Hur vanligt är det?

lillamy73

Trådstartare
Att ett sto uppvisar brunst symtom första "brunsten" efter att hon är konstaterad dräktig?

Mitt sto konstaterades dräktig i måndags.
Tycker nu att hon verkar brunstig.
Läste att vissa ston kunde uppvisa "brunst" den tid när hon skulle vara brunstig.
Men hur vanligt är det?

Förra året konstarerades hon dräktig på dag 19 och var tom dag 54.
Är orolig att det ska bli samma iår igen.

Ska ultraljuda igen om två veckor.

Sv: Hur vanligt är det?

Jag tycker inte att det är vanligt alls.
Är du säker påa att hon inte har cystor, så att veterinären tog fel på dräktighetsblåsa och cysta?

Mitt ena sto var "brunstig" på dag 22 eller 23 i sin dräktighet, men det var bara den dagen. Inget av de andra stona har visat någon brunst och inte det stoet heller efter den dagen heller.

Det är nog ganska så ovanligt. :)

Angående cystor vet jag inte.

Veterinären som Ultraljudade henne jobbar som klinikveterinär på ett travstall. Hon är specialutbildad på just gynekologi hos hästar.
Hon jobbar på seminstationen där.

Så jag hoppas att hon har rätt.
Men det visar sig om två veckor.

Jag hoppas verkligen att hon är dräktig och att det inte är en cysta.

Det spelr ingen roll hur erfaren man är, en cysta ser ut som en dräktighetsblåsa.
Det man kan göra är när man (om) ultraljudar i brunsten skriva upp de cystor som ligger i livmodern. Var de ligger, och hur stora de är.
då har man nåt att jämföra med när man dr-kollar.

Kommer man bara med ett tidigare icke kollat sto och vill ha dräktighetsundersökt är det så gott som omöjligt att säga vad som är vad.

Ska idag ha ut veterinären igen då hon fortfarande visar brunst :cry:

Börjar bli stamkund på veterinärstationen behöver knappt presentera mig längre.

De kommer ut och ultraljudar henne och är hon brunstig tar de ett bakterie prov på henne.

Ska idag ha ut veterinären igen då hon fortfarande visar brunst :cry:

Börjar bli stamkund på veterinärstationen behöver knappt presentera mig längre.

De kommer ut och ultraljudar henne och är hon brunstig tar de ett bakterie prov på henne.

Vi får hoppas att hon är dräktig då =) berätta hur det gick sen. Mitt sto brunstade under dräktigheten.

//Diana

Veterinären hinner inte komma idag så jag gissar att denna brunsten snart är över.
De kommer på lördag och då får det bli ett vanligt ultraljud istället.

Talar om hur det fortlöper....

Hoppade över att ta ut veterinären i helgen.
Tänkte att brunsten var ju redan över.
Ska i morgon gå till en seminstation i närheten och göra ett ultraljud.

Blir billigare än att ta ut de andra veterinärerna.
Då får jag se om hon resorberat igen eller om det var en sken brunst hon hade.

Är hon tom så kommer jag att be om att få komma till seminstationen och ta ett bakterie prov vid nästa brunst.

Hoppas att det var en skenbrunst! Ston kan ju vara lite luriga ibland... Uppdatera i tråden när du varit på UL!

Idag gick jag och mitt sto till stuteriets seminstation för att göra ultraljudet och vet ni va??

Det var en skenbrunst min tokiga tjej hade.
På ultraljudet fanns ett trettio dagar gammal bebis:banana::bump:
Det lilla hjärtat tickade där inne.

Ska tillbaka och göra ett nytt ultraljud runt dag 45.
Är så glad :D

Grattis!! Så roligt, jag har haft sto som skenbrunstat men det var innan ultraljudets tid. Hon brunstade och lät valackerna hoppa på henne så det var bara att packa sig iväg till hingsten igen. Väl där visade hon totalt kalla handen, riktiga karlar göre sig ej besvär!! 11 mån. senare föddes fölis. :D

Grattis grattis grattis! Jag vet hur glad man blir! :laugh: Hoppas det håller i sig nu också!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 678
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka