Hur vårdar du din sadel & träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 9 462
N

Nova

Hur ofta brukar ni smörja in och göra rent era sadlar och träns? Vad anväder ni då?

Själv brukar jag smörja tränset varanan gång jag ridit, sadlen blir lite mer sällan. Använder alltid Effax tycker det är super.

Sv: Hur vårdar du din sadel & träns

Fettar in tränsen efter varje användning.

Använder då

- Stüben Hamanolfett till Dressyr tränset och hopptränset.
(nyiköpt super bra, rekomenderar)

- Effax till martingal och övriga prylar.

Till sadeln använder jag

- Ekol glycerintvål
- Ekol skin och läderbalsam

Senast ändrad av en moderator:

Jag svabbar av sadeln med Stübbens flytande tvål en eller ett par gånger i veckan, tränsen något mer sällan. Fast å andra sidan så har jag så många träns att de egentligen inte används så många gånger mellan rengöringarna...

Smörjer (med Stübbens Hamanolfett eller Efffax läderbalsam) gör jag några gånger/år på sadeln och de träns som är mjuka och fina. Stelare träns av sämre kvalité smörjs nån gång/månad.

Smörjer ca. 1 gång i veckan. Använder ekol lädertvål och balsam men ska byta till Stübben lädertvål, den luktar ju så gott!!

oj, vad duktiga ni är!
jag putsar mina två träns högst en gång per månad, men ekoltvålen och oljan.
sadeln har jag tur om jag putsar var tredje månad... :angel:

tränset brukar jag dra av med lite (keiffer) sadeltvål efter varje ridpass, hästen slabbar alltid ner nedre delen av nosgrimman.
Sadeln smörjer jag av med tvål ungefär varannangång, och då och då med butetkrämen.

Putsar tränset efter varje användning. Sadeln ganska sällan, den kommer ju inte i kontakt med hästen och blir smutsig av det som tränset.
Använder lite olika, glycerintvål om det är väldigt smutsigt. Annars Effax som mjukgör så bra utan att kladda.

Gör rent dom efter behov, men kanske en gång i veckan. (använder Stubbens glycerintvål)
Smörjer sadel och träns ungefär varannan vecka med Effax.

Rengör sadel och träns ungefär varannan dag med glycerin tvål och kanske 1-2ggr i veckan med ekol olja och effax läder balsam.

Tränset drar jag av efter varje anvädning med en glycerintvål, antingen från stübben eller från carry&day&martin. Likaså sadeln. Ca 1-2 ggr i månaden fettar jag in grejerna med stübben hammanolfett.

Ibland har jag även på lite läderbalsam från effax.

Efter mina uppfostringsmånader hos min tränare så torkar jag av lädret med stübbens lädertvål varje gång jag andvänt det.
Fettar in gör jag vid behov, när jag märker att lädret tappar sin glans (när de e torrt) (ca. 1 gång i månaden)

Nu har jag varit lite slarvig med utrustningen, men normalt sett gör jag rent tränset ganska ofta. Smörjer däremot max en gång i månaden.

Generellt sett så har man dyr utrustning som ska hålla länge bör man som tumregel:
Dra av smutsen med lädertvål (stübbens glycerintvål tycker jag är bra, det skummar inte så mycket) efter varje användning där det blivit svettigt eller minsta lilla smuts.
Smörja med läderfett (ex. Effax läderbalsam) en gång per månad eller varannan månad. Det är inte lika viktigt bara man håller utrustningen ren, och att man låtit lädret dra åt sej fettet ordentligt när det är nytt och stelt.

Att smörja utan att rengöra är bara dumt. Då "smörjer man fast" smutsen. Att smörja för ofta är inte bra för lädret. Att rengöra är mycket bra för lädret.

Torkar av med vatten och ev. sadeltvål när det blivit lortigt.
Torkar torrt när grejorna blivit blöta.
Smörjer med Chao-line 2-3 ggr/år.
Tvättar ordentligt med sadeltvål 1 ggr/år.

Alldeles för sällan: :o Brukar bli när det är för skitigt. :p Var jätteduktig på att smörja och hålla på när jag var yngre, men det hinns inte med längre.
Jag använder Prestiges Leather Elisir, gör rent och fuktar samtidigt, eftersom jag har Prestige-sadlar. Nya träns fettar jag in med Passiers läderbalsam.

Är alldeles för dålig på att ghöra det regelbundet.
Men jag använder först lädertvål och sedan läderbalsam (Effax) på alla läderprodukter. I alla fall en gång i månaden eller oftate om det är skitigt.

Gör bara rent inför varje tävling, så under vår/sommar/höst så blir det ganska ofta. Vinter dock mer sällan... :o Gör först rent med sadeltvål, sedan neatsfoot oil och lite andra saker! :)

Jag gör sällan rent, max 1 gång i månaden... Men det är när det behövs liksom. Använder då Stübbens lädertvål och Hööks Windsor läderbalsam.

Har olika träns till dressyr och hoppning och så så det blir ju lite variation.

Senast ändrad:

efter varje användning.
ett fett. vet ej namnet. men är milt och jättebra.
haft det i ca 6 år...

smörjer oftast bara inför tävling (om ens det :o) sadeln går ju inte att smörja, men tränset, stigläder och gjorden o de smörjer jag inför tävling..sån där vanlig glycerintvål o nått tyskt läderbalsam m bivax som luktar jättegott :love:

Jag gör rent när det behövs. Smörjer gör jag när grejerna är nya, och sen någon gång per år.
Lägger inte alls speciellt mkt tid på rengöring och smörjning, det är överskattat, mina grejer håller sig jättebra endå, jag har bara mjukt läder och det är väldigt sällan det är smutsigt.

Varierar mellan ekol glycerintvål, Carr Day and Martin's tvålspray samt hööks gula tvål. alla funkar bra tycker jag. Smörjer gör jag med läderfett m. bivax från danmark, ingen aning om vad det är för märke.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 205
Senast: Reshästen
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 145
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31