Hur vet jag om det är magsjuka?

Lycanthrope

Trådstartare
:o

Igår blev en vän, hennes man samt dottern magsjuka, det eskalerade under eftermiddagen och dom var alla dåliga på kvällen.
Vännen och mannen var här i helgen och åt middag, men inte dottern.

Mannen träffade vi en sväng igår förmiddag men det smittar väl inte på det viset? Han var inte inne, vi bara pratade ute.

Idag mår jag illa, hade väldigt ont i magen och har gjort nr2 3 gånger, varav sista gången kom plötsligt och var som vatten.

Dock så brukar jag ofta ha krångel med magen, men inte riktigt såhär löst.
Brukar också ha ont i magen då och då så jag har lite svårt att avgöra om det är det vanliga eller om jag också är på väg att bli dålig?

Om inte annat lär jag väl märka det om några timmar antar jag? :o
 
Sv: Hur vet jag om det är magsjuka?

:o

Igår blev en vän, hennes man samt dottern magsjuka, det eskalerade under eftermiddagen och dom var alla dåliga på kvällen.
Vännen och mannen var här i helgen och åt middag, men inte dottern.

Mannen träffade vi en sväng igår förmiddag men det smittar väl inte på det viset? Han var inte inne, vi bara pratade ute.

Idag mår jag illa, hade väldigt ont i magen och har gjort nr2 3 gånger, varav sista gången kom plötsligt och var som vatten.

Dock så brukar jag ofta ha krångel med magen, men inte riktigt såhär löst.
Brukar också ha ont i magen då och då så jag har lite svårt att avgöra om det är det vanliga eller om jag också är på väg att bli dålig?

Om inte annat lär jag väl märka det om några timmar antar jag? :o
Japp :yuck:.
 
Sv: Hur vet jag om det är magsjuka?

Jag är extra trött och har sprungit på toa flera gånger nu. Kan man ha bara lite magsjuka? :P Behäver iaf nära till toa så har fått sjukanmäla mig.
 
Sv: Hur vet jag om det är magsjuka?

Såna där virus kan ju vara extremt smittsamma, det kan räcka med att prata med varandra, typ.

Hoppas det inte blir värre än det är för dig. Krya.
 
Sv: Hur vet jag om det är magsjuka?

Aha, då kan det ju ha smittat då. Kör skolbuss så en del sprids ju där med.

Värsta är eg att all mat känns äcklig och jag mår illa av den, men mår illa om jag inte äter också .
 
Sv: Hur vet jag om det är magsjuka?

Såna där virus kan ju vara extremt smittsamma, det kan räcka med att prata med varandra, typ.

Calicivirus (som är det folk brukar kalla magsjuka/vinterkräksjuka) smittar inte bara man pratar med varandra. Om inte den man pratar med just då bajsar eller kräks då, då får man i sig virus. Men det är inte luftburet.

TS - du kan ju mycket väl vara magsjuk, men inte ha blivit smittad av just den mannen som du bara pratade med utomhus.
 
Sv: Hur vet jag om det är magsjuka?

Såhär står det om caliciviruset på 1177.se
Man brukar oftast inte smitta längre när två dygn har gått efter det att besvären har försvunnit. Men ibland kan man smitta andra personer upp till tre veckor efter det att man blivit frisk igen.
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Magsjuka---diarre-och-krakningar/

Så det där att man måste vara i samma rum som en som kräks/bajsar stämmer ju inte. Dessutom rekommenderas man ju stanna hemma från jobb/skola/dagis i minst två dygn efter senaste symptom för att minska smittorisken.

Från smittskyddsinstitutet.se
Viruset har vid utbrott visat sig vara synnerligen smittsamt. Smittade personer kan vanligen sprida smitta upp till två dygn, ibland längre, efter symtomfrihet.
.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/calicivirus-noro-och-sapovirus/
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vet jag om det är magsjuka?

Hm va?

Nej, det är inte luftburet på så sätt att man kan smittas av att stå och prata med en som varit/är sjuk.

Ja, man smittas minst två dygn efter sista symptom.

Man kan smittas på flera sätt, genom mat är vanligt, genom att använda en toalett där en sjuk person varit osv. Dessutom "lever" viruset på ytor i runt tre veckor har jag för mig att det var, och många människor är lite slarviga med handtvätt och får då i sig viruset. Läs på SMI.
 
Sv: Hur vet jag om det är magsjuka?

Oftast så blir man sjuk 1-2 dygn efter att man blivit smittad.

Och det kan vara GALET smittsamt.. men jag skulle tro att det är större risk att du blivit smittad på bussen än av mannen du pratade med.

Jag fick vinterkräksjukan ett år trots att vi använde munskydd, handskar, förkläden, tvål och vatten, handsprit och ytdesifiktion..
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
5 280
Senast: et_flickan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här hösten har börjat lysande. Jag är förvånad att jag fortfarande inte fått en deppresion. Först bråk med svärmor som spårade ut...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: et_flickan
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp