Hur vänja vid mineralfoder?

M

Madeleine Nilsson

Om jag ska börja ge min häst Krafft Miner Grön, ska jag väl börja försiktigt, som med allt annat foder, eller? Om hon ska ha 70 gram, hur lång tid tar det innan jag kan ge full giva? Dvs hur långsamt måste jag vänja henne vid det? 2 veckor? Längre tid?

Sv: Hur vänja vid mineralfoder?

Hejsan!
Det beror helt på hur känslig mage hästen har, och hur pass smakliga mineralerna är.
Tycker hästen att det smakar blaj så får du smyga in små mängder i fodret under en längre tid, annars kan du nog börja med halva givan och trappa upp till full giva efter 1-2 veckor.

Jag har aldrig varit försiktig med mineralfoder. Det innehåller ju inte en massa MJ eller Proteiner eller liknande som kan förändra om på sådant sätt.

Vi har alltid lagt på full mineralgiva på en gång. Fast det beror ju på, har du en känslig häst skulle jag iaf vänja in det över nån vecka sisådär.

Mineraler har jag alltid bara slängt på, men så är ju våra hästar inte direkt känsliga och 70-100 gram är inte särskilt mycket.

Jag ska själv vänja in min häst på kraffts mineraler nu och pratade med deras foderrådgivare häromdagen. Hon sa att om hästen har känslig mage kan man vänja in den på mineralerna under 1 veckas tid annars kan man gå upp till full dos på bara några dagar.

Känslig mage kan man väl inte säga att hon har direkt.
Tack för att ni svarade allihop! Då vet jag att jag inte behöver hålla på i flera veckor och pilla med mineralerna!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 946
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar