A
alejah
Ponnyn jag rider fick ett ganska djupt sår på ena bakbenet ovanför karleden på skenbenet för 10 dagar sen ungefär. Hon har inte känts varm och inte markerat något. Vi tävlade t.o.m två dagar efteråt utan att någon kommenterade något (lätt dressyr). Veckan efter tävlingen har jag inte ridit henne eftersom hennes hovar är så pass torra att delar vid skorna har lossnat och hon behöver skos om av hovslagaren när han slutat sin semester. Vill inte riskera att hon får ont när inte skon ligger an mot hoven knappt så jag vet inte om hon kanske markerar om jag rider henne nu...kanske överdriver
Hon verkar iaf ha massa energi i hagen och verkar inte ha ont av vare sig skor eller såret. Däremot verkar det svårläkt. Först använde vi zinkpasta på för att torka ut det, men eftersom det blev så torrt att det började spricka upp efter några dagar har vi använt helosan istället för att undvika att flugor är i såret. Tyvärr funkar inte helosanen riktigt heller. Det verkar inte bli nån riktig skorpa.. Har funderat på att linda in på nåt sätt, men då stänger man väl in eventuell smuts?
Några tips??
Det är ju rötmånad med så det kanske påverkar?
Kan det vara nära benet så det är svårläkt pga av det? Skenbenet ligger ju ganska ytligt på baksidan av benet..
Blev lite rörigt men jag hoppas ni förstår nåt...
Hon verkar iaf ha massa energi i hagen och verkar inte ha ont av vare sig skor eller såret. Däremot verkar det svårläkt. Först använde vi zinkpasta på för att torka ut det, men eftersom det blev så torrt att det började spricka upp efter några dagar har vi använt helosan istället för att undvika att flugor är i såret. Tyvärr funkar inte helosanen riktigt heller. Det verkar inte bli nån riktig skorpa.. Har funderat på att linda in på nåt sätt, men då stänger man väl in eventuell smuts?
Några tips??
Det är ju rötmånad med så det kanske påverkar?
Kan det vara nära benet så det är svårläkt pga av det? Skenbenet ligger ju ganska ytligt på baksidan av benet..
Blev lite rörigt men jag hoppas ni förstår nåt...