Hur vande ni era hästar vid spolspilta/dusch?

J

Jollypolly

Nu har jag en feg kille som tycker att spolspilta är jätteläskigt , och vattnet är ännu värre :O Detta ska vi däremot träna på , och hans ska bli världsbäst på att bli duschad :D

Vi har först tränat på att ställa oss i spolspiltan , står nästan alltid där när jag ryktar och gör iordning honom så att han vänjer sig . Idag provade jag med en liten fjuttstråle att 'spola' honom . På ryggen gick det bra efter en stund , men på benen var det jätteläskigt :eek: Tillägger återigen att det var en mycket svag stråle som på gränsen till droppade ;)

Att bada och gå ner i vatten är inga problem alls , inte heller vattenpölar , regn eller att bli avsvampad . Vattenslangen får man stryka överallt på honom med . Har ni några goda tips eller är det bara att fortsätta med fjuttstrålen tills han helt enkelt vänjer sig? Vore ju bra om man kunde spola benen ordentligt när lersäsongen är igång ;)

Målet är att kunna duscha honom ordentligt med shampoo och allt :laugh:

Sv: Hur vande ni era hästar vid spolspilta/dusch?

När mina har varit fjolliga med vatten (dock aldrig rädda, vet inte hur det är med din?) har jag bara fortsatt spola och dom har fått springa omkring som dom vill. Helst kanske man inte ska börja i en trång spolspilta då utan t.ex. utanför där de kan röra på sig lite. Men som sagt, jag har bara spolat utan att göra någon stor grej av det och till slut har dom accepterat det. Nu står hästen lös och stilla när jag spolar. Men som sagt, han har aldrig varit rädd för vatten, bara tyckt att det var lite obehagligt.

Nu kanske jag blir halshuggen här inne men det är i alla fall så här jag gjort och det har funkat för mig. Jag tror inte på att mesa för mycket när det gäller något sådant, det är liksom bara nåt dom ska acceptera.

Jag gör som SandraW gör, fortsätter spola, dock med mjukare stråle möjligtsvis. Så det är bara att fortsätta tills han vänjer sig :D

Eftersom jag inte har spolspilta står jag alltid utanför stallet och gör likadant som SandraW.
Visst kan de hoppa runt lite i början, men lugnar sig alltid efter en stund.
Jag tror att en del hästar blir rädda för ljudet i slangen istället för vattnet.

När jag köpte min häst förra året gick det inte att spola honom. Nu efter betet kunde jag tvätta honom, löddra in med schampo samt spola honom ren. Såhär gjorde jag:

I och med att han var rädd för både spolspiltan och vattnet började jag med att göra småsaker med honom i spolspiltan istället för på gången. Rykta lite, göra iordning inför ridtur och så vidare.

När han kunde stå i spolspiltan utan att explodera, började jag att låta honom bekanta sig med slangen, samt spola med den. Dock ej på honom.

När han kändes mer avslappnad började jag spola bredvid honom, för att senare fortsätta på hovarna. När det funkade gick jag vidare med att spola benen. Innan betet fick jag spola under magen och högt upp på bakbenen, så han hade med andra ord accepterat det i stort.

Nyckeln till framgång (för mig, i alla fall) är att det får ta tid, och att allt görs på hästens villkor. Man måste veta när det är dags att gå tillbaka och inte tvinga sig på hästen, speciellt om man har en häst som tycker att det är mycket obehagligt.

Har samma problem som du, ryggen är ok men inte benen. Ansiktet får jag spola, det gillar han och svansen och magen är ok - inte uppskattat men ok.

Benen är alltså problemet. Vi har kommit ganska långt genom att jag började med att ta in honom varje kväll och spola HOVARNA. Bara en fjuttstråle som du säger och så sköljde jag hovarna och tvättade bort lera etc med handen. När han vant sig vid det så började jag "smyga" någon centimeter högre och kom så långt att jag fick tvätta honom upp och förbi kotan.

Sedan var det dags för sommarbete så jag räknar med att få börja om nästa vecka när han kommer hem från betet :D

En del hästar får lätt panik när man börjar att spola på benen, dom är inte vana att få vatten på sej på det sättet, om du börjar att duscha hästen uppifrån på ryggen och låter vattnet rinna neråt på benet så ska du se att han lugnar sej. Det är så dom får regnvattnet på sej och då får dom inte panik.
Lycka till

Senast ändrad:

Jättebra att du står i spolspiltan och pysslar med annat än bara vatten, typ rykta och så...

Min häst var exakt likadan, fick dra in honom i spolspiltan och han stod helt hoptryckt och bara väntade på att explodera... (han gjorde dock aldrig det då jag avgjorde innan hur långt jag kunde gå för dagen, vissa dagar var värre än andra och då stod vi bara där....)

Jag började med en svamp, att dra över hela hästen, först utan vatten sedan med vatten i den (ljummet vatten så det är behagligt).
När han vande sig vid det så hade detta hunnit bli en vardaglig rutin och jag kunde börja blaska runt mer med svampen och inte vara så försiktig... Göra det mer vardagligt liksom, inte en stor grej av det.

Sedan började med slangen och hästen tryckte sig mot väggen och höll på och dansade runt. Jag hade aldrig hästen fastspänd men jag satte för linor för utgången. Så fort hästen stod stilla så tog jag bort vattnet från benen på honom....

Sedan kunde jag gå högre och högre upp på benen och under magen... längre och längre upp på halsen närmare huvudet osv...
Med tiden har han även vants vid slangen som hänger i en arm i taket, den var bara sååå läskig i början...

Idag, ett år senare så står hästen lös i spolspiltan medan jag spolar hela hästen och går runt bakom och framför med slangen hursomhelst!

Enda vi har kvar nu är att få spola huvudet, dit har vi inte kommit än men jag får ta en svamp med vatten och krama ur ovanför huvudet och gnugga skallen med, det går bra :)

Jag tror hemligheten är att man ska göra det till något vardagligt, ingen stor grej av det...
Och just i början, spola på hästen och sluta inte för att den dansar runt eller sparkar, sluta spola när den står still.

Och låta det ta tiden det tar!

Det där kommer ge med sig, det gjorde det för oss :bump:

Jag har ingen spolspilta utan står ute. Spolar rakt på frambenen och håller strålen på ena frambenet tills de står still, då tar jag andra fram. Sedan samma med bak. Sedan spolar jag på alla benen lite hipp som happ och när de stått still med det slutar jag.

Det få skutta bäst de vill sålänge de håller sig på en halvmåne framför mig och jag kör hela proceduren direkt tills de står still och gör så varje gång jag känner för att spola. I den slangen finns inte varmvatten så jag är noga med att spola från knän/haser och nedåt.

Dock håller jag bara på med vettiga hästar som fattar poängen. Då krävs inga "speciella" metoder.

Jag gjorde likadant, han fick skutta runt lite men jag slutade inte spola. Då fattade han själv beslutet att inte hoppa runt till slut.
I spolspiltan kavlade jag bara upp ärmarna för att inte bli så blöt och sen höll jag på tills han lugnat ner sig, no problem sen.
Bada i havet går alldeles utmärkt, MEN vattenpölar är nära-döden-upplevelser.
Så man undrar vad dom tänker. Till saken hör att han inte var rädd för vattenpölar förut!

Min lille knallar gärna i vattenpölar, men bada fick han nog av i somras när han vågade doppa magen första gången i vår lilla sjö. DET gör han inte om :rofl: Badkrukan där tyckte nog det var alldeles för kallt trots att jag, som är en riktig badkruka, tyckte det var varmt nog ;)

Jag tycker det är bäst att stå i spolspilta med hästen fastsatt, när den inser att den inte kommer någonstans brukar den till slut stå still. Du kanske kan ha en medhjälpare som kan muta med lite godis, så den förknippar spoling med något trevligt.

Jag tycker det är bäst att stå i spolspilta med hästen fastsatt, när den inser att den inte kommer någonstans brukar den till slut stå still. Du kanske kan ha en medhjälpare som kan muta med lite godis, så den förknippar spoling med något trevligt.

Jag håller hellre hästen på plats själv och gillar inte mutor :angel:

Men alla gör vi olika ;)

kl

Min pålle led av vattenskräck..och först var det hink o svamp, lite lite..och ökade till en sköön helkroppstvätt som han verkligen njöt av. Passade på när vi var riktigt svettiga efter ridningen, och han mös. :) nästa gång på med hinken o blötte ner hela hästen och sen spolade jag en stund med slang, halvläskigt men det gick. Började alltså alltid att blöta ner han innan o vips, så hade jag på par ggr en häst som står still och man kan spola, utan att själv bli dygnsur. :D

Tror heller inte att mjäka är det rätta, jag hade morötter när det läskiga slangen skulle till benen och var väl mjuk men BESTÄMD.

Välj dag som -
ni ridit / jobbat er svettiga
du själv inte har värsta PMS / brottom :devil:
blöt ner pållen m svamp först, slang sen.

Lycka till :banana:

Min pålle var oxå väldigt rädd för vatten när hon kom speciellt när det kommer från en farlig vattenslang!:D Hon är nämligen väldigt tittig för ny saker. men vi vande henne med att vattnet först rann under henne och stegvis för varje ridtur så spolade vi högre upp på benen. Vi håll henne aldrig i ett järngrepp utan hon fick gå tillsidan fast inte runt. Tillsist insåg hon att det tar snababre om hon står stilla. Nu ett år senare kan vi tvätta hela hästen medan hon står och njutar av att bli tvättad. ;)

Jag är på samma linje som SandraW o några.

Jag har den helst ute (har dock ingen spolspilta så jag har ju inget val :p ) och håller i den själv, alt. att någon Van människa håller den.
Jag tycker inte att man ska göra för stor grej av det.
Ta fram vattenslangen och spola bara.
När hästen slutar hoppa runt så slutar du. Beröm mycket!
Tar du bort vattnet för att hästen inte står still så förstår den ju att den slipper.

Tänk på att ha lagom stråle på slangen och lagom ljummet. Det är bättre att ha lite tryck i än att ha det så det nästan droppar.

Håll inte på för mkt varje gång heller, men gör det gärna ett par gånger i veckan.

Om hästen inte ännu känner sig helt trygg uppbunden i spolspiltan tycker jag inte du ska vattenträna den där.

Min polla är lite fjantig när hon ska duschas osv, brukar ofta spola hennes ben i kallvatten efter ridning, och det gillar hon inte! Men jag bara fortsätter spola som om ingenting, och det går bara bättre och bättre för varje gång. Bakbenen är värst tkr hon ;P

Fortsatt att ta det lugnt , och idag , hör och häpna , kunde jag duscha hela honom och han stod still :eek: Jag blev rätt förvånad om man säger så , för idag var det tydligen inte obehagligt alls ^^ Att vänja långsamt var det som funkade bäst för oss :D

När jag jobbade i stall hade jag några 2-åringar som aldrig hade duschat förr. Ställde in en i duschen, satte fast den, började spola benen medan han skuttade runt. Pratade med honom hela tiden. Efter en halv minut stod han still och då spolade jag resten av kroppen. Samma procedur med övriga småttingar. De inser fort att det inte är farligt.

Min ena pålle kan steppa runt lite men jag slutar inte att spola för det. Han vet att det inte lönar sig att fjanta, men han måste visst.

Att hålla på och "vänja" tycker jag är att göra för stor grej av det.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka