Hur varmt måste det vara ute....

A

akir

..Innan man törs börja fundera på om stoet ska få föla ute??
Har liksom fått för mig att det ska vara det bästa för både sto och föl eller vad tycker ni?? :confused:

Vet inte hur varm det ska vara, men så länge du har koll på stoet ska det väl kunna föla ute? :confused:

Min fölade 4/5 ute. Det var väll sådär 13-15° och sol och torrt. Ungen frös efter ett par timmar när solen gick ner. Jag fick lära mig då att stona kan föla i eländigt väder utan att ungen tar skada. Man kan bädda upp lite med halm åt fölet och torka det med en handuk. Jag tog in mina när ungen kunde gå själv och efterbörden släppt.
Eva

Glömde tillägga att det var jätteskönt att slippa få allt fostevatten i boxen samt att jag hade fått bädden uppkrafsad. De säger att ungar som föds ute blir starkare men skyggare än de som föds inne. Vet inte om min är skyggare, jag var ju där under hela fölningen.
Eva

Mina föds ute. Kom en den 19:e maj och då var det varmt här. Skulle det däremot regna så skulle dom få föla inne, annars tycker jag att det är bättre ute. Även om det är svårare för oss ägare att ha koll på dem. :D

Egentligen hade jag planerat att låta mitt sto föla inne eftersmo det var fösta gången och jag ville ha god uppsikt över henne. Dock gick hon över 9 dagar och vädret vände så ett par nätter hade vi nära 15 grader ute och torrt och fint i marken. Hon fick gå ute de nätterna och givetvis passade hon på att föla då :)

Första veckan efteråt lät jag sto + föl vara inne på nätterna för det vart väderomslag med lite kyligare och regnigare väder, men nu går de ute dygnet runt så länge det är torrt i marken. Den lilla klarar sig jättebra och har inte drabbats av några förkylningar än...

Mitt föl föddes den 19:e ute. Han har efter födseln fått sova inne varje natt eftersom det regnar hela tiden :(

Hoppas dock att han snart ska få sova ute.

Tror fölen bara blir skyggare om de föds ute och sedan stannar ute med lite eller ingen kontakt med människor. Ett föl som blir hanterat med en välhanterad mamma blir inte skyggare av att födas ute

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka