Hur vet jag att sätet passar mig?

M

malajsen

Jag had tänkt mig att följa med på westernridningstur.
Hur vet jag att sadeln inte är för liten? Det finns bara 15" och 16" sadlar där.
Jag ligger ligger vid 100 strecket och är 167 lång.
Viktmässigt sa han som äger hästarna att det inte är några problem men sadelmässigt.
Det känns inte kul att behöva åka dom milen dit för att pröva sadeln och sedan få redan på att nej du kan inte följa med för sadeln är för liten.:(
Har ridit "engelska" sadlar och då fått plats i dom, fast vet ju inte vilken storlek det brukar vara på dom normalstora.
Finns det något lätt sätt man kan mäta själv, hemma eller så?:confused:
Eller finns det någon tumregel på hur storlekarna mäts?
Tacksam för svar:banana: :bump: :banana:

Sv: Hur vet jag att sätet passar mig?

Hm, jag har för mig att en 15" westernsadel motsvarar en 17-17,5" engelsk sadel, vilket är ganska normalstort... så då borde det inte vara några problem :) Sen har jag inte ridit i så många westersadlar men jag har fått intrycket av att de har mer "gott om plats" än engelska och om inte annat är de i alla fall mycket skönare än engelska. ;)

Lycka till med ridningen!

Hej!

Jag har en STOR rumpa, men får plats gott och väl i min simco 16".
Så det är nog inga problem alls :-)

Jag skulle själv på en tur en gång men fick inte följa med eftersom jag var för "tung"... Hemma rider & tävlar jag en D-ponny, iof rätt rejäl.... *haha*

Ha så skoj!

en 16" sadel skulle nog absolut inte vara några problem! Hoppas att du får en rolig ridtur i alla fall! :)

en 15" är som 16-17, 15,5" 17 och 16" som 18 i engelsk.. jag har en 17,5 rumpa i vanlig engelsk sadel och blev rekomenderad en 16"
så jag tycker du ska satsa på en 16" :bump:

sadel"gubben" sa att det är många som sitter och rider i för små sadlar, då måånga inte egentligen kan ha 15" men envisas med att den storleken ändå.
man ska INTE sitta på bakvalvet i en stolsits, vilket många verkar tro, utan man ska sitta ungefär som i en engelsk sadel.

Och sen e det ju så om man rider fler hemma tex en gubben då ska väl inte sadeln va för trång man kan göra illa "paketet".Sen kanske man måste röra sig lite i sadeln speciellt i galoppen så man har plats att röra sig.

Tack ni som svarade på min fråga.
Nu har jag varit iväg och det var absolut inga problem med ett passa i sadeln.
Det var en underbar tur, men kanske lite blåsig :-)
En eloge till våran trailboss, Åke!:bow: :bow:

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Utrustning Jag är ute efter att hitta modellen på en sadel av ett visst märke. Jag vet märket (Prestige) då den "loggan" syns men inte vilken...
Svar
1
· Visningar
2 256
Senast: smulan87
·
Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 268
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V