Hur vänjer man sig?

Fille

Trådstartare
Vår hona är snart ett år, har varit ute till och från sen dess att hon blev kastrerad i höstas. Dock bara kortare stunder och har alltid kommit när man ropar. Nu har hon börjat ge sig ut på något längre stunder, idag kommer hon inte när jag ropar. Och det är väldigt påfrestande för mitt psyke, tycker det är skitjobbigr att hon inte kommer! Hur vänjer man sig vid utekatt? Detta är min första egna katt, så van med häst och hund som man har i koppel eller inom ett staket...

Vår hona är snart ett år, har varit ute till och från sen dess att hon blev kastrerad i höstas. Dock bara kortare stunder och har alltid kommit när man ropar. Nu har hon börjat ge sig ut på något längre stunder, idag kommer hon inte när jag ropar. Och det är väldigt påfrestande för mitt psyke, tycker det är skitjobbigr att hon inte kommer! Hur vänjer man sig vid utekatt? Detta är min första egna katt, så van med häst och hund som man har i koppel eller inom ett staket...

Man vänjer sig inte. Jag blir fortfarande hysterisk när Missia inte kommer när jag ropar på kvällen. Men det är priset för att hon får leva som hon vill så jag får ta det helt enkelt.

Nu när hon är äldre är hon dock bekväm så det är sällan hon vill vara ute på nätterna även när det är sommar :love: Just nu vill hon knappt gå ut så matte puttar faktiskt ut henne ibland (givetvis inte med våld etc) för SÅ kallt är det inte. Gör jag inte det river hon inredningen :meh:

Man vänjer sig inte. Jag blir fortfarande hysterisk när Missia inte kommer när jag ropar på kvällen. Men det är priset för att hon får leva som hon vill så jag får ta det helt enkelt.

Nu när hon är äldre är hon dock bekväm så det är sällan hon vill vara ute på nätterna även när det är sommar :love: Just nu vill hon knappt gå ut så matte puttar faktiskt ut henne ibland (givetvis inte med våld etc) för SÅ kallt är det inte. Gör jag inte det river hon inredningen :meh:

Tyvärr dröjer det ju innan poppy bli gammal och bekväm! :p hon kom dock in precis efter att ja skrivit tråden men pulsen han att stiga en sväng... Hangrannkatterna är okastrerade och elaka, dom skrämmer mig nog mest!

Poppy älskar dreamisar så brukar skaka på påsen och ropa samtidigt, det brukar funka i alla fall!

Det funkar bra på Missia också fast det inte behövs numera egentligen :D Jag har medvetet "tränat" henne att kommer man in när matte ropar får man Dreamies på ett speciellt ställe i hallen så när hon kommer in går hon dit direkt :up:

I min ungdomsdagar så brukade vi gå ut och veva med konservöppnaren på farstun. Brukade fungera bra. Men visst, priset du får betala för att ha utekatt. Annars rastgård och koppelpromenader. Nikita får ju bara vara ute på landet under mitt vakande öga på dagen. Men jag vet att när min brors katter inte kommer så går man runt och smäller med en oöppnad konservburk. :up:

En av mina burmor kom när man visslade på henne - för det mesta och jag har tränat Nikita att göra samma sak. Det fungerar faktiskt oväntat bra.

När vår katt lärde sig gå ut såg jag till att han inte hade fått mat innan, så han var hungrig. Fungerade bra, vi belönade (labradorkatt som han är) med mat när han kom in när vi ropade.
Dock blir jag orolig om han inte kommer, tror aldrig jag vänjer mig helt. Han kommer dock in varje kväll och sover inne på natten.
Eftersom jag har valt att ha honom som utekatt får jag försöka hålla mig från att bli alltför orolig.

När vår katt lärde sig gå ut såg jag till att han inte hade fått mat innan, så han var hungrig. Fungerade bra, vi belönade (labradorkatt som han är) med mat när han kom in när vi ropade.
Dock blir jag orolig om han inte kommer, tror aldrig jag vänjer mig helt. Han kommer dock in varje kväll och sover inne på natten.
Eftersom jag har valt att ha honom som utekatt får jag försöka hålla mig från att bli alltför orolig.

Vår katt har alltid haft fri tillgång på mat sen vi hämtade henne som 12 veckor gammal kattunge. Hade jag fått välja hade vi inte haft henne som utekatt utan bara haft koppel eller byggt stor fin bur men "tyvärr" är min sambo av annan åsikt...

Hade samma mardrömmar innan vi skaffade kattlucka. Kattlucka är suveränt! Katterna kommer och går som de vill. De har sina bestämda rutiner - ut på natten när det är folktomt och ingen trafik - in och sova på morgonen och resten av dagen. Jag behöver adrig oroa mig för att de ska sitta ute och frysa.

Hade samma mardrömmar innan vi skaffade kattlucka. Kattlucka är suveränt! Katterna kommer och går som de vill. De har sina bestämda rutiner - ut på natten när det är folktomt och ingen trafik - in och sova på morgonen och resten av dagen. Jag behöver adrig oroa mig för att de ska sitta ute och frysa.

Jag har också funderat på lucka med chip, vill inte ha in grannens okastrerade hankatter som pissar överallt... då känns det också som att hon kan ta skydd om dom är elaka!

Vet hur det känns! Jag vänjer mig aldrig.. Är det dag så är det väl okej, men när de inte kommer in på natten fast man ropar.. :nailbiting: Inatt har jag knappt fått en blund då båda mina katter varit ute. Vaknade vid kl 5 av att den lilla stod och jamade på andra sidan huset en våning ner.. Så pass lyhörd blir jag om de är ute på natten, sover väldigt lätt då. Han fick komma in, men storebror var fortfarande försvunnen, han kom in just innan jag skulle till jobbet vid kl 8. Från kl 5 till kl 8 blev det alltså ingen sömn. Så kan tyvärr inte ge några tips på hur man vänjer sig :p Mina var innekatter tills jag och sambon flyttade ihop. Han tyckte inte att det var schysst mot dem att hålla dem inne, jag var av annan åsikt, men vi provade till slut och nu är det svårt att hålla dem inne, de trivs så bra med sina liv som det är nu. Men funderar också på kattlucka så att de i alla fall inte behöver var ute och frysa eller vara hungriga.

Man tar ett djupt andetag och tänker att katten är på jakt. Eller något annat lika trevligt.

En av mina katter är lite slarvig med att hålla tiden på kvällarna ibland.
Å andra sidan brukar han vara angelägen att få komma in på morgonen de gångerna.

Mina katter kan gå in under huset, där det är torrt och varmare än ute (gammal stuga, läcker värme genom golvet) eller gå in på logen och lägga sig i hö och spån och annat.

Man försöker komma ihåg att man faktiskt tycker att det är bättre för katter att få vara ute och jaga, än att hållas inomhus.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
960
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama