hur vänja katter och hund vid varandra?

MalinSophia

Trådstartare
vi har här hemma våra 2 katter Buse och "Copen", i helgen var jag och hämtade hunden Bamse, mina föräldrars, pga att min bror är allvarligt sjuk så de kan inte ha hunden hemma på flera månader. Bamse jagar katter... men inte de katter som skiter i honom, hur ska jag få katterna att strunta i honom och säga ifrån när han blir jobbig?

Sv: hur vänja katter och hund vid varandra?

Det kan nog vara svårt. katter som struntar i hundarna och inte springer ifrån dom är offtast katter som redan är hundvana, som är uppvuxna med hundar och som bokstavligen kan bete sig som en hund. Men man kan alltid vänja hundar och katter vid varandra så mit bästa råd är att heltänkelt ha katten och hunden tillsammans inne(utan att man lägger sig i man ska inte prova tvinga dom på varandra), där katten kan ta sig undan tex upp på en bokhylla eller dylikt. Är ganska säker på att dom efter ett tag lär sig att respeketera varandra (det kan ta ett par dagar och det kan ta flera veckor, men dom vänjer sig)för även om din hund provar jaga katten inomhus så kommer katten troligen gömma sig men efterett tag brukar katterna kaxa på sig och säga ifrån åt hundarna och då brukare inte hundarna tycka att det är så roligt längre.

Ett tips är också att beordra hunden ligga ner, när katten skall undersöka och bekanta sig med hunden...

jo vi får han att lägga sig ner men katterna kommer inte fram och ibland när vi inte har 100 koll på honom från början då kan han göra utfall mot dem. vi kommer att stänga in katterna och hund i huset, givetvis är vi med, när vi har tid till att hålla ständig koll på dem. både vi och katterna lider av att inte kunna mysa med varandra i soffan. *suck* skam den som ger sig, vi ska lösa det!

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 818
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar