Hur värmer ni upp era hästar?

Sv: Hur värmer ni upp era hästar?

Lite olika beroende på känsla när jag suttit upp.

Allmänt:
Skrittar sällan fram aktivt på lång tygel. Använder bara "lullskritten" till att kunna spänna sadelgjorden till de hål jag vill ha den på. För mig är den inte andvändbar förens efter passet.

Electra: Härifrån tar jag tygeln och testar start/stopp som ska ske korrekt - med bakbenen. Tempoväxlingar och skolor. Detta gör jag tills hon kommer fram till bettet ordentligt. Därefter trav/galopp i en lägra form med tempoväxlingar övergångar och många varv byten. Detta gör jag tills hon känns helt framme för skänkeln och då kan jag börja med själv arbetet.

Zalza: Travas från att jag tagit tygeln, i en lägre form. Även här, rider på olika växlar i traven. Skrittövergångar och varvbyten med förlängd halvhalt. När hon känns varmare (tar ju lite tid jämfört med ponnyn) gör jag samma sak i galopp. När hon känns lös och ihopkopplad i kroppen börjar arbetet.

Jag brukar börja med 5-10 min fri skritt (har det varit väldigt kallt ute är blir det nog en 10 min iaf.) Sedan tar jag tyglarna i skritten och jobbar hästen där en stund för att värma upp rätt muskler lite i skritten innan jag börjar trava. Beror lite på vilken häst jag rider och hur den känns för dagen hur jag jobbar där men det kan vara allt från skritt - halt - skritt övergångar, skänkelvikningar, volter, framdelsvändningar, öppnor till tanke bakdelsvändning.. Är det en loj eller seg häst blir det några travövergångar för att få lite mer bjudning.

Sedan börjar jag med travarbetet. Travar med en rund, längre form. Volter, öka, minska, flytta undan skänkeln.. även här mycket beroende på hästen. Även travuppvärmningens längd varierar en hel del beroende på häst.

Galopp. samma form som i traven och även lite samma jobb här. Volter, övergångar o.s.v.

Uppvärmningen tar ca. 20-25 minuter, 30 min om det varit mkt kallt ute (det tar ju ca 20 minuter för lederna att komma igång ordentligt så det är minimi tiden iaf) och går ut på att få hästen, lösgjord och uppmärksam för hjälperna.

jag rider 10min på långa tyglar i skritt sen kortar jag upp och gör några volter:P tar ett varv skritt till sen kör jag bara trav gallop och det var det

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka