Hur värmer ni upp era hästar?

Cashmir

Trådstartare
Skule vara intressant att få höra i detalj hur just du värmer/rider fram din häst inför ett ridpass. Hur mycket skritt? Trav eller galopp först? mm.

Tack.

Sv: Hur värmer ni upp era hästar?

Jag har ett svenskt halvblod, 19 år, gammalt avelssto.
Såhär värmer vi upp:

Nu på vintern skrittar vi alltid fram lite längre, cirka 10-13 minuter på lång tygel.
Lägger oftast in cirka 10 halter under tiden, beroende på hur hon känns.
Försöker se till att hon skrittar på ordentligt och redan nu börjar lyssnar på de lite mindre hjälperna.
Jag skrittar inte så mycket på fyrkantspåret utan försöker göra så "krumelurer" innanför spåret.

Efter skritten på långa tyglar travar vi fram på fyrkantspåret i en väldigt låg form.
Hon får först trava lite i grundtempo några varv åt varje håll, sedan "pressar" jag upp tempot lite
för att aktivera bakdelen. Funkar riktigt bra. Efter ett tag tar jag upp henne litegrann men har fortfarande en låg form.
Efter cirka 5-6 minuters trav såhär börjar jag lägga in galoppfattningar, brukar bara ta typ 3 åt varje håll.
Jag galopperar då oftast på fyrkanten i en låg form, minskar lite, ökar lite.
Galopparbetet är inget jag "drar ut på" i uppvärmningen.

Min häst är i god kondition för tillfället, men det är såhär vi värmer upp.
Och det passar oss jättebra.

Här är en bild från vår uppvärmning för någon vecka sedan!
25483806.jpg

M-oaa

I detalj kan bli lite svårt, jag varierar från gång till gång, kör inte samma uppvärming varje gång jag ska rida. Plus att jag rider flera olika hästar, så det varierar även på grund av det.

Men jag kan ju ge lite exempel!
Ofta arbetar jag hästen vid hand ett tag innan jag sitter upp. Särskilt på en häst jag rider, som är rätt så framtung. Då får jag upp hennes framdel på ett effektivt sätt, samtidigt som hon börjar söka sig till rätt form, trampa mer under sig osv. Men arbete vid hand är bra på dom flesta hästar, så det gör jag ganska ofta med dom andra också.
Ibland tar jag en sväng i skogen som uppvärming, då får hästen lyfta på benen ordentligt för alla rötter och stenar, man kan klättra lite osv vilket gör att hästen får arbeta mer mer rygg- och bakdelsmusklerna. Hästen får upp flåset litegrann, samtidigt som det är himla kul att komma ut i naturen! Ökar motivationen inför ett pass på banan.
Om jag rider ut, eller om jag börjar på banan med för den delen, så kan jag både trava och galoppera i uppvärmningen, men då är jag ute efter att hästen helt enkelt "kommer igång", dvs jag fokuserar inte så mycket på vilken form hästen arbetar i. Den får mest jogga på en stund, precis som jag skulle göra om jag skulle ta ett hårt träningspass nån dag. Hyffsat långa tyglar (antigen med lätt kontakt i munnen eller HELT långa tyglar, jag vill inte rycka hästen i munnen. men det är väl självklart! ;D) och tar ett par volter i trav eller galopp.
I uppvärmningen/framridningen så brukar jag också passa på att stretcha mig själv (uppe på hästen alltså). Alla vanliga övningar som att veva med armarna, lyfta/släppa ner benen osv. Då kommer jag ner mer i sadeln och får en bättre sits inför själva passet!

Nu har jag säkert glömt en del, men där var några grejer jag kan göra som uppvärmning.

Hur brukar du göra? :)

jag skrittar fram ca 15min(den tid det tar för mig att skritta till ridhuset). sen brukar jag börja jogga hästen, börja lösgöra med stora volter, flytta några steg här och där, öka minska tempot, lite halter. ibland kan hon hon dock vara svår att få igång, så då joggar jag bara några varv o sen kör jag uppvärmningen i galopp.

Just nu tömkör jag inför varje pass som uppvärmning. Min häst har varit stel i sina muskler och haft en illa passande sadel (en kort tid). Nu kan hon inte direkt lita på sig själv, att gå i rätt form. Men i tömkörningen hade hon inga problem. Så jag slänger på en mjuk tömkörningsgjord över sadeln.

Jag börjar med att gå till ridhuset, ca 3 minuter. Sen låter jag henne jogga fram i en rund och ganska låg form. I båda varven. Sen efter tiden tar jag upp henne i en bättre form, mycket övergångar så jag får henne kvickare + att bakbenen kommer igång. Mycket runda spår. Jag har samma strategi om rider från början. Värminingen tar ca 20 minuter. Jag har en 17 årigt halvblodsto i en väldigt pigg häst som måste slappna av redan från början. Annars blir det pannkaka vilket leder till stress och stelhet.

:laugh:

Min häst är det lite special med, pga hennes skada i bakbenet arbetas hon endast ca 20-25 minuter per pass. Så det gäller att vara effektiv:). (Är ett åttaårigt swbsto). De första tio minuterna så rider jag genom alla gångarterna. Är mycket nogrann med att hela tiden få med mig yttersidan och vänder henne för ytterskänkeln in på alla volter. Under dessa tio minuterna går hon i en rund låg form där jag inte bryr mig om i fall näsan blir lite bakom. Detta räcker för denna hästen som i sig själv är väldigt mjuk och numera väl framme för skänkeln.

Alltid 15 min skritt på lång tygel. Sen lösgörande i 10-20 min beroende på hur han gått dagen innan.

Jag varierar alltid beroende på hur hästen känns, men nu på vintern brukar det i regel bli 10 min skritt på lång tygel till att börja med. Därefter brukar jag korta upp och rida något varv i skritt på lång tygel (i båda varven givetvis), lägga lite volter och göra några halter. Efter det blir det trav några varv med övergångar till skritt och trav samt lösgörande övningar, och ganska snabbt brukar jag lägga in nån galoppfattning i varje varv. Detta för att han brukar bli betydligt mer avslappnad efter galoppövningar, och det blir lättare att både mjuka upp honom och få ut mer av kommande övningar. Sen lägger jag in en skrittpaus efter detta, låter honom pusta lite och därefter kör vi igång.

Min häst tar en evighet att värma upp! Särskilt nu på vintern.
Det här kör jag som regel alltid innan vi börjar ett pass på bana.
Jag skrittar honom för hand minst 5 minuter, sen uppsuttet på lång tygel 5-10minuter. Sen arbetar jag honom i en lång/låg form i skritt runt 10 minuter med lite halter, volter med mera.
Sen blir det trav i en lång/låg form på fyrkantspåret och på stora voltspår i ca 10 minuter. Sen därefter bara ett par varv i varje galopp även då i en lång låg form.

Sen blir det skritt på lång tygel i 5 minuter innan vi börjar med det riktiga arbetet.

Jag börjar alltid passen med att skritta fram pa langa tyglar i 10-15 min, jag varierar fran gang till gang om jag skrittar fram avsuttet eller om jag sitter pa. Därefter brukar jag om jag rider i ridhuset/pa bana göra dagens övning i skritt. När det känns bra i skritt gar jag över till trav, ibland börjar jag galoppera direkt men allt som oftast travar jag först och galopperar sen.

Numera har jag tänkt börja trava fram lite avsuttet med sa att hon far röra sig fritt utan nagon tyngd pa ryggen och dessutom blir jag uppvärmd! :)

Om jag rider ut först/bara rider ut sa tar jag tyglarna och börjar trava direkt, ibland gör jag övergangar mellan trav och skritt, ibland börjar jag galoppera direkt och ibland gör jag lite övningar/rörelser i skritt först.

skrittar ut kanske 20 min och travar lite ute oxå och ibland galopperar jag, brukar sen köra mer trav och galopp på banan innan jag börjar kräva så mkt.
I skritten kan jag kolla att hästen lyssnar på sätet och hjälperna, gör lite halter, flyttar nått steg mm.

jag rider gärna fram ute i skogen, först ca 20 minuter skritt på lång tygel. sedan trav 15min på lång tygel. Efter det tar jag lite lugn gallop. en skritt paus och sedan lite volter i skritt och trav innan träningen börjar

Skrittar 10-15 min (börjar efter en stund korta tyglarna och arbeta hästen sidvärts, halter osv).
Travar i rund, låg form. Stora bågar och tempo som passar hästen.
Lägger in några galoppfattningar i varje varv och lite lätt galopparbete.

Sedan gör jag samma sak när jag är färdig. Låter hästen jobba på stora volter i rund låg form i galopp (verkligen söka sig framåt/nedåt) och sedan jogga av dem i passande tempo och låg, rund form. Sist skritta av ordentligt.

Tyckte verkligen att Moaas häst såg fin ut! :)
Själv brukar jag skritta ganska länge och göra mkt volter, sen jogga honom i trav och göra en hel del galoppfattnignar i varje varv, men inte galoppera spec. länge. ca 3 språng, bryta av, och fatta igen antingen "rätt" eller förvänd galopp så han lyssnar på skänklarna.

Börjar med att skritta ett tag på lång tygel. Först några varv på spåret i båda varven och sedan lite ridvägar och volter utan att kräva för mkt. Mest att hästan bara ska svänga vid rätt ställe och så. Sen trycker jag såklart på lite och får igång den fria skritten om det saknas energi och så. Sedan tar jag tyglarna och börjar samla ihop hästen lite och kräver lite mer på volter och så. Böjer hästen mkt i halsen också. Att man går på rakt spår med mkt böjd hals och så. Ställer även lite överdrivet på volterna och i hörnen. Sedan böjar jag jogga igån hästen i båda varven. Väldigt lungt tempo så att hästen vilar på steget och så. Sen lite volter i trav och när han känns mjuk och okej i traven så gör vi lite galoppfattningar (:

Jag brukar inte skritta fram så värst länge om jag har tömkörning som uppvärmning. Då får hon skritta några varv på tömmen sen får hon jogga igång. Bättre på henne att komma igång i trav. Rider jag så brukar jag skritta ut en runda på ca 25 minuter innan jag går in i ridhuset.

:laugh:

Väldigt olika. På en normal häst brukar det se ut såhär:

Skrittar fram på långa tyglar tills hästen känns framskrittad, ca mellan 5-10 min. Travar/galopperar sen fram i låg form, gör övergångar och tempoväxlingar i alla gångarter. När jag känner att hästen lyssnar på tempoväxlingar, sidvärts och söker sig ordentligt framåt neråt sätts de i arbete. Ibland skrittar jag dem på tyglen innan jag börjar trava/ galoppera också. Varierar från häst till häst..

Min ena häst är lite annorlunda. Är han mycket laddad så travar jag igång direkt, gör övergångar, tempoväxlingar i låg form tills han börjar bli arbetsbar.
Är han extrem så får jag ibland sätta jobb på han direkt.

Bra dagar kan vi skritta fram på tyglen i 5-10 min först och sen sätta igång som en normal häst. Skrittar mycket sällan han på långa tyglar och då är det oftast endast efter hårda pass då han är trött..

Finns ju ingen ram för alla hästar utan man får ju variera sig lite :)

Börjar med framskrittning, oftast leder jag i fem minuter och skrittar uppsuttet i fem, alternativt skrittar en vända i skogen. Medans jag skrittar fram brukar jag passa på att kolla av så alla hjälper funkar, renodla. Lägga in lite halter och igångsättningar, vända etc.

Sedan beror det på vilken häst jag sitter på. Min egen arbetar jag oftast inte speciellt mycket i skritten innan hon är uppvärmd, utan börjar med att jogga i lång-låg form så att hon får hitta sin rytm och balans. Varierar raka och böjda spår och flyttar undan en del, gör massor med tempoväxlingar och trycker gärna på och ökar lite vissa sträckor. Galoppen brukar jag i princip bara göra ett par fattningar åt båda håll, galoppera något eller några varv så att hon riktigt får galopperat igenom hela kroppen och lossat alla muskler. Även där gäller lång-låg, mycket tempoväxlingar och varierat rakt och böjt spår.

På ridskolans hästar handlar det oftast om en betydligt längre procedur innan de är loss. Där blir det oftast en del i skritten först för att få igenom hjälperna och börja flytta undan, lossa bogarna etc. Sedan trava fram, vissa av dem behöver lite mer motivation än andra och där handlar det mest om att de ska få trava fram sig och aktivera sig bak. På dem kan man behöva lägga mer vikt på galoppen i uppvärmningsfasen. På andra handlar det om att stressa av och hitta avspändheten, takten och förtroendet för mig, det kan betyda ett par varv där jag i princip inte gör mycket mer än stämmer av och gör halvhalter för att pålle ska få förtroende för mig som ryttare. Galoppen är på vissa super att utnyttja för att motivera och busa lite, rejsa en långsida eller två så att de får ha lite roligt, hitta lite bjudning. På andra är det tvärt om, att hitta till en avspänd, rund och trevlig galopp, där blir det ofta en del jobb på böjda spår.

På ridskolehästarna blir det dessutom ofta så att själva arbetet efter uppvärmningsfasen till stor del är lösgörande, givetvis beroende på vilken häst man rider. De som ofta går de lite lägre grupperna kan behöva 45 minuter innan de är såpass loss och avspända att man kan börja rida rörelser och samla dem. Men det f¨år helt enkelt ta den tid det tar. Måste säga att skänkelvikningar och "ocentrerade framdelsvändningar" är oslagbart! ;)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka