Hur vet jag om sadeln är för trång

O

OlleAtlas

Min häst har två fina sadlar, noga utprovade, den ena för lite mer än ett år sedan. Just nu är han modell köttbulle och jag tycker att sadlarna sitter trångt. Vet inte ifall de blir lagom när han gått ned i vikt, men vill i varje fall vänta till dess jag byter sadel till dess.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska kolla om sadeln är för trång. Är inte helt säker på att jag tänker på rätt sätt.
Utan att jag spänt gjorden kan jag lägga min hand under bossorna, men sitter jag på är det så trångt att jag inte får in någon hand, knappt en nagel. Är det någon här som är duktig på att förklara hur jag ska mäta? Och tänka.

Tacksam för svar. Det blir nog ridgjord så länge. Planerar också att ta hjälp av en sadelutprovare.

OlleAtlas

Sv: Hur vet jag om sadeln är för trång

Hjälp, kan ingen svara!!!!

Man kollar inte bomvidden under bossan....

www.ridin.se

Man kollar vid framvalvet, du känner (gjorden ska vara spänd) längs panelerna (alltså förlängningen av ortspetsarna, s k "bombenen") och du känner om det är trångt eller omn hästen har lite plats (man ska inte kunna få in en hel hand, dock ska inte sadeln trycka undan musklerna men ovanpå.)

När du drar handen uppe från framvalvet och neråt så känn efter om sadeln känns lika trång hela vägen ner. Känns den lite lösare längre upp och trängre längre ner är bommen för smal. Känns den trång uppe och lösare längre ner är bommen för vid.
// Linda

Bomvidden bestäms av ortspetsarna. De sitter vid den övre delen av sadeln. Om dessa har ett för litet avstånd är sadeln smal och alltså blir det trångt uppe vid manken. Två sadlar kan ha samma bomvidd men ändå kan den andra upplevas som vidare, och det beror ofta på att kanalen framtill vid manken är mkt bredare och sadeln har mkt bredare mellan panelerna.
Längst ner på sadeln är panelerna böjliga, ofta innehåller de plast som är böjlig eller så är de bara hårt stoppade.

är sadeln för smal ligger den ofta för högt över manken, vilket gör att sadeln hamnar i bakvikt

Diabolical_Kitten skrev:
Bomvidden bestäms av ortspetsarna. De sitter vid den övre delen av sadeln. Om dessa har ett för litet avstånd är sadeln smal och alltså blir det trångt uppe vid manken. Två sadlar kan ha samma bomvidd men ändå kan den andra upplevas som vidare, och det beror ofta på att kanalen framtill vid manken är mkt bredare och sadeln har mkt bredare mellan panelerna.
Längst ner på sadeln är panelerna böjliga, ofta innehåller de plast som är böjlig eller så är de bara hårt stoppade.
Ingen kommentar.........

Ja, nu vet jag hur jag ska känna efter. Tar nog ut en sadelprovare för att vara riktigt säker, men kan ändå göra en första koll.

Tack för svar!!!

OA

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 366
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 414
Relationer Hur skulle du vilja definiera detta som beskrivs nedan? Under ett år, ganska så exakt har jag upplevt ett otroligt obehag utav en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 212
Senast: Lurv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar