innan då hon blev betäckt av en arabhingst innan jag hann hämta hem henne och det var väl blandade känslor inför beskedet men var hos vet igår och hon var inte dräktig ......både lessen och glad men mest det sista då jag helst vill se en av Flyinges hingstar som far till mitt lilla föl samt att man då även kan välja lite mer och få en hingst som kan stärka hennes svagheter så jag tror nog mer på detta...:)

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 881
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!