Hur vänder ni trenden?

Rie

Trådstartare
Det är nu drygt en månad sedan jycken somnade in. Jag saknar honom fruktansvärt som ni ju förstår, men detta "hindrar" mig också i vardagen. Morgonpromenad vill jag inte gå (fast det skulle behövas) för det gjorde vi ju jämt tillsammans. När husse spelar på elgitarren blir det tråkigt för då brukade jycken "sjunga" med.
Värsta tiden på dygnet är läggdags då jag är van att höra tassandet och ljudet när han lägger sig i korgen, djupa andetag eller små snarkningar.
Listan kan göras lång...

Kort sagt, hur har ni klarat av att börja "avprogrammera" er ?
Att tex kunna prata om honom utan att tårarna kommer efter 10 sekunder?

För er som inte vet, det är han till vänster jag pratar om.

Sv: Hur vänder ni trenden?

Det är jobbigt och kommer att vara jobbigt.

Jag saknar henne i varje sekund av dagen även om det är ett år sedan nu.

Tårar i ögonen kommer ibland och även det där hugget i kroppen :(

Men samtidigt så kan jag känna sådan obeskrivlig glädje över att hon funnits i mitt liv.

Det är en så nära samhörighet man haft med sin hund så det går liksom inte "över".

Jag kan fortfarande titta på bilder och ha svårt att greppa att hon inte skall komma hem igen. Det känns mer som om hon är borta på "semester" och skall dyka upp när som helst.

För mig så är hon fortfarande levande på alla plan på något konstigt vis. Och därför känns det inte verkligt att hon är borta. Antagligen är det mitt sätt att klara av saknaden..

:cry: Tröst-kram från mig! Jag har genomgått många djurs bortgångar, men bara jag föreställer mig att min vovve skulle dö så får jag tårar i ögonen! Jag kommer att bli helt galen av sorg, han är ju som mitt barn! Det blir som en annan sak när man har hund, de är ju med överallt. Man sover ihop och umgås och de blir glada när man kommer hem...

Jag tror att det kommer att bli bättre med tiden, som ovanstående skrev, det brukar bli så efter ett tag att man tillslut minns det goda mer än vad man sörjer bortgången. Men sorgen måste ju få ha sin tid. Jag tror inte att det är ovanligt att sörja 1-2 år heller, men såsmåningom... Hur länge sedan är det han somnade in?

Jag vet hur det känns :(
För mig var räddningen att jag skaffade en ny hund, då blev det inte lika tomt och även om hon aldrig kan ta hans plats så tycker jag lika mycket om henne nu som jag tycker/tyckte om honom.

Det går inte att "avprogramera". Min älskling lämnade mig i våras och jag kan fortfarande inte prata om henne utan att tårarna börjar rinna. Ska jag vara helt ärlig har jag inte bearbetat sorgen efter hunden INNAN henne heller och hon har inte funnits på snart 10 år. Men jag vet inte om jag vill bearbeta så mycket heller. För mig finns sorgen alltid där, jag vill inte påstå att jag är någon sorgsen eller ledsen människa men sorgen efter mina döda finns alltid där inne och det tycker jag den ska få göra.
Jag kan inte heller promenera utan hund så på torsdag anländer en ny promenadkompis ska ta mig ut i duggregnet på mornarna:)

Många tröstkramar till dig.
Vet precis hur du känner, tog bort min bäste vän i februari.
Det svåraste beslut jag någonsin tagit - dock det bästa för honom.

Jag har inte heller lyckats lista ut hur man pratar om honom utan att tårarna rinner, jag vet heller inte hur man möter en hund utan att tankarna direkt svävar iväg till honom, hur det hade vart om han fortf var med mig.

Jag kan inte direkt ge dig något tips på hur du ska "programera bort" för jag vet själv inte hur jag ska ta mig igenom vardagen utan tårar och saknad.
Jag försöker tänka på att han har det bättre, att vi hade det väldigt fint tillsammans och att vi hjälpte varandra genom svåra tider.

Återigen tröstkramar till dig

Åh vad jag känner igen mig.. Min dobbis lämnade mig i plötslig hjärtdöd i mars och jag trodde aldrig mina tårar skulle ta slut. Och precis som du beskriver, alla dessa rutiner som man haft, eller saker som man gjort ihop..

Dagen efter min prins dog så spöregnade det, och när jag på morgonen inte orkade vara hemma utan satt mig i bilen för att åka till mina föräldrar, och det första jag möter är en dam med sin hund, minns jag så väl hur jag bara grinade å grinade, och sa högt för mig själv "jag vill också ha en hund att gå med i regnet".

I 2månaders tid grät jag mig till sömns, så fort jag vaknade började tårarna spruta. Jag klarade inte av att va själv, för då vart allt så himlans jobbigt. Alla sa åt mig att jag kanske skulle skaffa en ny hund, så jag fick annat att tänka på. Men jag kände det bara som ett svek emot min avlidna själsfrände. Aldrig i livet skulle jag kunna skaffa en ny hund! Det fanns bara en hund för mig, och han var borta. Jag stängde bort omvärldens, gick knappt utanför dörren, tappade lusten för mina övriga intressen, åt ingenting(tappade 4kg på 5dagar) osv.

Då jag redan gått igenom massa tråkigheter innan detta hände, så gick jag redan hos en kurator och pratade. Vilket var toppen för mig. Hon fick mig att bearbeta sorgen på rätt sätt, utan henne hade jag nog fastnat i denna depression.

Idag så saknar jag honom fortfarande något alldeles fruktansvärt mycket. Varje kväll när jag ska sova pussar jag honom godnatt på ett fint foto jag har utav honom bredvid min säng. Jag har framkallat massa bilder på honom, och han har fått en egen vägg med fotografier på i sovrummet. Hans aska står i en urna bredvid min säng än så länge. Ska så småningom göra ett litet hörn med tex ett litet bord där den kan stå tillsammans med ett foto utav honom.

Man tror det inte när sorgen är som värst, att tiden läker alla sår, men det gör den faktiskt. Vilket jag insett för bara någon dag sen. Tårarna rinner med jämna mellanrum, men nu oftast följs det upp med skratt, alla fina och roliga minnen. Jag kommer alltid sakna honom, för han var mitt allt. Och han kommer alltid vara den där speciella varelsen som jag lärde en massa, men som också lärde mig en massa nytt.

Att sammanfatta hur man ska komma igenom det är mitt svar: tillåt dig själv att vara ledsen, sörj så mycket du själv tycker - ingen kan komma och säga åt dig att du sörjt för länge eller att du sörjer på fel sätt. Men om du däremot tycker dig fastna i ditt sorgearbete, så var inte rädd för att söka profssionell hjälp. Prata mycket om din vän, man ska inte vara rädd för att prata.

Stor kram!!

Tack allihopa. Jag känner igen mig även i det ni skriver.

Har tänkt sätta ihop ett album med foton på honom, man kan beställa via nätet som blir som en liten bok. Dock har jag inte orkat sätta igång mer än att samla ihop foton, CDskicor och annat som rymmer honom i olika situationer.

Den "boken" kommer att bli så fin....och hålla längre än vad ett vanligt fotoalbum gör.

Jag köpte en stor ram på Jysk, som rymmer elva kort (tror jag det är) i olika storlekar.. Den kan jag också rekommendera..

Vart ifrån på nätet kan man köpa den där boken du pratar om??

Min svägerska beställde från ifolor.se men det finns nog hos flera fotoföretag skulle jag tro.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010

Hästrelaterat

Tillbaka