Hur/Varför uppkommer exemen?

nexxa

Trådstartare
Min vbls valack på 13 år får varje vinter exem.
Han har fått det i samband med användning av det nya täcket.
Kan det vara möjligt att en häst får exem pga något i täcket?

Att täcket skulle vara för tjockt och inte andas, stämmer ej.
Täcket har vara varit på ett fåtal gånger då det varit som värst väder.

En veterinär sa att man kunde ta prover om han får det i höst igen.
Förr året i januari så klippe vi honom, helt.Han hade stora exem på huden på bland annat bogen,ryggen, etc etc.

Vad tror ni det är?

Sv: Hur/Varför uppkommer exemen?

Var det tvättat innan det sattes på honom eller var det sprillans nytt?

Min veterinär förklarade nämligen för mig att ofta förstör sina täcken med vanliga tvättmedel man använder till kläder. tex, VIA, ARIEL osv. Och att dessa kunde även få en negativ reaktion på hästen. En i mitt förra stall var med om det där, hon hade tvättat sitt flecce i tvättmaskinen med vanligt tvättmedel och hästen fick en väldigt konstig hudreaktion, inte riktigt exem men det kunden lika väl ha blivit det enligt vet.

Både nya häst och människokläder kan vara belagda med ett ämne som irriterar huden. Går bort efter 1-några tvättar. HH

Exem som hästar får är oftast en allergisk reaktion. Så för att veta säkert varför din häst får det så är ju ett prov det bästa.
Det är tråkigt när det blir så.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 555
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 057
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama