Hur vårda djupt sår?

A

alejah

Ponnyn jag rider fick ett ganska djupt sår på ena bakbenet ovanför karleden på skenbenet för 10 dagar sen ungefär. Hon har inte känts varm och inte markerat något. Vi tävlade t.o.m två dagar efteråt utan att någon kommenterade något (lätt dressyr). Veckan efter tävlingen har jag inte ridit henne eftersom hennes hovar är så pass torra att delar vid skorna har lossnat och hon behöver skos om av hovslagaren när han slutat sin semester. Vill inte riskera att hon får ont när inte skon ligger an mot hoven knappt så jag vet inte om hon kanske markerar om jag rider henne nu...kanske överdriver:crazy:

Hon verkar iaf ha massa energi i hagen och verkar inte ha ont av vare sig skor eller såret. Däremot verkar det svårläkt. Först använde vi zinkpasta på för att torka ut det, men eftersom det blev så torrt att det började spricka upp efter några dagar har vi använt helosan istället för att undvika att flugor är i såret. Tyvärr funkar inte helosanen riktigt heller. Det verkar inte bli nån riktig skorpa.. Har funderat på att linda in på nåt sätt, men då stänger man väl in eventuell smuts?
Några tips??:confused:
Det är ju rötmånad med så det kanske påverkar?
Kan det vara nära benet så det är svårläkt pga av det? Skenbenet ligger ju ganska ytligt på baksidan av benet..
Blev lite rörigt men jag hoppas ni förstår nåt...

Sv: Hur vårda djupt sår?

Rengör såret ordentligt med ljummet vatten och tvål. Låt därefter torka ordentligt och bandagera med absorberande kompress, t ex Sorbact, närmst såret. Byt bandage dagligen.

Zinkpasta ska användas till eksem och där den uttorkande effekten är önskvärd. Till ett öppet sår är det helt fel val.
Man ska inte heller smörja på mjukgörande salva på ett öppet sår, möjligen under såret för att förhindra att eventuell sårvätska fräter på huden.

Det hårda du känner bak på skenbenet är böjsenorna. Sitter såret här? Om såret verkligen sitter över skelettbenet kan man, med tanke på att såret är svårläkt, misstänka ett övergrepp på benet och en begynnande fistel.

Du gör helt rätt i att inte rida din häst när den har lösa skor.

Det är ju inte öppet så att det blöder men mjukt. Funderade på Sorbact faktiskt eftersom vi använt det innan på en annan häst, men tyckte det var svårt att få det att läka eftersom det verkade stänga in smuts när vi använde det. Det drog ut mycket men inte allt. Kanske ska prova det iaf då...
Jo det är nog böjsenan det heter:o...Kollade visst lite för snabbt på bilderna...men kan det påverka senan tror du?

Men du ska ju tvätta såret först så det inte är smuts under bandaget ! Det som kommer ut ska ju ut.

Väteperoxid och Streptocilinsalva är bäst, på allt, prova det!

Länge leve antibiotikaresistensen!

(Streptocilin ska man nog vara lite mer rädd om än att slabba på i vartenda sår)...

Jag håller verkligen med, många hästägare sätter på Streptocilinsalva på minsta lilla sår även i förebyggande, jag tror inte det är bra, däremot ät salvan suverän när såren blir variga eller inflammerade.

Tvätta (mild tvål och skölj noga) och linda om med kompress över såret och bomull som skydd/pad. Är det smutsigt så kan ni spreja på klorhexidin vid byte av bandaget. Var noga med er egen hygien när ni håller på med såret så att ni inte överför smuts.
Smörj med mjukgörande salva runt sårkanterna. Rinner det sårvätska ner över andra delar så rengör noga och smörj även där.

Fota gärna såret varannan dag så ser ni om det minskar när ni jämför bilderna!

Tänk på att såret ska läka inifrån och ut om det är djupt.

Alsolsprit och alsollösning är också uttorkande. Drog på Ytdes(köpt på B*rjes) på ett ett sår och ett bett som svullnat lite i förrgår och igår alsolsprit och idag var det jättefint, ingen svullnad kvar och såret hade läkt ihop.
Djupa sår tar det lite längre tid med men om sårfliken ligger neråt är det bara att fortsätta hålla rent, gärna morgon och kväll. Jag bad om en doseringsspruta på apoteket också(används egentligen till småbarn när de ska ha medicin), tycker det är lättare att pricka rätt och det blir mindre spill.

Lycka till!:)

Uppdaterar mig lite...
Många bra tips här :)

Har i några dagar rengjort med tvål och vatten sen torkat av såret för att det inte ska vara för blött och sen satt på sorbact med liten kompress bakom och lindat. Det håller sig rent så länge hon inte lyckas dra ner bandaget... :/ Lite mer skorpa runt kanterna nu men det blir kladdigt i mitten av såret fortfarande, gulaktigt. Var? eller är det sårvätska som klumpat sig? Hon verkar inte påverkas av såret iaf.

Undrar när man vågar låta henne gå utan lindan egentligen för det verkar inte torka till riktigt så länge lindan är på...?

Var bara noggrann med att rengöra såret varje dag. Min häst fick några djupa sår förra sommaren efter att han blivit biten av en annan häst när de bråkat. Jag rengjorde med jodopax för att få bort ev.bakterier och sen sprayade jag på sårspray så att det inte skulle bli massa smuts i igen (: det tog inte alls lång tid tills såren var helt borta(:

Senast ändrad:

Jag hade gjort rent med koksaltlösning om såret nu inte är inflammerat. Och haft hästsalva runt (RUNT, inte på såret), eftersom det hjälper delvis att hålla flugorna och skit borta.
Är såret inflammerat skulle jag använt jodopax, ev jodopaxomslag beroende på hur såret ser ut.

Det du beskriver är bara sårvätska, så det håller på att läka. Det är bra att det rinner av lite.

Har du låtit någon vetrinär kolla på det? Eller det kanske inte är såpass allvarligt förresten....

kl

En av våra hästar fick ett djupt sår,och vi tvättade de med koksalt,och satt på pencilin salva,veterinären sa de. :) lycka till!

Det låter bra. Såret är infekterat, därav det gula (var), men så länge det inte svullnar upp kommer Sorbactkompressen att ta hand om vätskan. Det är alltid bra att låta sår luftas, men just nu är risken överhängande att flugorna ställer till det. När såret börjar dra ihop sig kan du ta en vanlig kompress och tejpa fast över såret med hjälp av klisterbinda, t ex Tensoplast (finns på apoteket). Tejpa sas i kanterna på kompressen så blir det bara luftig kompress över såret.

Om det fortsätter att komma mkt gult kan antibiotika behövas, men då måste du kontakta veterinär.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 568
Senast: skuggi
·
Hästvård I maj skadade sig min häst. Hon fick ett rejält sår precis ovanför hoven som går nästan runt hela benet. Såret gick in till skelettet...
Svar
4
· Visningar
1 074
Senast: Lis88
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar