hur vänja in en ev fånghäst???

solhattar

Trådstartare
Min islänning har i 3 veckor stått på boxvila efter ett ev fånganfall, men kunde vara sulömhet med, han är röntgad utan anmärkning.Han ska nu ut i den gamla vinterhagen där de tidigare betat.Köpte munkorg till hinom och testade den i går, men då vart han galen och skenade bara omkring och eftersom han inte ska skena okontrollerat efter så lång tid på box så tog jag av honom den och lät han beta utan en timme innan han fick gå in.Testade munkorgen i dag med med samma resultat.Funderar om jag ska köpa en green gard i stället om den kan fungera bättre.Hade ju tänkt att han med en sån ska kunna stå ute några timmar per dag..Hur hade ni andra gjort??

Sv: hur vänja in en ev fånghäst???

Det går inte heller då jag inte har tillgång till detta.Har haft han 1 timme på bete i dag sen stängt in han iben mindre hage med mera jord än gräs.Han är i varje fall väldigt fin i benen.

Delvis Kl
Hoppas det är okej:)
Min ena fick ett lättare fånganfall dagarna före midsommar. Han har stått på box sen dess och sen 3 dagar tillbaks så får han beta gräs 5 minuter/dag. I helgen ska han börja få gå ute i nerbetad liten hage. Han får även promenera 15 min dag för att hålla kroppen igång, han blir stel och öm i musklerna annars.
Hovarna och benen är helt fina, inte varma eller nått alls.:)
Hur ska jag fortsätta med invänjningen på gräs? När kan jag börja öka promenaderna?
Hovslagaren sa boxvila till anfallet är över och sen invänjning på gräs.

Hur gör ni som har fånghästar?:)

Håller med! Har man en häst som haft fång för bara några veckor sen så slipper man den inte på gräs nu!

Då får hästen vara inne till man fixat en hage utan gräs.

Veterinären på ultuna sa åt mig att jag kunde ha han på bete flera timmar per dag men det vågar jag inte utan därför har jag kört en timme och sen i jordhage själv resten av dagen.Känns ju som man tar ibför mycket om man skulle ställa han ensam i en liten hage hela dagarna, när han förmodligen inte ens hade fång.Vara uppmärksam kommer jag att vara hela sommaren, men som sagt inte låsa in honom vför en sån sak

En häst som har fång ska stå på boxvila länge för att vara säker på att undvika rotation och hovbenssänkning. Den ska inte gå i hage och röra sig och den ska definitivt inte beta på länge än. Prata med en veterinär om hur du ska göra, men släpp den INTE på gräs nu.

Det där låter ju HELT galet :crazy:! Hästen fick ett fånganfall för bara ett par veckor sedan, och den är redan ute och äter gräs igen? Ta det LUGNT, annars kommer ett nytt anfall att komma som ett brev på posten....

Han får nu gå i sin mindre hage ett tag till, veterinären har jag ju pratat med.Han har stått på box då han varit sulöm och behövdes verkas anorlunda, nuvär hovarna på rätt väg igen.

lura inte dig själv med sulömheten, man vill ju så gärna att det INTE är fång.
behandla honom som en fånghäst, läs om fång och googla så får du massor med info.

Vad var det för fel på verkningen förut som gjorde hästen sulöm, och som kan rättas till med "annorlunda verkning"?

Han hade extremt tunna sulor och långa tår, trakterna ska bakåt jätte mycket.nu har han specialskor och han ärbinte ett dugg halt med dom

Har pratat med veterinär och han sa att jag skulle prata med hovslagaren om hur jag skulle göra. Hovslagaren sa boxvila till hästen är ohalt och sen ut i liten hage.
Därför ställde jag frågan här, hur jag ska göra.
Har bestämt att hästen ska stå inne till nästa verkning om en månad för säkerhets skull. Han är helt ohalt och ömmar inte på hårt underlag.
Hovarna har sen anfallet varit kalla/svala, om dom blir varma igen, tyder det på ett nytt anfall?
Läste om att kyllera kan var bra att kyla ben och hovarna med, är det nån som har provat det?

Nu ska jag sluta trådkapa:p

Det går inte heller då jag inte har tillgång till detta.Har haft han 1 timme på bete i dag sen stängt in han iben mindre hage med mera jord än gräs.Han är i varje fall väldigt fin i benen.

Ungefär så har jag gjort med mitt sto som hade ett mycket lindrigt fånganfall för någon månad sedan.
Hon står i stallet under större delen av dagen och går sedan i en liten vinterhage, och därefter, över natten, i en skogshage där det mest växer mossa.
Har klarat sig jättebra hittills. Men man har alltid hjärtat i halsgropen när det gäller fång ...

Mitt sto hade fångkänning för lite mer än en månad sedan och efter avslutad medicinkur och ett par veckor i liten hage med typ tre grässtrån per kvadratmeter satte jag på henne Greenguard, vilken, enligt min erfarenhet de flesta hästar brukar acceptera ganska fort eftersom dom till skillnad från andra munkorgar faktisk kan äta lite och framförallt kan andas med den. Hon fick då gå ut en stund om dagen med de andra och så har jag ökat på tiden så att hon nu går ungefär 8 timmar. Men i hennes fall är fången troligen orsakad av felaktigt bete/någon olämplig växt eftersom vi har haft flera hästar som fått fång i just den hagen vid den här tiden på året och mitt sto är i tävlingskondition och är inte tjock och har inte typiska fång-fettansamlingar. Nu går dom i en annan hage med ett magrare bete.

Om jag vore du skulle jag skaffa en Greenguard och prova att släppa ut en liten stund om dagen till att börja med för att se om det funkar.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 022
Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: axel
·
Hästvård Har haft min ponny på boxvila i ca 3 veckor,vi har varit på klinik och röntgat och då spytt det bra ut,han har varit halt under tiden...
Svar
5
· Visningar
2 041
Senast: Asa_S
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 113
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31