Hur vänjer ni av era föl?

B

bibbi

Hur gör ni när det är dags att vänja av fölen från sina mammor? Hur gamla är fölen vid avvänjning? Tar ni bort dom tvärt från stona eller vänjer ni av succesivt?

Sv: Hur vänjer ni av era föl?

Vid 6-7 månaders ålder brukar vara lagom ålder.
I början kan det vara bra om sto och föl har varsin box på nätterna och går ihop på dagarna. När sen "riktiga" avvänjningen kommer och de ska va i olika hagar. Så brukar det va bäst om de är långt ifrån varandra så de inte kan titta o gnägga till varann. Är lätt hänt då att fölet rymmer ur hagen. Har man svårt att ha dom skilda åt kan det vara bra o t.ex lämna bort stoet en månad om man har möjlighet till det.

Jag hade fölet i egen box nattetid under en månad. Flyttade henne sedan när hon var 6 månader. Då var sto o föl rätt trötta på varandra så det var lagom. Efter ca 6 mån borta så tog jag hem unghästen, de kände igen varandra, men hon är helt avvand. Jag hade aldrig problem med viktminskning eller något annat. Jag tror det var i precis rätt tid att vänja av just min häst. Det där får man ju se till individerna, men före 6 mån ålder tycker jag nog inte man ska vänja av, om det inte är något speciellt, t.ex. att mamman är sjuk eller något.

Våra två föl som är födda i början-mitten av maj går fortfarande ute dygnet runt med stona. Vi har bara två boxar så sto och föl får stå tillsammans när de stallas in. Vi hoppas fölen kommer flytta hemifrån runt jul.

Grannens föl står i egen box på nätterna sedan tre månaders ålder.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 194
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka