Hur värmer ni upp era islandshästar?

Z

Zannaah

Som rubriken lyder "Hur värmer ni upp era islandshästar?". Gör ni olika från olika träningar, alltså ex. gör ni en speicell uppvärming till en töltträning?

Och HUR länger anser ni att man bör värma upp innan man kan börja arbeta, tölta, trava osv.

Sedan, hur länge skritta ni av dem? Hur låter ni dem skrittas av?

Skriv era uppvärmnings pogram och "avskrittnings" pogram (heter de avskrittning förresten :crazy: ?)

Sv: Hur värmer ni upp era islandshästar?

Jag har för inte så länge sen förändrat lite i min ridstil, främst uppvärmingen. Jag gör det extra länge då min häst behöver det av en anledning.

Börjar med att skritta, att hon ska länga sig, alltså sträcka ner nosen till marken och stäcka på musklerna. Kanske låta henne skritta normalt så att musklerna blir lite varma. Sedan när hon är avslappnad och mjuk så övergår jag till trav och vill få igenom avslappning och en lång och låg form.
Sen kanske man bara gör det på ett pass eller kanske samlar ihop hästen och tölttränar lite vad man känner för. Avslutning lång och låg i trav.
Min häst som har en kort rygg och korta steg funkar det jättebra på. Gör man på rätt sätt så blir inte hästen framtung, som tydligen många tror. Jag är ganska säker på att Þórarinn Eymundsson rider så här, det framkommer även i Á hestbaki 2. :)

Jag brukar först gå några varv själv med hästen så att vi båda för lea till oss lite, sedan sitter jag upp och skrittar en stund först på fri tygel sedan med kortare tyglar.
Så efter ca 10-15 min kanske (längre på vintern) så börjar vi trava i en låg längre form , försöker iaf.
Sedan sätter vi igång arbetet, vad det än må vara och sedan avslutar vi med att trava i lång låg form, och skritta fritt för att till slut sitta av och gå med henne en stund....

börjar såklart med att skritta.... först nått varv på halvlång tygel, sen kortar jag tyglarna. Rider öppna/sluta o ser till att hon flyttar undan för skänklarna bra. Ryggar, ser till att hon inte spänner sig och att hon ryggar rakt bakåt + tar i (inte bara tar små små steg). Ser till att hästen lyssnar på sätet med at ta halt, fram i skritt, ta halt, fram i skritt osv.... utan att behöva ta så mycket i tygeln. Sedan börjar vi gå sakta sakta in mot tölt. men bara skritt-tölt (hon orkar inte tölta än). O galopperar såklar! kan ta galopp rätt snabbt efter skritt-uppvärmningen. så hon piggnar i och vaknar upp! båda varv, ut i hörnen och in på volt.
skrittar av..... skrittar minst av så pass mycket så hästen återfått sin normala andning. Men tycker det är skönt att själv röra på mig lite grann. så brukar oftast hoppa av direkt när jag tycker vi uppnått nått som jag är nöjd med, o leda hästen. lossa lite på sadelgjorden o ta bort nosgrimman. Belöning!

Jätteintressant att läsa!

Jag är nybörjare(!) och förvånad över att man travar dem i uppvärmningen. Är det trav med rät lång tygel och utan krav då?

Jag travar alltid mina hästar i uppvärmningen eftersom båda två behöver komma igång i kroppen innan dom klarar av att tölta.
Jag travar med kort tygel på volter och fyrkantsspåret i uppvärmningen, inge större krav än att hästen ska vara avslappnad och styrbar i princip.
Sen avslutar jag ofta med trav på längre tygel och en friare form för att hästen ska få en chans att sträcka ut sig.

Skrittar såklart innan och efter.

Jag har ingen tid på uppvärmning. Däremot arbetar jag igenom hästen i skritt så att den är mjuk och följsam och gör vad jag ber om. När allt är bra så börjar jag trava/tölta beroende på vad jag skall träna för dagen.

Avskrittning sker däremot alltid sålänge hästen har flås kvar. Den skall andas lungt och fint när jag ställer in i stallet. Ridturen avslutas alltid med att jag går bredvid den sista biten av ridturen (c:a 10 minuter).

Får jag väll själv skriva hur jag gör ^^ Jag bruka först börja med att skritta i 10 min på lång tygel, sedan börja jag korta upp tyglarna, försöka få några öppna o slutna på henne, detta gör jag väll i ca 5 - 10 min.
Sedan avskrittning i minst 10-15 min, beronde på hur trött hon är. I bland hoppar jag även av och leder henne en bit.

Jätteintressant att läsa!

Jag är nybörjare(!) och förvånad över att man travar dem i uppvärmningen. Är det trav med rät lång tygel och utan krav då?

Har man en häst med stark diagonal, dvs den har mycket trav och lite svårare för tölten. Här skulle inte mitt val ligga på trav i uppvärmningen, eftersom det skulle komma att krävas en ganska lång tid efter uppvärmning att få med hela hästen i tölt. Då skrittar jag hellre igenom hästen ordentligt, och startar sen med tölt för att få igång kroppen och flåset. Under tiden kan en samling ske successivt, eftersom det är den svåraste biten hos hästar med stark diagonal. Mot slutet av skrittuppvärmningen och innan man väljer att starta upp tölten hinner man också med lite samling.

Enligt studier visar det att det tar ca15 minuter för en muskel att bli riktigt uppvärmd..
Så allt innan de är fuskuppvärmning och man ökar skador på hästen OCH sig själv..
Det är ju faktiskt inte bara hästen som skall värmas upp inför ett ridpass;)

När jag värmer upp Jorunn inför en träning så skrittar jag ut 15-20 minuter det första 10 minuterna får hon gå helt i fri form och bara jobba upp flåset.
När flåset är uppe kortar jag tyglarna flyttar lite för skänkel svänger i serpentiner stannar, ryggare skänkelvikning flytta undan baken, bogen, ställa halsen i olika ställningar mm.

När allt detta är genomarbetat så börjar självaste ridpasset.

Efter ett ridpass så skrittar vi av i sk slow down takt.. det är under 5-10 minuter som man skrittar i 3 olika takter långsammare för varje steg. Till slut går vi mkt sakta.

Avskrittningen är extrem viktig för att förebygga skador och ta bort slaggprodukter i kroppen.

Efter detta går vi in i stallet där jag stretschar olika delar av musklerna för att förebygga träningsverk och förkortade muskler som kan bitra till fel kroppshållning i värsta fall muskelbristning!

Ser till att hålla musklerna varma genom att täcka henne resten av dagen.

Vid extra hårt arbete får hon även massage med linement men det är väldigt sällan jag rider extra hårt för hon är så pass ung än.

Före ett pass p banan ser jag även till att hon får energi och proteiner innan ridpasset.

Direkt efter ridpasset för hon proteiner för att inte bryta ner muskelmassan utan bygga upp den=)

Vi är rätt lika där häst och människor när det gäller muskler och träning.

En häst som hämtas från hagen är inte direkt ouppvärmd, en häst i rörelse eller som håller sig i rörelse har redan värmt upp sina muskler till en viss del. Studien bygger på att man tar hästen stillastående från box, till den är uppvärmd.

Verkligen jätteintressant! Suger åt mig som en svamp för att förhoppningsvis någon dag kunna använda det på en egen häst.

Men ju mer jag läser desto mer osäker blir jag till att ha hästen inackorderad på ridskola där han används i verksamheten... Tänker på stretchning osv efter ridpassen...

Jag värmer upp olika beroende på vad som skall göras. Vi har ju ingen ridbana så hemma har jag två alternativ.
Rider vi i grupp blir uppvärmningen skritt på lång tygel, sen arbetar vi med att böja, flytta bakdelen, sidvärtsrörelser(sågott vi kan iaf) längs med vägen.

Rider jag själv så börjar jag träningen med arbete vid hand, samma övningar som ovan, lång tygel först, böjning och så. Kortar sedan upp tygeln allteftersom. Hoppar upp när vi är samspelta o fortsätter arbetet.

Samma sak när vi väl är iväg o tränar i paddock, fast då kan vi ju använda voltarbete.

Fast jag känner inte att jag delar upp arbetet i uppvärmning och träning. Det flyter ihop och övningarna skiljer sig inte så mycket det är bara kravet på samling som skiljer. O tölten då givetvis... Men Kveikja saknar lite framåtdriv så jag försöker hålla ridturerna korta och intensiva. Lägger gärna tidigt in en galopp för framåtandan! Nöter alltså inte samma sak länge.

Jag försöker skritta så mycket som möjligt och böja igenom min häst, särskilt inför töltträning.
Efter en kurs för Gummi Einarsson fick jag böja min häst mycket och när jag hade gjort det så blev min häst jättebra i tökten.
Böjning är mycket viktigt för min häst i uppvärmningen och att han flyttar och får med sig baken.

kl

Uppvärmningen ser lite olika ut beroende på vad jag ska göra med hästen. Jag börjar i princip alltid från marken och arbetar igenom hästen en liten stund. Jag brukar köra lite böjd rakt fram, lite voltarbete, öppna och sluta samt lite trav- eller töltarbete innan jag sitter upp. Vissa dagar är träningspasset enbart markarbete och då kan det ta allt mellan 10-30 minuter beroende på hästen och beroende på vad jag tränar. Om jag ska träna uppsuttet är tränigspasset sällan längre än 30 minuter om jag räknar bort uppvärmningen vid hand.

Vid uteritter startar jag ibland från marken och ibland uppsuttet. Jag skrittar hästen i en fri form till en början, därefter lång och låg (om den fria formen inte är det), sen påbörjar jag för det mesta lite samling. När jag rider ut brukar jag dock inte kräva lika mycket från hästen i form av samling, utan jag vill att uteritterna ska vara fartfyllda och roliga och främst träna kondition. Vissa dagar kan jag naturligtvis ha andra syften och då blir det annorlunda.

Jag avslutar alltid med skritt tills hästen slutat flåsa. Jag brukar leda hästen de sista minutrarna.

Man bygger större muskler genom att bryta ner muskeln, och när den
återbildas blir den starkare!

Hur tillför du din häst energi och protein innan och efter ridpasset?

Jag vågar varken fodra för tätt inpå före eller efter ridpasset...

För att hindra katabolism måste du först och främst se till att hästen ätit ordentligt redan före träningen.
Att träna en häst eller sig själv på tom mage är inge bra.

Och de är detta jag menar med nedbrytning av muskler..:)

Kolla med olika fodermärken vilket de har som sit proteinfoder detta är bra att ge före träning samt efter.
Observera att protein finns även i flytande tillskott detta är mkt bra att ge hästen före träning så hästen inte får foder i magen som skumpar runt i träningen:laugh:

Typ hästens proteindrink:)
Betfor saft kan man också ge strax innan träning för att få lite kreatinliknande effekt

Själv får min häst Linfröolja som innerhåller mkt bra proteiner, samt betforsaft före träningen samt en produkt till som jag inte kommer på namnet på nu..

Irriterande när man inte kommer på namnet.. har de på tungspetsen!..Får skriva de i morgon får läsa på burken=)
Innerhåller iaf mkt proteriner och är i flytande form=)

En häst som hämtas från hagen är inte direkt ouppvärmd, en häst i rörelse eller som håller sig i rörelse har redan värmt upp sina muskler till en viss del. Studien bygger på att man tar hästen stillastående från box, till den är uppvärmd.

För det första så åker många ut till sin häst efter jobbet och då står oftast hästen redan inne.

För det andra

Menar du att en människa som går i sin lägenhet ja man går ju en del i den..
Bara ska ut och springa utan att värma upp eftersom den "rört" sig i sin lägenhet(hage för hästen)??

Nja detta råd är inge jag skulle ge folk till sina hästar för då har de snart sjuka häsatr:crazy:

När jag går till gymmet ser jag till att värma upp ordentligt innan jag börjar på med muskelarbetet på de olika maskinerna.
Jag cyklar eller kör på krossen alt går /springer på bandet minst 15 minuter innan eller går till gymmet som tar 30 minuter

Då har jag fått upp pulsen , jag är varm och musklerna avslapplade och redo för ett hårt arbetspass..

Att slänga sig på maskinerna utan någon som helst uppvärmning är ju som att be om muskelfästebristningar och andra sjukdomar.:crazy:

Så du menar i stort sett att man kan ta in en häst från hagen sadla och tränsa och börja rida direkt ett hårt pass utan att värma upp eftersom den är uppvärmd genom att ha varit i hagen??

Tja alla gör vi väl olika men det är ingen metod jag kör på!

Verkligen jätteintressant! Suger åt mig som en svamp för att förhoppningsvis någon dag kunna använda det på en egen häst.

Men ju mer jag läser desto mer osäker blir jag till att ha hästen inackorderad på ridskola där han används i verksamheten... Tänker på stretchning osv efter ridpassen...

Om du kollar på de flesta ridskolehästarna så trippar de fram när e travar och galopperar.De har oftast korta steg detta oftast en stor bidragande orsak till att de har fått förkortade muskler och fel hållning av att de inte stretschar musklerna efter ridpasset.

Jag vet ju bara på mig själv.. kunde inte sitta ner med benen utsträckta å ta mig på tårna utan att det stramade som tusan på baksidan av knäna!

När jag började träna så stretschade jag just denna musklen rätt mkt och efter ett tag så vart jag vigare och kunde sitta ner med raka ben och ta mig på tårna:banana:
Bröstmusklerna tränade jag upp utan att stretscha vilket ledde till att axlarna åkte fram och jag vart kutryggad..
När jag började stretscha bröstmusklerna åkte axlarna bak och hela jag fick snyggare hållning och därefter inte lika ont i nacke och axlar:laugh:

Samma sak gäller ju hästen..

Undrar jag hur många kot och hovledsinflammationer hästar går runt med som är ett symptom på felaktig muskelarbete/bygge:crazy:

Vi är rätt lika där häst och människor när det gäller muskler och träning.

Men hästar är ju bytesdjur, som snabbt måste kunna kuta iväg på flykt. Medan vi är rovdjur som kan ta lång tid på oss innan vi behöver jaga. Så egentligen är vi nog bara mer lika då vi står på alla fyra, i och med skelettet. Anser i alla fall jag :);)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 676
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar