Hur varmt täcke ska man ha på klippt häst vid olika temperaturer?

Sv: Hur varmt täcke ska man ha på klippt häst vid olika temperaturer?

Min flicka är inte speciellt frusen av sig, men hon tycker inte om att stå i hällregn för den delen heller. Hon är nyklippt och har ett fleece och regntäcke eller ett lite fodrat regntäcke på sig ute och fleece inne. När det börjat bli lite kallare kommer jag att sätta på henne fodrade vintertäcken och innetäcken.

Det viktigate är väll att man försöker avväga täckesbehovet till individen och att man ser till att man har täcken för alla väder. Man vill inte gärna hamna i en situation då man inte har täcken som klarar kylan. Jag tror iaf på en succesiv upptrappning.. funkat bra på hästar jag haft. :D

Här hos oss är d nu runt 10 grader om dagen o oftast mulet o blåsigt o då går min med ett 300grams vintertäcke...ute o inne. Men hon är helklippt.

Då är jag nyfiken på vad du har för täcke när det är tio minus istället för tio plus? =)

Hästars komfortzon är ca 20 grader - den skulle alltså kunna ha samma täcke som nu.

hon kommer ha detta täcket sen också...blir hon kall så åker väl ett 400grams täcke på men detta borde räcka...är inte helt bakom flötet:angel:;)

Källa tack! Jag ahr hört och lärt helt andra värden (lägre)

min kille fick ha sitt vintertäcke igår för då kom snön. men är det över +8 grader har han ett fleecetäcke och ett tunt regntäcke över, eller ett fodrat regntäcke. Imorse var det -5 grader ute så då åkte vintertäcket på utifall det skulle komma mer snö.

aha, trevlig länk. Visste jag faktiskt inte... ska jag visa mamma :idea:

Fast jag tror nog att min häst hade stått å spänt sig om hon fått vänta tills det blir -15 grader... men annars låter det väll ganska rimmligt, jag tror faktiskt att jag läst något liknande någon annanstans också.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter...
2
Svar
24
· Visningar
1 085
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka