Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
jag hatar att ha svart läder till hästen - allt "damm" och smuts som sätter sig på insidan syns jättebra :S
därför försöker jag rengöra allt med sadeltvål så ofta jag orkar - ibland blir det flera gånger i veckan och ibland mer sällan.
använder tvålen i den blå asken men ska köpa stübben som är mkt bättre!
när jag fettar in så gör jag det nån gång per månad och då med Stübben hamanolfett som är jättebra!
inför tävling är jag PEDANT :S
jag skrubbar bort all smuts som kan sitta fastnaglad på ex insida av träns och martingal med nagelborste och ev såpa. tvålar in, ev sedan med effax cremetvål och sedan fettar in.
sen gör jag rent alla mässingsspännen genom att skrubba dom med svinto- och sen smörjer jag in dom med tandkräm så det blänker ordentligt. samma sak med bettringarna.
tur att jag bara tävlar ca varannan helg annars skulle jag aldrig orka göra allt det. men tkr det är roligare att putsa inför tävling!
Förut har jag använt Stübbentvål och Effax läderbalsam (och ibland neatsfootsoil), men efter att jag köpte min sadel (på mustang) och fick med en annan sadeltvål (heter något med B&E), så har jag övergått till den sadeltvålen. Den är helt SUPER
Om lädret är torrt skulle man först smörja med läderbalsamet, och sen dra av med tvålen. Funkar toppen