Hur vanligt med 0 EPG??

pinky

Trådstartare
Har precis fått provresultatet från Vidilab, och SAMTLIGA hästar visade på 0 EPG på "allt". Då är det allt från de hästar som flyttade in i april (från 2 olika stall) till de "gamla rävar" som bott här i 7-8 år.

T.o.m min häst, som flyttat hit och dit de senaste 2 åren och därför avmaskats helt vilt och inte alltid så konstkvent, var ju helt fri. ;)

Är det vanligt att det är så, eller kan jag ha gjort något fel vi provtagningen? :crazy:

Sv: Hur vanligt med 0 EPG??

Min häst har haft 0 EPG på allt två år i rad. Hur gamla är era häster? Äldre hästar brukar kunna stå emot maskangrepp bättre än unga individer.

Det är 2 st 6-åringar och resten är 15-17 år... Så det är ju vuxna hästar. Totalt är det 7 hästar i stallet just nu.

Min häst har haft 0 EPG två år i rad nu! :banana: :)

Men när vi gjorde träckprov i stallet så hade 4 av totalt 8 hästar 0 EPG. Den hästen som hade mest i vårt stall hade 850 EPG.

Lånar tråden lite och tjuvar in en egen fråga:

Vilket är det högsta EPG:t som ni hört talas om? Hur högt kan hästarna ha egentligen?

Det högsta jag hört om var den i vårt stall med 1700 EPG...Fast det finns nog de som haft högre..men den är den enda jag vet som har haft högt.

Till alla som svarat hittills:

Tack, nu känner jag mig lite lugnare. Blev faktiskt helkonfys där ett tag... :D

Mynta2 skrev:
Det högsta jag hört om var den i vårt stall med 1700 EPG...Fast det finns nog de som haft högre..men den är den enda jag vet som har haft högt.

Ok, och vi som trodde 850 var riktigt mycket! :o Jaha, där ser man... ;)

*lånar knapp*

En annan fråga om 0 EPG. Jag tog träckprov nu senast 18 april, och det visade 0 EPG, samma som förra året. Om jag förstått allting rätt så behöver jag alltså inte avmaska i år då? Inte förrän till hösten i alla fall och då för att ta styngflugans larver.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 189
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 414
Senast: Vinur
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 942
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka