Hur vanligt är det?

lillamy73

Trådstartare
Att ett sto uppvisar brunst symtom första "brunsten" efter att hon är konstaterad dräktig?

Mitt sto konstaterades dräktig i måndags.
Tycker nu att hon verkar brunstig.
Läste att vissa ston kunde uppvisa "brunst" den tid när hon skulle vara brunstig.
Men hur vanligt är det?

Förra året konstarerades hon dräktig på dag 19 och var tom dag 54.
Är orolig att det ska bli samma iår igen.

Ska ultraljuda igen om två veckor.

Sv: Hur vanligt är det?

Jag tycker inte att det är vanligt alls.
Är du säker påa att hon inte har cystor, så att veterinären tog fel på dräktighetsblåsa och cysta?

Mitt ena sto var "brunstig" på dag 22 eller 23 i sin dräktighet, men det var bara den dagen. Inget av de andra stona har visat någon brunst och inte det stoet heller efter den dagen heller.

Det är nog ganska så ovanligt. :)

Angående cystor vet jag inte.

Veterinären som Ultraljudade henne jobbar som klinikveterinär på ett travstall. Hon är specialutbildad på just gynekologi hos hästar.
Hon jobbar på seminstationen där.

Så jag hoppas att hon har rätt.
Men det visar sig om två veckor.

Jag hoppas verkligen att hon är dräktig och att det inte är en cysta.

Det spelr ingen roll hur erfaren man är, en cysta ser ut som en dräktighetsblåsa.
Det man kan göra är när man (om) ultraljudar i brunsten skriva upp de cystor som ligger i livmodern. Var de ligger, och hur stora de är.
då har man nåt att jämföra med när man dr-kollar.

Kommer man bara med ett tidigare icke kollat sto och vill ha dräktighetsundersökt är det så gott som omöjligt att säga vad som är vad.

Ska idag ha ut veterinären igen då hon fortfarande visar brunst :cry:

Börjar bli stamkund på veterinärstationen behöver knappt presentera mig längre.

De kommer ut och ultraljudar henne och är hon brunstig tar de ett bakterie prov på henne.

Ska idag ha ut veterinären igen då hon fortfarande visar brunst :cry:

Börjar bli stamkund på veterinärstationen behöver knappt presentera mig längre.