Hur var de gamla avelshingstarna?

malinsky

Trådstartare
Jag har nu i mitt spirande avelsintresse börjat att grotta i hästens stamtavla. Hon är ju efter Lambert - Porfyr

Lambert har jag hört lämnar heta avkommor. Porfyr har Unikum bakom sig vilket jag tycker är intressant då jag tänker betäcka med just en Trakehner. Vad vet ni om min hästs bakgrund? Vad lämnar de för avkommor generellt? Humanist har jag hört talas om, men kan inte placera hästen riktigt.. Var Porfyr hopphäst och har han hoppstam? Lambert har Gaspari bakom sig, den omtalade, men kan ni berätta om honom? Också han har Unikum bakom sig.

Vad lämnade dessa hästar efter sig i hennes stamtavla som ni vet? Hur var de?

Sv: Hur var de gamla avelshingstarna?

Porfyr hade samma mamma som Jana Wannius gamle elithoppare Tredje Mannen, Terecina III e Unikum. Porfyrs pappa var Vagabond-sonen Diamant. Enligt 1993 års hingstkatalog hade Porfyr 4 placeringar i msv hoppning. Han togs ur avel 1994.

Är det Gaspari du vill veta något om?

Han var den förste Flyinge-hingst som tävlades, och han reds av Yngve Viebke, Flyinges beridare. Gaspari hade ett flertal SM-segrar i dressyr, och deltog också i OS två gånger. Vid andra tillfället reds han av Hans Wikne, då Viebke p g a sitt yrke räknades som professionell. Han skulle ha ridits av den då mycket kände och framstående Henri St Cyr, men denne råkade ut för en allvarligt bilolycka och var tvungen att avstå OS.
Gasparis mest kände avkomma måste vara hingsten Piaff 399 som exporterades till Västtyskland och Lieselotte Linsenhoff 1965 och vann individuellt OS-guld 1972. Tror också att de tog lagguldet. Gaspari lämnade mer än tio hästar i svår klass, majoriteten var i dressyr men han är också pappa till Peter Erikssons förste OS-häst Imperator 529.

Jag har haft kontakt med två Porfyrhästar förutom han själv. Dessa bägge två var kanske inte världens roligaste exteriörmässigt men hoppade riktigt skapligt bägge två och var hur goa som helst att hålla på med.

Eg så mkt som möjligt om så många som möjligt! ;)

Humanist menar jag som finns från mor och faders sida. Är hennes stamtavla ordinär? Är det en "bra" stam? Hade sverige tex på 70 talet många bra hingstar? Jag tycker att det är många få hingstar som är ständigt förekommande, men det är kanske jag i min okunskap!?

Unikum var inte så uppskattad heller har jag läst ngnstans..?

Kan jag med fördel köpa "boken med de många sakfelen" eller finns det andra bra böcker för att "förkovra" mig i stamtavlan?

Ge mig annars så mkt info ni orkar ge mig :-)

Du kan absolut köpa boken med de många sakfelen :D
Det finns väldigt mycket intressant info i den, bara man vet vad som är rätt :crazy: ;)

Lite tillägg. Jag hade själv ett Porfyr-sto, har ridit flera avkommor, kommit i kontakt med en del. Främst som unghästar. Många som jag träffat på har varit för :devil: liga som unghästar, flera vet jag har vart svåra att ens komma upp på. Några få har jag följt ett par år, har då blivit bättre. Ingen vidare ridbarhet dock. Har träffat på en hyfsat bra häst (gissningsvis kunde han ha räckt gångartsmässigt till medelsvår i alla fall). Resten skulle jag beskriva som "medelmåttor", en del lite mindre, oftast "burkiga" i typen. Min hade rätt bra hoppteknik som ung, men urusel galopp. Hade kanske räckt till LA hoppning gissningsvis.

Tredje Mannen var ju känd för att ha vart rätt komplicerad också.

Jag känner till flera avkommor till Porfyr med spatt eller patellaupphakning - inte så konstigt om man ser till stammen.

Porfyr var skolhäst på Flyinge i många år, även efter att han tagits ur avel pga svag förärvning. Startade msv dressyr också.

Lambert tävlade dressyr, var rätt framgångsrik upp till msv. Samma mamma som Napoleon. Hade själv mycket nerv, nedärvde det också.

Porfyr har jag sett i stammen på någon enstaka dressyrhäst men det är ingen stam jag skulle vilja ha. Lambert kan jag tänka mig.

Mvh Cissi

PS. Det finns en del bilder på photo.starblvd.net/CissiPomohna - Star Photo är dock struligt... Ska se senare om jag kan länka in nån bild, det brukar funka... DS.

Kom på, du borde skaffa de fyra häftena "Gamla tiders ädla hingstar" som Joja Lewenhaupth gav ut för en 20 år sen. De är en guldgruva både vad gäller bilder och info! Dessutom är dom lättare att få tag på och mycket billigare än stamböckerna :D

Jag har också hört att Tredje Mannen var knepig, men jag tänkte att det berodde på fadern, har ju en Ceylon-dotter själv...

Vet du om Porfyr togs ur avel p g a spatten och patellaupphakningen?

Håller helt med om att jag inte vill ha någon Porfyr-avkomma, men gärna en med Lambert i stammen.

hmm... damen var tydligen mer vild än tam som ung.. alltid snäll att hantera dock. Nu som 15 åring är hon het och lätt-taggad, men hon är ändå väldigt snäll, så hon har lugnat sig betydligt. Anlag från Porfyr tro? (fast mamman till hästen kunde ett barn rida, hur snäll som helst..) Hon är lite "brytig" och mer en karlhäst. (vad menar du med "burkig") Hon är dock gudomlig att rida.

Den enda avkomman hon har är ganska lik henne till sättet, men han är bara drygt 1 1/2 år, så vem vet hur han blir uppsutten.

Mkt patella och spatt på Porfyrs stam? förklara gärna närmare, jag kan som jag redan har skrivit inget, så berätta gärna!

Det enda jag har hört ang Lambert är att han lämnar heta hästar, vilket passar in på henne, men har du ngt mer att berätta om honom som individ?

:bow:

tack å bock! Var hittar jag "Gamla tiders ädla hingstar"? Bokhandel el ngn förening??

Porfyrs farfar Vagabond togs ur aveln p g a att han ansågs nedärva patellaupphakning.

Känner till MÅNGA Porfyrhästar och har aldrig hört om varken patella eller spatt på någon så det ska man nog vara försiktig att uttala sig om. Annars är dom gamla i typen, lågställda och oftast lite burkiga bra skritt och trav men sämre galopp. En avkomma i USA går GP i dressyr. Skiftande temperament för dom har ju en mamma också ;) . Lambert själv däremot hade ju mycket huvud men trevliga hästar. Har ju hellre Porfyr än Lambert speciellt i andra eller tredje led.
/Cats

Jag har i alla fall träffat på med spatt och patella. Vilket inte är förvånande med tanke på stammen.

Håller med dig om äldre typ, lågställt och burkigt. Har sett en med bra skritt och trav, resten väldigt medelmåttigt och ingen med bra galopp. Hyfsad hoppteknik på nån. Känner till en avkomma som gått hyfsat i dressyr, Ares Grocer, tror att han hade rätt bra möderne om jag inte minns fel? Double O Seven gick väl rätt bra i hoppning också.

De jag träffat på har varit lättfödda. Har väl träffat på nån enstaka med hyfsat temperament och ridbarhet men de flesta med mindre bra temperament... Oavsett möderne.

Min egen var klass I som föl, vet ej siffror, visade henne som 6-åring och då fick hon 78787=37 p, borde haft betydligt lägre på benen, väldigt inkorrekt.

Är nu ridskolehäst sedan många år och funkar bra som det (född 84).

Mvh Cissi

Jag tror att Porfyr togs ur avel pga att han förärvt sig dåligt, känner inte till någon hingst som tagits ur avel pga patella (förutom hans farfar Vagabond) eller spatt.

Mvh Cissi

Jag känner också bara till Vagabond, men tänkte att jag kanske hade missat något.

Eftersom Porfyrs farfar togs ur avel just på grund av att han ansågs förvärva patellaupphakning kan det knappast vara förtal att diskutera ifall sonsonen fått anlaget.

Visst, men hade det funnits misstankar om Diamants eller Porfyrs nedärvning av patella hade man säker vidtagit åtgärder då.

Men det kanske man gjorde när man tog Porfyr ur avel, med anledning av detta. Det kanske bara hette att han nedärvde sig dåligt. Sådana komentarer har ju sagt tidigare.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 432
Senast: Behati
·
A
Avel Har blivit erbjuden att låna ett avelssto. hon är tävlad msv-dressyr, 7-7 i hopp på kvaliten enl asvh (fast ägarna sa 8-8:o)...
Svar
11
· Visningar
1 104
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka