hur variera ni??

vinkelina

Trådstartare
hur mycket varierar ni er ridning, varannan på banan och varanna i teräng?

hur mycket måste man rida/köra ute och hur mycket på plan, kan man rida tex ½ tiden på plan o sen resten i skogen varje dag...

är nybliven fodervärd och behöver lite tips

Sv: hur variera ni??

jag tränar i padock 1 gång i veckan, manege 1 gång i veckan och resten rider jag ute på olika ridvägar varje dag.

Men man får väll göra som man känner för :)

nå jag varierar rätt friskt mellan
dressyr i padokken eller ljust nu en fotbollsplan 1-2gånger i veckan
tömmkörning ute i skogen ca 1-2 gånger i veckan
promenader
ridning ute i skogen
löshoppning i ridhus
markarbete
beror på vad jag själv är upplagd för

jag gör lite vad andan faller in för, är det fint väder så far jag ut en sväng, är jag slö, trött tar jag en sväng i skogen. Men jag sitter inte alla dagar ii veckan på banan utan varierar mig lite.

Jag rider bara ute i skog och mark. Ibland mer terräng med klättring och ibland mer släta vägar/stigar, men aldrig på någon volt eller så, har inte ens någon. På vintern, när det är snö rider jag på gärdena ibland...

De variera från vecka till vecka och vilken form vi är osv.
Men oftast 2-3dagar i paddoken eller på något plant fält. Klättrar ungefär en dag i veckan om de finns något lämpligt ställe, longerar eller vilar en dag, rider ut resten av dagarna i varierande terräng. När jag känner vi behöver ta de lugnt så brukar jag bara skritta långa turer när de är uteritt dag.

Lycka till med din nya foderhäst!

i snitt rider jag nog
ca 2-3dagar i veckan i ridhuset (dressyr, träning).
ca 2 dagar i veckan rider jag ute i skog och på fältet (dressyr)
ca 2dagar i veckan är det vilo, en helvilo och 1 skritta/ledas ute.

oftast är det så att jag jobbar lite mindre en dag och lite hårdare nästa, sen får han vila 1 eller 2 dagar och så samma sak igen. de dagar vi jobbar lugnre består ibland av tömkörning eller longering.

för mig är det viktigt att hästen får jobba med sor varjation på form, tempo och underlag. allt för att få en individ som är arbetsglad och håller.

lycka till!

Jag rider 3-4 dagar/vecka, ena dagen lite i paddock ev även en mindre skrittrunda efter det. De andra dagarna blir det uteritter i varierat tempo men ca 2 timmar per gång. Varierar då med olika rundor, finns så många olika att välja på nämligen:D

försöker variera så mkt som möjligt, inte samma sak i rad. en dag dressyr, en dag uteritt, en dag tömkörning osv..

Just nu har jag ridit rätt mycket i paddocken för att hästen varit väldigt stel sedan vila, men vi brukar börja med att skritta ut en tur i skogen för att hon ska få framåtbjudning :D

Vi tränar i paddocken 1-2 dagar i veckan, resten av dagarna rider vi ut i skogen. Men det går ju att variera uteritter rätt bra också. :D

Jag rider dressyr ca 3 dagar i veckan och då varierar jag mellarn ridhus, ridbana eller så här års på fält eller vall... Lite vad årstiden har att erbjuda...

På fälten lägger jag också in en del konditons träning, ligger och cantrar i intervaller och så..
Hoppar eller rider ut mellan 2-3 dagar i veckan och tömmkör ca 1-2 dagar i veckan..

Ibland rids det ut mer eller tömkörs mer.. Jag varierar efter vad jag anser att hästen behöver just då.. Har man dressyrat väldigt mkt, ridit väldigt koncentrerat i några dagar, behöver hästen i regel få göra något annat. Hästen vilar också 1 gång i veckan helt från arbete.

Jag lägger in 1 - 2 längre viloperjoder varje år då hästen inte rids alls. En gång under vinter halvåret, när det är som kallast, mörkast och träligast...:angel:;)... Den varar i 1-2 veckor..

Och sen får hon en vecka semester under betes säsongen. När den inträffar beror lite på om det är tävlingar i sikte och hur det ser ut med sådana planer..

kan också tillägga att jag ofta tar en runda i ut i naturen på ca 20-30 min som uppvärmning inför ett dressyrpass..

Dressyrpassen är inte heller så långa utan jag rider tills det känns riktigt bra, tills jag fått igenom ungefär vad jag tänkt mig.. genomsnitt tar det inte mer än ca 25 min innan jag är klar.

Om jag inte rider för tränare förstås, då betalar jag för 45 min och rider i regel den tiden också...

jag är inriktad på dressyr och tränar inför tävling, men är noga med att variera mig ändå.
Jag rider 6 dagar i veckan, och brukar ha med:

3 dressyrpass varav 1 för tränare
1 hopp/markarbetespass
1 uteritt med klättring
1 vanlig uteritt där vi busar lite
1 vilodag

Försöker aldrig göra samma två dagar i rad, och skrittar alltid lite utanför ridbanan även om det är dressyr på schemat.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 676
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 391
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama