Sv: Hur värmer ni upp era islandshästar?
Enligt studier visar det att det tar ca15 minuter för en muskel att bli riktigt uppvärmd..
Så allt innan de är fuskuppvärmning och man ökar skador på hästen OCH sig själv..
Det är ju faktiskt inte bara hästen som skall värmas upp inför ett ridpass
När jag värmer upp Jorunn inför en träning så skrittar jag ut 15-20 minuter det första 10 minuterna får hon gå helt i fri form och bara jobba upp flåset.
När flåset är uppe kortar jag tyglarna flyttar lite för skänkel svänger i serpentiner stannar, ryggare skänkelvikning flytta undan baken, bogen, ställa halsen i olika ställningar mm.
När allt detta är genomarbetat så börjar självaste ridpasset.
Efter ett ridpass så skrittar vi av i sk slow down takt.. det är under 5-10 minuter som man skrittar i 3 olika takter långsammare för varje steg. Till slut går vi mkt sakta.
Avskrittningen är extrem viktig för att förebygga skador och ta bort slaggprodukter i kroppen.
Efter detta går vi in i stallet där jag stretschar olika delar av musklerna för att förebygga träningsverk och förkortade muskler som kan bitra till fel kroppshållning i värsta fall muskelbristning!
Ser till att hålla musklerna varma genom att täcka henne resten av dagen.
Vid extra hårt arbete får hon även massage med linement men det är väldigt sällan jag rider extra hårt för hon är så pass ung än.
Före ett pass p banan ser jag även till att hon får energi och proteiner innan ridpasset.
Direkt efter ridpasset för hon proteiner för att inte bryta ner muskelmassan utan bygga upp den=)
Vi är rätt lika där häst och människor när det gäller muskler och träning.